KOVÁSZ - The slow journal

Ha valamiért (pl. nagyméretű kép miatt) nem jól jelenik meg az oldal, ide kattintva megnézheti az eredeti változatot.

 

Kovász logoII. évfolyam, 4. szám
1998. Tél

Tartóra helyezett mécses

Bensőséges hangulatú ünnepség tanúja lehetett a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem rektori tanácsterme 1999. február elején. A hetvenéves Kindler professzort köszöntötték születésnapján családtagjai, tisztelői, egykori és mai munkatársai. Az életmű egyes állomásait felidéző beszédek számos jellegzetes - s ma már gyakran humorosnak tetsző - elemet is felemlítettek a rendkívül gazdag életműből, és sokak számára, akik a professzort csupán egy-egy tudományos "korszakából" ismerték, most vált világossá: egymástól látszólag távol álló tudományterületek magas szintű művelése korántsem lehetetlen az igazságot fáradhatatlanul kutató és megalkuvást nem ismerő szellem számára.

Az alkalomra született méltatások szintén ezt erősítik: "(A professzor) több tudományterület élő klasszikusa. Hihetetlen érzéke van ahhoz, hogy meglássa: mi lesz fontos. Fontos, nem ma, nem holnap, hanem holnapután. El is mondja, s noha a »hivatalos« tudomány rendszerint nem hisz neki, mindig talál olyanokat, akikben visszhangot kelt a mondanivalója" - írja Chikán Attila gazdasági miniszter abban a Kindler Józsefet köszöntő ünnepi tanulmánykötetben, amelybe a Környezetgazdaságtani és Technológiai Tanszék munkatársainak tanulmányait gyűjtötte egybe Kerekes Sándor szerkesztő (Gazdaság Vállalkozás Vezetés; Műhelytanulmányok, 1999/1).

A Kovász, amelynek létrehozásában és életben tartásában szintén elévülhetetlen érdemeket szerzett a professzor, most - mintegy tisztelgésként az életmű előtt - szerkesztett formában közli azt a beszédet, amely 1999. február 11-én a Szilárd Leó-díj átvétele alkalmából hangzott el az Eötvös Loránd Tudományegyetem lágymányosi aulájában. E rövid írásában Kindler József - aki a műszaki tudományoknak, a rendszerelméletnek, a döntéselméletnek, a környezetvédelemnek és az alternatív közgazdaságtani gondolatoknak egyaránt elismert kutatója - mintegy tudományos krédóját vázolja fel, s az érzelmi intelligencia fontosságáról szól.

Szűkebb szakterületünkhöz, a közgazdaságtanhoz visszatérve megállapítható, hogy egyre gyakoribbak azok a jelzések - nemcsak hazánkban, hanem szerte a világban is -, amelyek az évszázadok alatt berögzült közgazdasági paradigma lassú, de biztos háttérbe szorulására engednek következtetni. 1998-ban például a világszerte legnagyobb tekintélynek örvendő tudományos grémium, a svéd Nobel-díj Bizottság döntésére kaphatta fel a fejét a közgazdász-társadalom. A Nobel-díjjal jutalmazott főáramú közgazdászok hosszú sora megszakadt, s az indiai származású Amartya Sen, akinek munkássága az alternatív gondolkodók körében már korábban sem volt teljesen ismeretlen, vehette át a rangos elismerést a jóléti közgazdaságtanhoz való hozzájárulásáért. Sen professzor - a méltatás tanúsága szerint - olyan kérdésekre keresett és keres választ, amelyek a főáramhoz tartozó gondolkodók többségének figyelmét mindeddig elkerülték.

"Összegezhetők-e a társadalom egyes tagjai által a különféle alternatívákhoz rendelt értékek méltányos és elméletileg megkérdőjelezhetetlen módon? A többségi elv használható-e döntési szabályként? Miként kellene mérni a jövedelmi egyenlőtlenségeket? Milyen esetekben és hogyan hasonlíthatjuk össze a jólét eloszlását különböző társadalmakban? Miről lehet a lehető legjobban felismerni a szegénység visszaszorulását? Mely tényezők vezetnek éhezésre? Efféle kérdések megválaszolásával Amartya Sen számos értékes hozzájárulással gazdagított olyan területeket, amelyek a közgazdaság-tudomány feltétlen érdeklődési körébe tartoznak, és új utakat nyitott a kutatók eljövendő nemzedékei számára. Az életbevágóan fontos közgazdasági problémák tárgyalása során - a közgazdaságtan és a filozófia eszközeinek ötvözésével - visszaállította az etikai dimenziót." (A The Royal Swedish Academy of Sciences méltatása az 1998. évi közgazdasági Nobel-díj odaítélésekor.)

Pataki György, a BKE Gazdaságetikai Központjának egyetemi oktatója e számunkban tömören összefoglalja Amartya Sen tevékenységét, s az írásban az éhezés, a jogosultságok és a szabadság etikai szempontból kiemelkedően fontos elemei jelennek meg. Összességében tehát mind Sen professzor, mind Kindler professzor munkássága alapján bátran kijelenthető: e személyiségek mécsesüket nem véka alatt rejtegetik, hanem a mindenki által jól látható tartóra helyezik (vö. Mk 4,21).

Kiadványunk harmadik írása a megszokottól eltérő módon tekint a mezőgazdaság és a gazdasági szféra kapcsolatára, s a rendszerszemlélet, valamint az ember- és környezetbarát biogazdálkodás mellett száll síkra. A tanulmány szerzője Sárközy Péter nyugalmazott egyetemi tanár, akinek neve bizonyára ismerős a szélesebb látókörű szakmai közvélemény számára, s egyben ő a hangoztatott nézetek gyakorlati megvalósításán fáradozó Biokultúra Egyesület elnöke.

A Kovász 1998. tavaszi számában - a semleges állammal szemben kívánatos korrekt állami berendezkedés felvázolásakor (lásd Kocsis Tamás akkori írását) - már felbukkant az alkotmány kulcsfontosságú szerepe. Az ott kifejtettek szellemében fogant - korrektnek nevezhető - alkotmány tervezete továbbra is kidolgozásra vár. Fáy Árpád e számunkban olvasható írása hasonló módon közelít a témához: a rövid hozzászólás a (gyakran monopoljellegű) gazdasági struktúra által csorbuló valódi emberi jogok láttán nem az emberi jogok kusza rendszerének további toldozása-foldozása mellett érvel, hanem a probléma alkotmányos szintű rendezése mellett áll ki. Kiderül az is, hogy - tekintettel az európai hagyományok keresztény jellegére - a keresztény egyházaknak fontos szerepet kellene betölteniük az alkotmányozás során.

Zárásként a Kovász olvasói által minden bizonnyal jól ismert David C. Korten 1999 tavaszán angol nyelven megjelenő új könyvét ismerteti Dabóczi Kálmán. A könyv, amint az ismertetésből kiderül, immár nem a globális gazdasági rendszer bírálatára összpontosít, hanem - Korten reményei szerint - hatékony cselekvési irányt mutat a tettre kész emberek számára.

KOCSIS TAMÁS

 

vissza