KOVÁSZ - The slow journal

Ha valamiért (pl. nagyméretű kép miatt) nem jól jelenik meg az oldal, ide kattintva megnézheti az eredeti változatot.

 

II. vfolyam, 4. szm
1998. Tl (34-39. oldal)

David C. Korten: Tks trsasgok nlkli vilg - let a kapitalizmus utn

A knyvismertetst rta: Dabczi Klmn

Tmk: civiltrsadalom, egyezmny, llny, erklcs, GDP, globalizci, kapitalizmus, multinacionlis, pnz, pnzgy, politika, stratgia, szervezs, trsadalom, tke, transznacionlis, USA, vllalat, WTO

Odsszeusz blcsessgbl okulva vajon ellent tudunk-e llni a pnzvilg csbtan kvnatos - m korunk jelensgeibl tlve pusztulst hoz - ksrtsnek, knyelmes letet gr dallamainak? S ha rtelmnk az ellenllst vlasztja, hogyan s mire mozgsthatjuk akaratunkat nem csupn valamire nemet mondva, hanem annl rtkesebbet is ptve egyben? Eme krdsek megvlaszolsnak kalandjra hvja az olvast David C. Korten Tks trsasgok nlkli vilg cm j knyvvel, kvetkezetesen folytatva az 1996-ban magyarul is megjelent, azta fogalomm vlt mvt, a Tks trsasgok vilguralmt.

A szellemi utazshoz val kedvet - a harmincves nemzetkzi tancsadi, professzori mlt - szerz sajt maga tmasztotta fel tavaly oktberi budapesti ltogatsval. Rvid ittltrl a Kovsz 1998. szi szma adott hrt, s akkor kerlhetett a magyar olvas kezbe a Budapesti Kzgazdasgtudomnyi Egyetemen tartott eladsnak fordtsa teljes terjedelmben. Ebben bemutatta j knyvnek alapgondolatt, s rvid zeltt nyjtott egy-kt fejezetbl. Korbbi mvt, a Tks trsasgok vilguralmt a politikai figyelem felkeltsre sznta Korten, mg a Tks trsasgok nlkli vilgban "szellemi bresztt fj; emlkeztetve az srgi trtnetre, hogy ne dljnk be annak a ksrtsnek, amely egy mark ezstt grve lelknk felldozst kri cserbe. (...) Ez a knyv nem csinld magad-kziknyv, amelybl tz egyszer tancs segtsgvel ssze tudunk barkcsolni egy jobb vilgot, hanem a valsgrl alkotott kpnk megvltoztatsrl s ennek lehetsgein val tprengsrl szl". (Elsz, 11. old.)

Br a szerz szndka szerint jabb alkotsa nllan is olvashat, a Tks trsasgok vilguralmnak els hromszz oldaln felrajzolt krkp ismerete mgis tekintlyt parancsol nyomatkot ad a "folytatsnak". A kt m kzl a korbbi - nagy mennyisg tnyadatra pl okfejtse ellenre - olvasmnyosabb, s a rszletes httrismeretekkel nem rendelkez emberek szmra is rthetbb. Ennek egyik okt abban lelhetjk meg, hogy mg az els knyvt javarszt a jelenlegi - libertarinus eszmk nyomn kialakult s elfajzott - vilggazdasgi rendszer mkdsnek bemutatsa alkotja, addig jabb rsban sokkal inkbb egy szimbolikus vilgbetegsgnek, a tke uralmban megtestesl "rkos daganatnak" a gygytsval ksrletezik. "Az 1980-as vekben a kapitalizmus gyzedelmeskedett a kommunizmus felett. Az 1990-es vekben pedig maga al gyrte a demokrcit s a piacgazdasgot. Azok szmra, akik abban a hitben nttek fel, hogy a kapitalizmus a demokrcia s a piacgazdasg alapja, kellemetlen bresztt jelentett annak megtapasztalsa, hogy a demokrcia azok kezbe kerl, akik a licitls sorn a legtbbet grik, s a piacokat nemzeteknl is hatalmasabb, kzponti tervezsen alapul globlis trsasgok uraljk. (...) m ez a ktet kevsb koncentrl az j, globlis kapitalizmus hibira, mint a demokratikus s a piacgazdasgon alapul alternatvk termszetre s mdozataira." (Elsz, 1. old.) gy Korten j mve - br szintn tekintlyes szm esettanulmnyt tartalmaz - elvontabb, amit az egyni gondolkodsmd megvltoztatsn alapul szablyok, ptelemek, akcitervek sszeszedettsge old valamelyest.

Az olvasnak fel kell kszlnie arra, hogy az rs az eurpai hagyomnyoktl idegen erklcsi, filozfiai fogalmakat hasznlja, s br kis gyeskedssel s kreativitssal egy rszk ltszlag prhuzamba llthat ezekkel, alapjaikban mgis eltrnek egymstl. Szmos olyan, idegenl hat s kellen nem magyarzott kifejezssel tallkozhatunk, mint a "pozitv jv" (positive future), a "planetris tudat" (planetary consciousness) vagy a bonyolultabb "rend s nmeghatrozs magasabb szintjei" (higher levels of order and self-definition). Egy csepp amerikaimarketing-z is megsavanytja a szmos helyen filozfiai ignyessg rst, amikor a Pozitv Jvk Hlzatnak (Positive Futures Network) Igen! (Yes!) cm folyiratt helyezi eltrbe (pldul Elsz, 11. old.), s keretes rsban hirdeti az elfizetst (14. fej., 2. old.).

A knyv megrshoz a dr. Mae-Wan Ho mikrobiolgussal val tallkozs adta az ihletet, aki a molekulris genetika vizsglata rvn az l szervezetekben megfigyelhet tapasztalatokkal felvrtezve fordult rdekldssel a gazdasgi, trsadalmi krdsek fel. Korten helyenknt kiss erltetve prblja ennek nyomn az nll sejtekbl ll, mgis egysges egszt alkot llnyek mkdsi logikjt a trsadalmi viszonyokba tltetni. A mechanikus newtoni gp metaforjt az l szervezet paradigmjval cserli fel. Ebbl a szemlletvltsbl ered, hogy a kapitalizmust (a tke uralmt) egy rkos daganattal azonostja. "A problma nem a piacgazdasg maga, hanem sokkal inkbb a kapitalizmus, amely rkos daganatknt lskdik az egszsges piacgazdasgon. Rk akkor keletkezik, amikor genetikai srls kvetkeztben egy sejt elfelejti, hogy az egsz test egy rszt alkotja, amelynek egszsges mkdse az letben maradsnak is felttele. Ez a sejt ekkor nvekedsnek indul, tekintet nlkl arra, hogy a szervezet egszre milyen hatst gyakorol - s vgl elpuszttja az t tpll testet is." (Elsz, 10. old.)

A Tks trsasgok nlkli vilg ngy tematikus egysg szerint kalauzolja el az olvast a gondolkodsunkat megvltoztatni prbl utazson. A Hallos mese cm els rsz fejezetcmei (A szirnek neke; A meztelen csszr; Midasz tka) s alcmei (A pnz csbt hvsa; A kapitalizmus tmadsa a piacgazdasg s a demokrcia ellen; Pnzszaports s elszegnyeds) azonnal jelzik, hogy szimblumokban, trtnelmi, mitolgiai analgikban s rendszerkritikban gazdag olvasmnynak nznk elbe. ttekintst kapunk a newtoni - materialista s mechanikus szemlletet tkrz -, felhzott s magra hagyott raszerkezettel rzkeltetett univerzumrl, ahol "ami nem megfigyelhet s mrhet, az nem is ltezik" (1. fej., 3. old.). Az egyre inkbb elvilgiasod, az egyhztl eltvolod tudsok azt lltottk, hogy Isten, "ha valaha is ltezett" (1. fej., 3. old.), a gigantikus ramvet (vilgot) - br megteremtette s mozgsba hozta - magra hagyta, s csak a mechanizmus maradt. A teremts sznrl levonul Nagy ptmesterrl szl elmlet teht a htrahagyott njr vilg kpt hirdeti. A mr emltett fogalmak s az ezekkel felvzolt, helyenknt csupn implicit ttelek - klnskppen az nmegvlts hirdetsvel (Utsz, 3. old.) - a New Age gondolatvilgra utalnak. A keresztnysg zenetvel szimpatizlk sajnlattal llapthatjk meg, hogy a newtoni gp metaforjt levltani hivatott ntudatos, nszervezd l szervezettel modellezett korteni vilgban nem maradt hely a szemlyes, transzcendens Teremtnek s a Jzus keresztldozata rvn kegyelembl megvltott embernek.

A bevezet fejezet a televzi indoktrincis (agymos s jratlt) kpessgt mesterien alkalmaz pnzvilg sajtosan eltorzult logikjt tallan mutatja be. Megllaptja, hogy a pnz "hvogat szava knyelmet, szemlyes hatalmat s anyagi bsget gr; cserbe viszont el kell fogadnunk a pnz mindenekfeletti rtkkzvett szerept, s letre szlan el kell ktelezdnnk lland jratermelsre" (1. fej., 2. old.). Azrt megjegyzi a szerz, hogy az remnek msik oldala is van, amelyen ez ll: "Br az egyik leghasznosabb emberi tallmnynak bizonyult, s fejldsnkben jelentsen segtett, a pnz nem egyb paprra rt szmnl vagy elektronikus kzvettn rgztett adatnl, amely a gazdasgi csere knyelmes eszkzeknt hasznlhat. ... A pnz jelentsge s hasznossga teljes mrtkben azon a kollektv egyezsgen alapul, amely azt elfogadja valdi rtkek csereeszkzeknt." (1. fej., 3. old.)

A ruhtlan csszrrl szl anekdota a kimondatlan igazsgrt szll skra, hangslyozva, hogy a jelenlegi kapitalizmus "a piacgazdasg, a demokrcia s az egyetemes jlt kntsbe burkolzva valjban ezek hallos ellensge" (2. fej., 1. old.). Eme ttel bizonytsra a piacgazdasg elfeltteleinek (a rsztvevk nagy szma s kis mrete, tkletes informltsg, a teljes kltsg viselse, kiegyenslyozott klkereskedelmi mrleg, a tke fldrajzi ktttsge, a tke termelszfrban val jrahasznostsa) vizsglatba kezd, s vgl knytelen megllaptani: "A kapitalista gazdasg minden tekintetben lesen ellentmond a piacgazdasgrl alkotott elmlet elfeltevseinek" (2. fej., 2. old.), amelynek eredmnyekppen a globlis kapitalizmus gyzelme egyet jelent "a privatizlt parancsuralmi rendszerek gyzelmvel a piacgazdasg s a demokrcia felett" (2. fej., 18. old.).

A gazdasgi nvekeds vg nlkli hajszolit Korten a GDP (brutt hazai termk) megalapozott s vilgos kritikjval szembesti. A jelenlegi szmbavteli md szerint ugyanis a gazdasgi nvekeds kltsgei is a bevteleknl jelennek meg, feje tetejre lltva a hasznos s a kros, a j s a rossz gazdasgi vgtermkekrl alkotott kpet. "Minl gyorsabban dobjuk flre s cserljk le az autinkat, szmtgpeinket, televziinkat s egyb kszlkeinket, annl gyorsabban n a GDP." (3. fej., 5. old.) Ha a jlti mutatnak hitt GDP-vel rtkeljk a nemzetek erfesztseit, akkor a szemtt alakts bajnokai tolonganak a dobog tetejn.

A Tks trsasgok nlkli vilg msodik nagy logikai egysge Az let trtnete cmet viseli. Ebben megismerkedhetnk a mechanikus gpszemlleten alapul vilgkpet - Korten szndka szerint - levlt l szervezetek modelljvel. Az els rszhez kpest kevsb rdekfeszt fejezeteket olvashatunk (A hihetetlen utazs; Szervezet mint metafora; Az let blcsessgt befogadva), s a "Ha az univerzum trtnett egy napba srtennk ssze..." kezdet kzismert kozmolgiai tanmese segtsgvel a nagy robbanstl elindulva az internet trhdtsig jut el Korten, ms szerzk mveinek tmrtett ismertetse rvn. Egy, a knyv f mondanivalja miatt nzetem szerint tlzottan rszletes termszettudomnyos eszmefuttatst kveten kiderl: a tudomnyok f ramlata mind a mai napig fenntartja azt a tzist, miszerint a vilgmindensgben vgbemen esemnyek "mer vletlenek puszta kombincijn s a termszetes kivlasztds mechanikus folyamatn" (4. fej., 9. old.) alapulnak. Maga Korten is megjegyzi, hogy a valsznsg-szmts alapjn teljesen tarthatatlan ez a ttel, hiszen matematikai modellezsek szerint csupn annak az eslye, hogy az atomok az let elindulst szerkezetileg lehetv tev bonyolultabb molekulv "ugorjanak ssze", 1:10229. Szemlletesen ez szm olyan esemny valsznsgvel jelenthet meg, mintha egy darabjaira sztszedett utasszllt replgpet rejt szerelcsarnokon vgigspr hurrikn elvonultval a jzan sszel vrhat romhalmaz helyett - csodk csodjra - teljesen menetksz, hibtlan gpet tallnnk az alkatrszhalom helyn (lsd Paul Davies: Egyedl vagyunk a vilgegyetemben? - A fldn kvli let felfedezsnek filozfiai kvetkezmnyei; Kulturtrade Kiad; Budapest, 1996, 35. old.).

A termszettudomnyos barangolst folytatva az nszervezd l szervezetek (self-organizing living organism) lltjk mlyebb problmk el a kritikus olvast. Az rs nyitva hagyja a krdst, hogy az l szervezetbe ki vagy mi tpllta bele a trvnyt, mitl bredt "ntudatra" az anyag, s hol rejlik a minsgi klnbsg a hasonl biolgiai strukturltsg csimpnz s az ember kztt. Bizonytalan tovbb az a ttel is, hogy "az egsz nszervez folyamat alapjaiban demokratikus s rszvtelen alapul, oly mdon, hogy (a sejtek szintjn - D. K.( a sz szoros rtelmben dntshozk trillii vesznek rszt egy olyan folyamatban, amelynek nincsenek fnkei, ellenrei s kijellt tvonala" (5. fej., 2. old.). Az l szervezetek anyagcsere-folyamatban nehz rtelmezni a demokrcit, hiszen ki az, aki "megszavaztatja" az almaft vagy a tykot, hogy oda akarja-e adni nkntesen az almt, illetve a tojst emberi fogyasztsra? Molekulris szinten is hihetetlenl sok eddig feltrt kmiai, fizikai szablyrl szereztek a tudsok ismereteket, amelyeknek rvnyeslse (pldul gravitci, elektrosztatikus vonzs) all nem bjhatnak ki sem az lettelen, sem az l szervezetek pusztn a demokratikus nszervezdsre hivatkozva. m az ilyen jelleg trvnyek ltt s eredett nem vizsglja az j paradigma.

A knyv alapjn valsznsthet, hogy az az llts, miszerint a termszetben a versenynl (competition) sokkal fontosabb rendezelv az egyttmkds (co-operation) (5. fej., 8. old.), a szerz szerint is csak az sszetettebb l szervezetek sejtcsoportosulsainak, bels szerveinek szintjn rtelmezhet. (Korten legalbbis errl a szintrl hoz pldt.) Szembeslve a darwini mechanizmusok emberi kapcsolatokra val kiterjesztsnek irnyzatval (szocildarwinizmus) klnsen rdekess vlik a verseny s az egyttmkds kapcsolatnak vizsglata, s a krds mlyre tekintve megllapthatjuk, hogy a vlaszadst alapveten meghatrozza az emberrl alkotott/elfogadott kpnk. Ha az embert - a tbbi llnyhez hasonlan - csak az sztnei s a krnyezeti hatsok ltal vezrelt lnynek tekintjk, szmos jelensg mgtt a ltrt folytatott versenyt fedezhetjk fel (persze, korntsem kizrlagos) rendezelvknt, m az sztn eredetre nem tudunk a rendszeren bell vlaszt adni. Ha az embert szabad akarattal s az anyagi vilgon tlmutat jellemzkkel rendelkez lnyknt kzeltjk meg, akkor megllapthatjuk, hogy nem terjeszthetk ki a termszetben megfigyelt trvnyszersgek, mert az llatvilg sztnrendszert magunkban hordozzuk, de csak mint lehetsget s nem mint szksgszersget.

A bels ellentmondsok ellenre a fejezet mgis komoly mondanivalval szolgl: mg a kommunizmus elnyomta az egynt a kzssg rdekeire hivatkozva, addig a kapitalizmus az egynt szabadtja fel minden, a kzssget illet ktelezettsg all, korltlan individualizmust hirdetve, m "az let megtant r minket, hogy mindkt eset kros szlssg" (5. fej., 10. old.).

Az els baktrium megjelenstl eltelt csaknem ngymillird ves trtnetet ttekintve tovbbi leckket vehetnk az lettl, amelyek mentvknt szolglhatnak a pnzvilg egyre tajtkosabb tengerben fuldokl emberisgnek. Az alkalmazott trsadalomtudomnyok nyelvre lefordtva vegyk sorra ezeket a szablyszersgeket (6. fej., 2-5. old.). (1) Az let az nszervezdst tmogatja, azaz a szubszidiarits nyomait a termszetben is megfigyelhetjk. (2) Az let mrtkletes s adakoz, ami az emberi vilgban a felebarti szeretetnek s a szolidarits elvnek felel meg. (3) Az let befogad s rszvtelen alapul (inclusive), helyhez kttt kzssgekre pl, vagyis a termszet nem ismeri a globlis, szabadsz kpzdmnyeket, amelyek nem rdekeltek letterk minsgnek javtsban, hisz brmikor kvetkezmny nlkl tovbbkltzhetnek. (4) Az let jutalmazza az egyttmkdst, m a trsadalmakban pp az ellenkezjre - a versenykpessg lland fokozsra - nevelik az egynt, s ugyanerre ksztik fel a vllalatokat, llamokat. (5) Az let tiszteletben tartja az alkotelemek hatrait, mgis azt tapasztaljuk, hogy csaldok, helyi kzssgek, rgik olvadnak szntelen masszv a globalizci olvaszttgelyben. (6) Az let a vltozatossgra, az alkot egynisgre s a msokkal megosztott tudsra pt, ezzel szemben a valdi vltozatossgot ltszatsoksznsg vltja fel; alkot emberek (homo faber) helyett cltalan emberek (homo nihilis) kszlnak az utcn; s az igazi tudst a tiszavirg-let informcis monoplium szortja ki.

Mindezek utn rkeznk arra a pontra, hogy a tks trsasgok nlkli vilg ptsi folyamatt, kereteit krvonalazhassuk, s ebben a harmadik rsz fejezetcmei egyben a legfontosabb mrfldkvek is (Felels szabadsg; Gondoskod piacok; Gazdasgi demokrcia; Az emberek jogai). Nagy rm az Egyeslt llamokbl hallani, hogy "csak akkor nyerhetjk el az igaz szabadsgot, ha elfogadjuk az ezzel jr felelssget, ami megkveteli, hogy mindezt krltekinten a kzssg egsznek javra fordtsuk" (7. fej., 1. old.). "Nem beszlhetnk szabadsgrl egysges, rendezett trsadalmi rendszer hinyban - m akkor sincs szabadsg, ha eme rend merev s elnyom (rigid, coerced). Ez a szabadsg paradoxonja: olyan helyen ltezik, ahol a rend s a kosz sajtos egyenslya alakul ki. (...) Szabadsg s felelssg kz a kzben halad, mint a civil trsadalom lnyegi alapjai. Ahhoz, hogy szabadsgunkat elnyerhessk, nkntesen korltoznunk kell ennek gyakorlst." (7. fej., 6. s 9. old.)

Kzponti fogalomknt jelenik meg a Tks trsasgok nlkli vilgban a buddhista szellemi gyker gondoskod s krltekint piac (mindful market). A kifejezs tartalmt lehetetlen egy mondatban megragadni, Korten sem szolgl akadmiai defincival, hanem - az erklcs trsadalmi fontossgt elismer s oktat Adam Smith szellemisgt kvetve - a tzparancsolatot idz albbi "hasznlati utastst" mellkeli a gondoskod piac mkdtetshez (8. fej., 3-8. old.). (1) Mindennek a mrcje az let legyen, ne a pnz. (2) A dntshoz viselje dntsnek minden kvetkezmnyt annak kltsgeivel egytt. (3) A tulajdonls rendszere emberileg tlthat lptk s szemlyes rdekeltsgen, rszvtelen alapul (stakeholder ownership) legyen. (4) Trekedni kell a mltnyossgra. (5) Tmogatni kell a teljes nyltsgot. (6) El kell mozdtani a tuds s a technolgiai ismeretek megosztst. (7) Keresni kell a soksznsget s az nllsgot. (8) Figyelmet kell szentelni a csald, a lakhely egysgnek s hatrainak. (9) A kormnyzati szerepvllals szksges mrtkt el kell fogadni. (10) Tmogatni kell az erklcss gondolkodst s cselekvst.

A politikai demokrcit elemz fejezet megklnbztetett figyelmet szentel a vllalati tulajdonls rendszernek (9. fej., 4-8. old.), eltlve a jelenleg uralkod, megbzott s tvoli tulajdonossgra (absentee ownership) pt gyakorlatot, s helyette a szemlyes rdekeltsgen, rszvtelen alapul tulajdonosi rendszert (stakeholder ownership) ajnlja, mert gy nagyobb az eslye annak, hogy a vllalati dntsekben a munkavllalk, a helyi kzssgek sorst valdi rtkknek megfelelen mrlegelik, nem pedig - a kontinenseket sszekt szmtgp-hlzatok vibrl kpernyin a mind magasabb profitrt vvott - pnzpiaci csatk tehetetlen statisztiknt.

Az orszghatrokat eltrlni akar, egyre tbb kivltsgot sikerrel kvetel vllalatok jogaival szemben Korten hatrozottan skra szll az l szemlyek jogainak vdelmrt, fontosnak tartva az albbi lpseket (10. fej., 4-10. old.). (1) A politikai demokrcia visszalltsa az zleti szfrbl szrmaz kampnypnzek drasztikus korltozsval. (2) A vllalatok jogi szemlyisgnek mint jogi konstrukcinak az eltrlse, hogy a vllalatvezets dntseinek morlis felelsei utn kutatva ne lehessen az erklcsileg elszmoltathatatlan, lettelen szervezetre mutogatni. (3) Nemzetkzi szerzds megktse a transznacionlis vllalatok s pnzgyek valdi szablyozsra - klns tekintettel a Vilgkereskedelmi Szervezet (WTO), az szak-amerikai Szabadkereskedelmi Egyezmny (NAFTA) s egyb globlis hats nemzetkzi megllapodsok ttekintsre, valamint az emberi jogokrt kzd civil kezdemnyezsek felkarolsra. (4) A vllalati "jlt" - rszben az adfizetk pnzbl finanszrozott szubvencikra, adkedvezmnyekre pl - rendszernek eltrlse, tovbb annak kiknyszertse, hogy a vllalatok a tevkenysgi krkben, tevkenysgk rvn felmerl, m ltaluk fel nem vllalt (externalizlt) kltsgeket teljes mrtkig viseljk. (5) A pnz legyen jra csupn a csere kzvetteszkze, oly mdon, hogy mdostott globlis pnzgyi szablyozs rvn ne legyen kifizetd a spekulci. (6) A gazdasgi demokrcia elsegtse, a tulajdonosi struktra kiszlestse a csaldi, szvetkezeti vllalkozsok tmogatsval; a vllalatrisok kisebb vllalkozsokk alaktsa szigor trsztellenes szablyozs mellett.

A knyv negyedik - befejez - rsze a korbban felvzolt elkpzelsek letkpessgt, kezdeti sikereit hivatott igazolni a bemutatott sikertrtnetek segtsgvel, s egyttal - igaz, inkbb az amerikai olvask szmra - egyni cselekvshez is akciterv-tletekkel szolgl, kapcsolatfelvteli lehetsgek egsz trhzt vonultatja fel. A vltoztats lehetsges kezdlpseit klnbz szinteken fogalmazza meg (14. fej., 4-9. old.). A szemly s a csald szintjn az albbiak ltszanak szksgesnek. (1) Az let leegyszerstse. (2) Helyi kisvllalkozktl val vsrls. (3) Olyan munkahely vlasztsa, amely valdi rtket teremt. (4) A jlinformltsg. (5) Az adott trsg terletrl forrsokat gyjt s kizrlag ugyanott hitelt nyjt bankok (community bank) elnyben rszestse. (6) A trsadalom eltt tevkenysgkrt felelssget vllal befektetsek vlasztsa. (7) A gpkocsira utaltsg enyhtse s az autk szmnak cskkentse. (8) A vltozst srget szervezetek tmogatsa.

A kzssgi (lakhelyi) szinten megvalsthat tevkenysg is tbbfle lehet. (1) Rszvtel az alternatv mutatkat kidolgoz kutatsban. (2) Adatbzis ltrehozsa a gondoskod piac rtkorientlt szereplirl. (3) Helyi fizeteszkz hasznlata. (4) A vrosi nvekedst korltoz, a tmegkzlekedst fejleszt s a megfizethet lakhelyeket teremt intzkedsek tmogatsa. (5) A gazdasgi nellts elmozdtsa. (6) Aktv rszvtel a politikai letben.

Orszgos szinten fontos, hogy az llampolgrok (1) ljenek politikai vlasztjogukkal a vlasztsok kztt is, kvetve az esemnyeket, s hangot adva vlemnyknek; (2) cselekv rsztvevi legyenek politikai mozgalmaknak s egyb kpviseleti csoportoknak.

Nemzetkzi szinten lehetsgknt addhat, hogy (1) a civil szervezetek globlis hlzatptsben vegyenek rszt, (2) a kros globlis intzmnyeket lebontsk, s megfelel mdon helyettestsk, s (3) tudatos nkormnyzati klpolitikval a kzssgek nyomst gyakoroljanak a nemzetkzi vllalatokra, azok rossz klkereskedelmi gyakorlatra.

"Indulj onnan, ahol vagy!" - javasolja a szerz, m ezt szinte magunkba forduls kell megelzze. "Vagy lehetsges, hogy azrt vonakodtunk eddig szembeslni a fjdalmas igazsggal, mert a mi hangunk is a szirnek krust erstette?" - retten meg egy pillanatra maga Korten is (14. fej., 9. old.). Induljon ht el mindenki az nvizsglat tjn, nem szgyellve, hogy mozgstja az vezredek folyamn felhalmozott szellemi s erklcsi tartalkokat, ugyanis megfelel krltekintssel elkerlhetk a trtnelmi zskutck. Ezzel kapcsolatban alighanem egyetrthetnk az amerikai szerzvel: van realitsa annak a piacgazdasgra pl rendszernek, amely "az alapvet szksgletek kielgtse ltal, mindenki krltekint rszvtelvel mltnyosan s hatkonyan osztja szt a trsadalmi javakat" (14. fej., 10. old.).

A Tks trsasgok nlkli vilgot olvasva mind vilgosabban krvonalazdik az emberisg jvjnek egyik alapvet krdse: vajon nz cselekedeteink, emberi gyarlsgaink kr alkotunk-e vilgkpet, vagy a valdi vilgrl alkotott kpnk hatrozza meg cselekvsket? Korten j knyve - tbbek kztt - ennek a valsgra ptkez j vilgkpnek a felvzolsra tesz ksrletet. Ez az erfeszts - filozfiai alapjai miatt - szksgkppen vitathat, m olyan elemek tallhatk benne, amelyeknek segtsgvel a j szndk - br eltr vilgnzet - emberek kzsen lphetnek fel egy emberibb vilg megteremtsrt. (The Post-Corporate World - Life After Capitalism; Berrett-Koehler Publisher and Kumarian Press, vrhat klfldi megjelens 1999. mrcius; az ismertets oldalszm-hivatkozsa a kiad szmra megkldtt kzirat alapjn kszlt)

 

vissza