KOVÁSZ - The slow journal
XXVIII. évfolyam (2024)
KUTATÓ
Kiss Gabriella – Lazányi Orsolya – Neulinger Ágnes – Veress Tamás
Ökoklubok: a fenntarthatósági átmenet demokratikus körei
Az egyének életmódja, fogyasztási szokásai meghatározóak az ökológiai fenntarthatóság
kérdésében, a fenntartható életmód felé való átmenetet pedig elősegíthetik a részvételen
alapuló és akció-orientált kutatási és oktatási módszerek. Ötvözve kutatói és oktatói
szerepeinket, valamint a változás iránti elkötelezettségünket, cikkünkben egy, az oktatás és a
kutatás határmezsgyéjén mozgó módszer, az úgynevezett ökoklubok szerepét mutatjuk be,
amely a részvételi kutatás és oktatás jellemzőinek megfelelően szisztematikus és
demokratikus tudásteremtést tesz lehetővé konkrét társadalmi változás elérése céljából. Az
általunk kialakított ökoklub módszertanát az akciókutatás szakirodalmának, a részvételi
tanulási elméleteknek és a civil szférában már alkalmazott ökokörök gyakorlati
tapasztalatainak ötvözésével hoztuk létre. Cikkünkben azt járjuk körül, hogy ez a módszer
hogyan segítheti elő a transzformációt a résztvevő diákok fenntartható életmóddal kapcsolatos
tudásában, attitűdjében és hétköznapi gyakorlatában. A módszer elméleti megalapozása
mellett annak gyakorlati alkalmazását mutatjuk be és illeszkedését egy felsőoktatási
intézmény oktatási struktúrájába.
Kulcsszavak: kooperatív akciókutatás, fenntarthatóságra nevelés, transzformáció, ökoklub,
fenntartható életmód
(A kézirat beérkezett: 2023.09.26. Elfogadva: 2024.05.09. Megjelent: 2024.06.10.)
https://doi.org/10.14267/kov.2024e1
vissza | pdf_letöltés |
Ecoclubs: democratic groups of transformation towards sustainability
The impact of individual lifestyle and consumption patterns has an undoubted impact on
ecological sustainability. Participatory and action-oriented research and teaching methods can
enhance the required transition towards a more sustainable lifestyle. Combining our roles as
researchers and educators, as well as our commitment to change, in our paper we present a
method operating at the boundary between education and research. The ecoclubs are built on
the foundations of participatory research and education, enabling systematic and democratic
knowledge creation to achieve social change. The ecoclub methodology that we have created
combines the literature of action research, participatory learning theories and the practical
experiences of ecocircles already applied by civil society organisations. In our article, we
explore how the method can promote transformation towards a sustainable lifestyle in the
knowledge, attitude, and everyday practice of the participating students. In addition to
presenting the theoretical foundation, we demonstrate practical applications and the method’s
embeddedness in a higher education institution.
Keywords: action research, education for sustainability, transformation, ecoclubs, sustainable
lifestyle
back | download pdf |