![]() | III. ĂŠvfolyam, 4. szĂĄm 1999. TĂŠl (231-244. oldal) |
TĂŠmĂĄk: ĂĄllam, egyhĂĄz, enciklika, erkĂślcs, evangĂŠlium, gazdasĂĄg, hitelessĂŠg, igazsĂĄgossĂĄg, kapitalizmus, katolikus, keresztĂŠnysĂŠg, kĂśzjĂł, MagyarorszĂĄg, munkanĂŠlkĂźlisĂŠg, politika, rendszer, szegĂŠnysĂŠg, tĂĄrsadalom, tulajdonjog, vĂĄlsĂĄg
Anglia ĂŠs Wales Katolikus PĂźspĂśki Kara 1996 oktĂłberĂŠben - kĂŠt hĂłnappal a magyar kĂśrlevĂŠl kiadĂĄsa utĂĄn - bocsĂĄtotta ki A kĂśzjĂł (The Common Good) cĂmĹą kĂśrlevelĂŠt, amely a katolikus egyhĂĄz tĂĄrsadalmi tanĂtĂĄsĂĄt mutatja be a modern kor jelensĂŠgeire alkalmazva. A megnyilatkozĂĄs - akĂĄrcsak a magyar - nagy ĂŠrdeklĹdĂŠst vĂĄltott ki, mĂĄsfĂŠl hĂłnappal a bemutatĂĄsa utĂĄn is naponta tĂśbb szĂĄz pĂŠldĂĄnyra ĂŠrkezett megrendelĂŠs. Katolikus kĂśrĂśkben nemzetkĂśzi visszhangja is volt, nagy ĂśrĂśmmel ĂŠs ĂŠrdeklĹdĂŠssel fogadtĂĄk az EurĂłpai PĂźspĂśkĂśk IX. SzimpĂłziumĂĄn (RĂłma, 1996. oktĂłber) ĂŠs az IgazsĂĄgossĂĄg ĂŠs BĂŠke PĂĄpai TanĂĄcsĂĄnak (Pontifical Council of Justice and Peace) vatikĂĄni talĂĄlkozĂłjĂĄn. A szigetorszĂĄg katolikusai is megmozdultak, a dokumentum irĂĄnyvonalĂĄt kĂśvetve elkezdĹdĂśtt a felvetett tĂŠmĂĄk rĂŠszletes ismertetĂŠse. A Katolikus OktatĂĄsi SzolgĂĄlat (Catholic Education Service) pĂŠldĂĄul kiadta a katolikus oktatĂĄsi intĂŠzmĂŠnyekre vonatkozĂł Alapelvek, Gyakorlatok, KĂśvetkeztetĂŠsek cĂmĹą ĂĄllĂĄsfoglalĂĄsĂĄt, melyet minden orszĂĄggyĹąlĂŠsi kĂŠpviselĹjelĂślthĂśz eljuttatott. Nagy-BritanniĂĄban ugyanis ebben az idĹszakban ĂŠppen parlamenti vĂĄlasztĂĄsokra kĂŠszĂźlĹdtek.
Mi az angol kĂśrlevĂŠl titka? MiĂŠrt mozdul meg dinamikusan pĂźspĂśkei szavĂĄra a katolikus kĂśzĂśssĂŠg AngliĂĄban? Lehet arra hivatkozni, hogy ott nem volt Ăśtven ĂŠvig tartĂł ideolĂłgiai elnyomĂĄs, tudatos erkĂślcsrombolĂĄs, egyhĂĄzĂźldĂśzĂŠs. Ne feledjĂźk el azonban, hogy a brit szigeteken VIII. Henrik Ăłta a rĂłmai katolikus vallĂĄs kĂśzĂŠleti befolyĂĄsa a tĂśredĂŠkĂŠre csĂśkkent. A titok nyitja valahol mĂĄshol rejlik. Az angol pĂźspĂśki kar nem tett egyebet, mint a II. VatikĂĄni Zsinatot feldolgozva, megĂŠrlelve, az evangĂŠlium szellemĂŠben, keresztĂŠny szemmel nĂŠzett kĂśrbe a szigetorszĂĄgban ĂŠs figyelmeztette a hĂveket mindenkori erkĂślcsi kĂśtelessĂŠgeikre ĂŠs feladataikra.
A kĂśrlevĂŠl idĹszerĹąsĂŠgĂŠt az angol parlamenti vĂĄlasztĂĄsok jelentettĂŠk. A pĂźspĂśki kar ennĂŠl a dĂśntĂŠsnĂŠl is minden segĂtsĂŠget meg kĂvĂĄnt adni azoknak a keresztĂŠnyeknek ĂŠs jĂł szĂĄndĂŠkĂş embereknek, akiknek fĂźlĂźk van a hallĂĄsra, hogy az ĂśrĂśk erkĂślcsi tĂśrvĂŠnyek alapjĂĄn formĂĄljanak vĂŠlemĂŠnyt kĂŠpviselĹjelĂśltjeikrĹl. Mindemellett a kĂśrlevĂŠl hangsĂşlyozza, hogy az egyĂŠni dĂśntĂŠs felelĹssĂŠgĂŠt a pĂźspĂśki kar nem veszi le a hĂvĹk vĂĄllĂĄrĂłl: "Nem a pĂźspĂśkĂśk feladata megmondani az embereknek, hogy kire szavazzanak." (CG #2)(1) Ennek ellenĂŠre is arra hivatkozva tĂĄmadtĂĄk az egyhĂĄzat, hogy az tĂşllĂŠpte illetĂŠkessĂŠgi kĂśrĂŠt. Sem AngliĂĄban, sem itthon nem hiĂĄnyzik az a rĂŠteg, amely az egyhĂĄzat elsĹsorban szentsĂŠgszolgĂĄltatĂłkĂŠnt ĂŠs karitatĂv szervezetkĂŠnt, nem pedig tĂĄrsadalmi lĂŠlekformĂĄlĂłkĂŠnt lĂĄtnĂĄ szĂvesen. A tĂĄrsadalmat ĂŠrintĹ kĂŠrdĂŠsek megvitatĂĄsakor az erkĂślcsi normĂĄkat ĂŠs megfontolĂĄsokat a "vilĂĄgnĂŠzeti semlegessĂŠg" jelszavĂĄval akarjĂĄk fĂŠlresĂśpĂśrni ĂŠs ezzel automatikusan kĂśtelezĹvĂŠ tenni az ateizmust. Aki azonban figyelt a kĂśrlevĂŠl felszĂłlĂtĂĄsaira, az mĂĄr dolgozik a kĂśzjĂłn, aki pedig nem, azt nem lehet erĹszakkal ĂśnnevelĂŠsre ĂŠs kĂśzĂśssĂŠgĂŠpĂtĂŠsre bĂrni. JĂŠzus is csak annyit mondott: "Akinek fĂźle van, hallja meg!" (Mt 13,9)
Az aggiornamento(2) jelekĂŠnt mĂłdszertani segĂŠdlettel kezdĹdik a dokumentum, amely egyhĂĄzkĂśzĂśssĂŠgek, kiscsoportok (kiskĂśzĂśssĂŠgek) szĂĄmĂĄra ad rĂŠszletes irĂĄnymutatĂĄst a feldolgozĂĄs menetĂŠre ĂŠs mĂłdjĂĄra. Ez az ĂştmutatĂĄs az angol kĂśrlevĂŠl szerves rĂŠsze, ĂŠs ebbĹl a szempontbĂłl megszĂvlelendĹ pĂŠldakĂŠnt is szolgĂĄlhat. Itthon az OrszĂĄgos LelkipĂĄsztori IntĂŠzet prĂłbĂĄlkozott hasonlĂł segĂŠdlet kĂŠsĹbbi kiadĂĄsĂĄval, ĂĄm ez inkĂĄbb lelkitĂźkĂśr jellegĹą, Ăgy hasznos lenne kiegĂŠszĂteni az angol javaslatokkal. A kiscsoportoknak ajĂĄnlott egyik mĂłdszer, a "LĂĄss - ĂtĂŠlj - Cselekedj!" az evangĂŠliumi ĂŠrtĂŠkek tĂźkrĂŠben kialakĂtott helyzetkĂŠp ĂŠs erkĂślcsi ĂĄllĂĄsfoglalĂĄs utĂĄn konkrĂŠt - egyĂŠni ĂŠs/vagy kĂśzĂśssĂŠgi - cselekvĂŠsre szĂłlĂt fel. Ez is jelzi, hogy ĂŠletĂźnk minden terĂźletĂŠn lĂĄthatĂłvĂĄ kell vĂĄlnia, hogy kihez tartozunk ĂŠs kit kĂśvetĂźnk.
Westminster ĂŠrseke - Basil Hume - a kĂśrlevĂŠl elĹszavĂĄban figyelmeztet, hogy "a vallĂĄs mindig szemĂŠlyes, de sosem tisztĂĄn magĂĄnĂźgy... Az evangĂŠlium felszĂłlĂtĂĄsa a felebarĂĄti szeretetre nemcsak azzal jĂĄr, hogy a rĂĄszorultakon segĂtĂźnk, hanem a nyomor ĂŠs a szegĂŠnysĂŠg okai felĂŠ is fordĂt bennĂźnket". Az ĂŠrsek istengyermeki mivoltunkbĂłl vezeti le az egyhĂĄz tanĂtĂĄsĂĄnak emberi mĂŠltĂłsĂĄgrĂłl szĂłlĂł sarkalatos elvĂŠt. Ennek fĂŠnyĂŠben hatĂĄrozottan kijelenti, hogy "az egyhĂĄz visszautasĂtja azt a szemlĂŠletet, miszerint az emberi boldogsĂĄg kizĂĄrĂłlag az anyagi jĂłlĂŠten mĂşlik ĂŠs a kormĂĄnyzatok egyedĂźli cĂŠlja ennek megteremtĂŠse. Ha a kormĂĄnyzat tĂşl nagy figyelmet szentel az anyagi jĂłlĂŠtnek mĂĄs ĂŠrtĂŠkek rovĂĄsĂĄrĂĄra, akkor ez olyan gazdasĂĄgpolitikĂĄk tĂĄmogatĂĄsĂĄhoz vezethet, amelyek az embert kizĂĄrĂłlagosan anyagi javaktĂłl fĂźggĹ lĂŠnnyĂŠ redukĂĄljĂĄk". Ugyanakkor viszont "minden tĂĄrsadalomban, ahol tiszteletben tartjĂĄk az emberi mĂŠltĂłsĂĄgot, amennyire csak lehetsĂŠges, ki kell elĂŠgĂteni az alapvetĹ emberi szĂźksĂŠgleteket" (CG, ElĹszĂł).
Minden tĂĄrsadalmi ĂŠs politikai tevĂŠkenysĂŠg elĹfeltĂŠtele az egyes ember belsĹ ĂĄtalakulĂĄsa. "A tĂĄrsadalmi ĂŠs a politikai tevĂŠkenysĂŠg fontos, de istengyermeksĂŠgĂźnkbĹl fakadĂł teljes emberi mĂŠltĂłsĂĄgunk felismerĂŠse - aminek alapja az, hogy az Ĺ kĂŠpmĂĄsĂĄra ĂŠs hasonlatossĂĄgĂĄra teremtett minket - megkĂśveteli tĹlĂźnk, hogy felvĂĄllaljuk a belsĹ lelki ĂĄtalakulĂĄst. Az emberisĂŠg jĂśvĹje nem politikai reformtĂłl, tĂĄrsadalmi forradalomtĂłl vagy tudomĂĄnyos haladĂĄstĂłl fĂźgg. Valami mĂĄsra van szĂźksĂŠg. SzĂvĂźnk ĂŠs lelkĂźnk igazi megtĂŠrĂŠsĂŠvel kell kezdĹdnie." (CG, ElĹszĂł)
A kĂśrlevĂŠl szerkezetĂŠt, a vizsgĂĄlt tĂŠmĂĄk logikai kapcsolatĂĄt mutatja be az elĹszĂł utĂĄn David Konstant, Leeds pĂźspĂśke, aki Anglia ĂŠs Wales Katolikus PĂźspĂśki KarĂĄn belĂźl a dokumentumot kidolgozĂł munkacsoport elnĂśke volt. TĂśmĂśren ĂŠs hatĂĄrozottan ismerteti a megnyilatkozĂĄst, egyĂŠrtelmĹąvĂŠ tĂŠve, hogy mire (ĂŠs mire ne) szĂĄmĂtson az olvasĂł. Ennek legfontosabb elemei a kĂśvetkezĹk.
- Anglia ĂŠs Wales Katolikus PĂźspĂśki KarĂĄnak tagjai teljes egyetĂŠrtĂŠsben, sajĂĄt nevĂźkben bocsĂĄtjĂĄk ki a kĂśrlevelet.
- A pĂźspĂśki kar felvĂĄllalja a konfliktust a mĂĄskĂŠnt gondolkodĂłkkal, s nem akar mindenkinek tetszeni.
- Nem parancsok ĂŠs tiltĂĄsok listĂĄjĂĄt ĂrtĂĄk politikusoknak, ĂŠs nem a tĂśkĂŠletes tĂĄrsadalom vĂĄzlatĂĄt kĂŠszĂtettĂŠk el.
Mindezeken kĂvĂźl a pĂźspĂśkĂśk kĂśzlik az olvasĂłkkal, hogy nagy ĂłvatossĂĄggal dolgoztĂĄk ki a hasznĂĄlt fogalmakat ĂŠs hatĂĄroztĂĄk meg szerepvĂĄllalĂĄsuk hatĂĄrait s hogy szeretnĂŠk megelĹzni az elkerĂźlhetĹ fĂŠlreĂŠrtĂŠseket. SzĂvesen vesznek minden Ăśtletet mĂĄs egyhĂĄzaktĂłl ĂŠs szemĂŠlyektĹl, fĂźggetlenĂźl attĂłl, hogy katolikusok-e.
A kĂśrlevĂŠl kĂŠt nagy rĂŠszre bonthatĂł. Az elsĹ rĂŠsz a katolikus egyhĂĄz tĂĄrsadalmi tanĂtĂĄsĂĄt ĂĄltalĂĄnossĂĄgban mutatja be, a mĂĄsodik pedig ennek jelenkori alkalmazĂĄsĂĄrĂłl szĂłl. A dokumentumot kĂŠt mellĂŠklet gazdagĂtja. Az elsĹben talĂĄlhatĂł az egyhĂĄz - kĂśrlevĂŠlhez kapcsolĂłdĂł - tĂĄrsadalmi tanĂtĂĄsĂĄnak szemelvĂŠnygyĹąjtemĂŠnye a Rerum NovarumtĂłl kezdve a Veritatis Splendorig bezĂĄrĂłlag. A pĂźspĂśki kar ezzel tanĂtĂĄsĂĄnak alapjait mutatja fel, s a dokumentum hitelessĂŠgĂŠt igazolja. A mĂĄsodik mellĂŠklet a szigetorszĂĄg katolikusainak a kĂśzjĂł ĂŠrvĂŠnyesĂźlĂŠse ĂŠrdekĂŠben lĂŠtrehozott ĂŠs mĹąkĂśdtetett szervezeteit ismerteti.
A II. VatikĂĄni Zsinat tĂśbb dokumentuma is ĂŠrinti a kĂśzjĂł fogalmĂĄt. A Dignitatis Humanae meghatĂĄrozĂĄsa szerint "a tĂĄrsadalom kĂśzĂśs java a tĂĄrsas ĂŠlet ama feltĂŠteleinek ĂśsszessĂŠge, amelyeknek segĂtsĂŠgĂŠvel az emberek a maguk tĂśkĂŠletessĂŠgĂŠt teljesebben ĂŠs kĂśnnyebben elĂŠrhetik" (DH #6). A Gaudium et Spes a politikai kĂśzĂśssĂŠg cĂŠljakĂŠnt a kĂśzjĂł megvalĂłsĂtĂĄsĂĄt tĹązi ki. "A politikai kĂśzĂśssĂŠg tehĂĄt a kĂśzjĂł vĂŠgett lĂŠtezik, belĹle merĂti a teljes igazolĂĄsĂĄt ĂŠs ĂŠrtelmĂŠt, benne gyĂśkerezik veleszĂźletett ĂŠs sajĂĄt joga." (GS #74)
A Pacem in Terris enciklikĂĄban XXIII. JĂĄnos a kĂśzjĂł kettĹs - anyagi ĂŠs szellemi - vetĂźletĂŠt hangsĂşlyozza. "Fiainkat figyelmeztetni kell, hogy a kĂśzjĂł az egĂŠsz emberhez tartozik, azaz mind testi mind lelki szĂźksĂŠgleteihez. EbbĹl kĂśvetkezik, hogy az ĂĄllam vezetĹi ezt a jĂłt alkalmas Ăşton ĂŠs fokozatosan tĂśrekedjenek elĂŠrni: Ăşgy tudniillik, hogy tartsĂĄk meg a dolgok helyes sorrendjĂŠt ĂŠs a testi javakkal egyidejĹąleg a polgĂĄraik lelkĂŠvel is tĂśrĹdjenek." (PT #57)
Az angol kĂśrlevĂŠl ĂŠrtelmezĂŠsĂŠben a "kĂśzjĂł a tĂĄrsadalmi feltĂŠtelek teljes hĂĄlĂłzata, amely lehetĹvĂŠ teszi az egyes emberek ĂŠs csoportok szĂĄmĂĄra, hogy teljes, tĂŠnylegesen emberi ĂŠletet ĂŠljenek ĂŠs ĂŠlvezzenek, amit »szerves emberi fejlĹdĂŠsnek« is hĂvnak" (CG #48). "A legfrissebb tĂĄrsadalmi tanĂtĂĄs Ăşgy tekint a kĂśzjĂłra, mint az egyĂŠni jogok biztosĂtĂŠkĂĄra ĂŠs mint szĂźksĂŠges tĂĄrsadalmi kĂśrnyezetre, amelyben az egyĂŠni jogok ĂŠs ĂŠrdekek megĂtĂŠlhetĹk ĂŠs ĂśsszeegyeztethetĹk." (CG #69)
A cĂŠl tehĂĄt a feltĂŠtelek kialakĂtĂĄsa, hogy emberhez mĂŠltĂł ĂŠletkĂśrĂźlmĂŠnyek alakulhassanak ki a teljesebb ĂŠlet megvalĂłsĂtĂĄsa ĂŠrdekĂŠben. Minden, az alapfeltĂŠtelek javĂtĂĄsĂĄt szolgĂĄlĂł vĂĄltozĂĄs a kĂśzjĂłt mozdĂtja elĹ. A keresztĂŠnyek szĂĄmĂĄra ez Ăgy is megfogalmazhatĂł: el kell tĂĄvolĂtani azokat a szellemi, ideolĂłgiai, gazdasĂĄgi ĂŠs tĂĄrsadalmi akadĂĄlyokat, amelyek megnehezĂtik Krisztus kĂśvetĂŠsĂŠt.
Ennek konkrĂŠt, tĂśrtĂŠnelmi megvalĂłsĂtĂĄsĂĄban az egyhĂĄz tĂĄrsadalmi tanĂtĂĄsĂĄnak kĂŠt fontos alapelve segĂt: a szubszidiaritĂĄs ĂŠs a szolidaritĂĄs. A szubszidiaritĂĄs (kisegĂtĂŠs elve) a tĂĄrsadalom vertikĂĄlis kapcsolatrendszerĂŠt szabĂĄlyozza, amelynek kĂśzponti eleme az emberi jogok tiszteletben tartĂĄsa. A szolidaritĂĄs pedig horizontĂĄlis sĂkon segĂt a kĂśzjĂł elĹmozdĂtĂĄsĂĄban. Itt a szegĂŠnyek melletti elkĂśtelezettsĂŠg ĂŠs kiĂĄllĂĄs (option for the poor) az elsĹ szĂĄmĂş rendezĹelv.
Az alĂĄbbiakban rĂśviden ismertetjĂźk a kĂśrlevĂŠl legfontosabb megĂĄllapĂtĂĄsait, ĂŠs ĂŠrzĂŠkeltetjĂźk a dokumentum evangĂŠliumi levegĹjĂŠt ĂŠs prĂłfĂŠtai hangvĂŠtelĂŠt.(3)
KeresztĂŠnyek a modern AngliĂĄban
Az egyhĂĄz nem utasĂtja el a kĂśzgazdasĂĄgtan, a szociolĂłgia ĂŠs az antropolĂłgia tĂŠnymegĂĄllapĂtĂĄsait, hanem - igazsĂĄgtartalmuknak megfelelĹen - szĂvesen veszi azokat mint ĂŠrtĂŠkes segĂŠdeszkĂśzĂśket a tĂĄrsadalom mĹąkĂśdĂŠsĂŠnek alaposabb megismerĂŠsĂŠhez (CG #17).
Bizonyos tĂĄrsadalomszervezĂŠsi mĂłdok nem kedveznek az emberi haladĂĄsnak ĂŠs a szemĂŠlyes fejlĹdĂŠsnek. Az egyhĂĄz ezeket a "bĹąn struktĂşrĂĄinak" nevezi (CG #19).
A tĂĄrsadalom alapvetĹ jellegzetessĂŠgei
A demokrĂĄcia nem ĂśnĂĄllĂł erkĂślcsi rendszer. A demokrĂĄcia, amennyiben egĂŠszsĂŠges, tĂśbbet kĂvĂĄn az ĂĄltalĂĄnos vĂĄlasztĂłjognĂĄl: kĂśzĂśs ĂŠrtĂŠkrendszert kĂśvetel meg (CG #34).
Az evangelizĂĄciĂł mindig az igazsĂĄgtalan tĂĄrsadalmi rend ĂĄtalakĂtĂĄsĂĄra szĂłlĂt fel, ĂŠs az ezzel kapcsolatos elsĹ feladat az igazsĂĄgtalansĂĄgokkal valĂł szembeszĂĄllĂĄs, illetve azok lĂĄthatĂłvĂĄ tĂŠtele. Minden katolikusnak, aki a nemzet politikai ĂŠletĂŠben szerepet vĂĄllal, joga van magĂĄt az evangelizĂĄlĂĄs rĂŠsztvevĹjĂŠnek tekinteni oly mĂłdon, hogy a katolikus egyhĂĄz tĂĄrsadalmi tanĂtĂĄsĂĄval Ăśsszhangban vĂŠgzi tevĂŠkenysĂŠgĂŠt. A tĂĄrsadalmi rend evangelizĂĄciĂłjĂĄban az egyik legfontosabb lĂŠpĂŠs az, hogy az egyĂŠneket megszabadĂtsuk attĂłl a tehetetlensĂŠg-ĂŠrzĂŠstĹl ĂŠs passzivitĂĄstĂłl, ami a lehangoltsĂĄgbĂłl, a remĂŠnytelensĂŠgbĹl ĂŠs a cinizmusbĂłl ered (CG #40).
A jelenkori kĂŠrdĂŠsek kezelĂŠse
Az egyhĂĄz nem tenne eleget erkĂślcsi kĂśtelessĂŠgĂŠnek, ha tĂĄrsadalmi tanĂtĂĄsĂĄban a nagy ĂĄltalĂĄnossĂĄgok szintjĂŠn maradna, s kerĂźlnĂŠ a vitĂĄkat. A pĂźspĂśkĂśknek kĂźlĂśnĂśs felelĹssĂŠgĂźk van abban, hogy ĂŠszrevegyĂŠk ĂŠs magyarĂĄzzĂĄk az idĹk jeleit, mĂŠg a hibĂĄzĂĄs kockĂĄzatĂĄt is vĂĄllalva (CG #54).
Az elfogultsĂĄg azonban kerĂźlendĹ, ezĂŠrt a szigetorszĂĄg egyetlen nagy politikai pĂĄrtja(4) sem ĂŠlvezi a katolikusok feltĂŠtlen tĂĄmogatĂĄsĂĄt, s egyik sincs eleve kizĂĄrva a tĂĄmogatĂĄsbĂłl (CG #55).
A parlamenti vĂĄlasztĂĄssal kapcsolatos sajĂĄtos kĂŠrdĂŠsek
Fontos figyelembe venni, hogy mit tudunk a kĂŠpviselĹjelĂślt szemĂŠlyes erkĂślcsisĂŠgĂŠrĹl, de ez nem adhat alapot a magĂĄnĂŠletbe valĂł betolakodĂĄsra (CG #63).
A brit alkotmĂĄnyos elvek fontos rĂŠsze, hogy a kĂŠpviselĹnek - megvĂĄlasztĂĄsa utĂĄn - minden szavazĂłt kĂŠpviselnie kell, nemcsak azokat, akik rĂĄ szavaztak (CG #65).
A kĂśzjĂł ĂŠs az emberi jĂłlĂŠt
Bizonyos hatĂĄron tĂşl a nagyon gazdagok ĂŠs a szegĂŠnyek kĂśzĂśtti jĂśvedelemkĂźlĂśnbsĂŠg mĂĄr kĂĄrosĂtja a kĂśzjĂłt. Ekkor a tĂĄrsadalom mĂĄr nem a kĂśzjĂł, hanem a gazdagok ĂŠrdekei szerint mĹąkĂśdik. Egyes ideolĂłgusok szerint a gazdagok tovĂĄbbi gazdagodĂĄsa - a gazdasĂĄgi "tĂśrvĂŠnyek" elkerĂźlhetetlen kĂśvetkezmĂŠnyekĂŠnt - vĂŠgsĹ soron a kevĂŠsbĂŠ jĂłmĂłdĂşak ĂŠs a szegĂŠnyek sorsĂĄt is javĂtja. Ez a feltevĂŠs azonban mind a jĂłzan ĂŠsznek, mind az ĂĄltalĂĄnos tĂĄrsadalmi tapasztalatnak ellentmond (CG #71 ĂŠs #72).
A kĂśzjĂłrĂłl szĂłlĂł katolikus tanĂtĂĄs nem egyeztethetĹ Ăśssze a korlĂĄtlan szabadpiaci (laissez faire) kapitalizmussal, amely kitart amellett, hogy a jĂśvedelmek ĂŠs a vagyon elosztĂĄsĂĄt teljes mĂŠrtĂŠkben a piaci erĹkre kell bĂzni. Ez az elmĂŠlet azt feltĂŠtelezi, hogy a nagyszĂĄmĂş egyĂŠni fogyasztĂłi dĂśntĂŠs ĂśsszegzĹdĂŠsĂŠvel azonosĂtott kĂśzjĂł magĂĄtĂłl is lĂŠtrejĂśn egy tĂśkĂŠletes verseny ĂĄllapotĂĄban lĂŠvĹ ĂŠs teljesen szabad piacgazdasĂĄgban (CG #76).(5)
A katolikus egyhĂĄz tĂĄrsadalmi tanĂtĂĄsa kifejezetten elutasĂtja a piaci erĹk automatikus jĂłtĂŠkony hatĂĄsĂĄrĂłl szĂłlĂł hiedelmet (CG #77).
Az egyhĂĄz elismeri, hogy a piaci erĹk - ha a kĂśzjĂł ĂŠrdekĂŠben megfelelĹen szabĂĄlyozottak - egy fejlett tĂĄrsadalomban hatĂŠkony mechanizmusai az erĹforrĂĄsok ĂŠs a szĂźksĂŠgletek ĂśsszehangolĂĄsĂĄnak. A szolidaritĂĄs elvĂŠnek megfelelĹen a piac egĂŠszsĂŠges mĹąkĂśdĂŠse etikus magatartĂĄst igĂŠnyel a szereplĹktĹl, s bizonyos etikai elveknek a szabĂĄlyozĂł ĂŠs jogi kereteken belĂźl is ĂŠrvĂŠnyesĂźlniĂźk kell (CG #78).
Az a keresztĂŠny tanĂtĂĄs, miszerint mĂĄsok szolgĂĄlata ĂŠrtĂŠkesebb sajĂĄt magunk szolgĂĄlatĂĄnĂĄl, bizonyosan nem felel meg a kapitalista gazdasĂĄg alapvetĹ szellemisĂŠgĂŠnek (etoszĂĄnak) (CG #79). Ennek a kapitalista etosznak az eredmĂŠnye az Ăśnzetlen cselekedetek ĂĄltalĂĄnos helytelenĂtĂŠse ĂŠs lebecsĂźlĂŠse, valamint annak a cinikus feltevĂŠsnek a hirdetĂŠse, hogy az ĂśnzetlenĂźl cselekvĹket valĂłjĂĄban leplezett ĂśnzĹ motĂvumok vezĂŠrlik (CG #80).
Fel kell tenniĂźk maguknak a kĂŠrdĂŠst azoknak, akik a korlĂĄtlan szabadpiacra ĂŠpĂźlĹ kapitalizmus mellett kardoskodva a kĂśz- ĂŠs magĂĄnerkĂślcsĂśk hanyatlĂĄsĂĄrĂłl is panaszkodnak, hogy valĂłjĂĄban nem egymĂĄsnak kĂślcsĂśnĂśsen ellentmondĂł kĂŠt Ăźzenetet kĂśzvetĂtenek-e (CG #80).
KiĂĄllĂĄs a szegĂŠnyek mellett
Nem engedhetĹ meg, hogy a profitra tĂśrekvĂŠs kiszorĂtsa az erkĂślcsi megfontolĂĄsokat. Ăgy pĂŠldĂĄul a hirdetĂŠsekkel tĂśrtĂŠnĹ piacteremtĂŠs ĂŠs ĂśsztĂśnzĂŠs olyan tĂĄrsadalom lĂŠtrehozĂĄsĂĄnak veszĂŠlyĂŠvel jĂĄr, amelyben a valĂłs vagy a mestersĂŠges anyagi igĂŠnykielĂŠgĂtĂŠs arĂĄnytalanul nagy teret kap, hĂĄttĂŠrbe szorĂtva minden mĂĄs ĂŠrtĂŠket (CG #84).
A korlĂĄtlan szabadpiac valĂłjĂĄban olyan alternatĂva, ami a szegĂŠnyek ĂŠrdekei ellen dolgozik (CG #85).
A munka vilĂĄga
A munkĂĄsokat olyan - a katolikus tanĂtĂĄs ĂĄltal kĂśvetkezetesen vĂŠdelmezett - jogok illetik meg, amelyek a tĹke jogai felett ĂĄllnak. Ezek kĂśzĂŠ tartozik a tisztessĂŠges munkĂĄhoz, az igazsĂĄgos bĂŠrhez, a foglalkoztatĂĄs biztonsĂĄgĂĄhoz, a megfelelĹ pihenĂŠshez ĂŠs a szabadsĂĄghoz, a munkaidĹ korlĂĄtok kĂśzĂŠ szorĂtĂĄsĂĄhoz, az egĂŠszsĂŠg- ĂŠs balesetvĂŠdelemhez, a diszkriminĂĄciĂł-mentessĂŠghez, a szakszervezet-alapĂtĂĄshoz ĂŠs az ezekhez valĂł csatlakozĂĄshoz, valamint a sztrĂĄjkhoz, mint vĂŠgsĹ eszkĂśzhĂśz valĂł jog (CG #91).
Az egyhĂĄz hangsĂşlyozza, hogy a munkavĂĄllalĂł teljes emberi szemĂŠly, s nem ĂĄrucikk, amelyet a piaci elvĂĄrĂĄsokhoz igazodva lehet adni-venni (CG #92).
A profitot nem tekinthetjĂźk Ăşgy, mint a menedzserek vagy a tulajdonosok kizĂĄrĂłlagos rĂŠszesedĂŠsĂŠt. Ăgy kell tekinteni, mint "tĂĄrsadalmi osztalĂŠk" forrĂĄsĂĄt, amelybĹl mĂĄsok is jogosan akarnak rĂŠszesĂźlni (CG #92).
ErkĂślcsileg elfogadhatatlan a munkanĂŠlkĂźlisĂŠg oly mĂłdon tĂśrtĂŠnĹ csĂśkkentĂŠse, hogy a bĂŠreket a dolgozĂłk megfelelĹ ĂŠletkĂśrĂźlmĂŠnyeit biztosĂtani kĂŠpes szint alĂĄ engedik esni (CG #97).
Ha a munkaerĹpiacon igazsĂĄgtalanul alacsony munkabĂŠr alakul ki ĂŠs a munkaadĂłk kizĂĄrĂłlag ezt hajlandĂłk megfizetni alkalmazottaiknak, akkor figyelmeztetni kell Ĺket dolgozĂłik jĂłlĂŠtĂŠt illetĹ erkĂślcsi kĂśtelezettsĂŠgeikre (CG #98).
A globĂĄlis kĂśzjĂł
Az egyre inkĂĄbb globalizĂĄlĂłdĂł tĂĄrsadalom megkĂśveteli, hogy a kĂśzjĂł szempontjĂĄbĂłl vizsgĂĄlt emberi kĂśzĂśssĂŠg lĂŠptĂŠke nemzeti sĂkrĂłl nemzetkĂśzi szintre emelkedjen (CG #102).
Az egyetemes kĂśzjĂł sĂŠrĂźl akkor, ha a FĂśld bĂĄrmely pontjĂĄn nincs kielĂŠgĂtve mindenki alapvetĹ szĂźksĂŠglete - amibe a tiszta vĂz, az ĂŠlelem, a lakĂĄs, az egĂŠszsĂŠgĂźgyi szolgĂĄltatĂĄsok, az oktatĂĄs ĂŠs a tisztessĂŠges megĂŠlhetĂŠs (pĂŠldĂĄul csalĂĄdfenntartĂĄs) tartozik - vagy ha nem mindenkinek tisztelik a jogait ĂŠs az emberi mĂŠltĂłsĂĄgĂĄt (CG #102).
Az egyhĂĄz kĂśvetkezetesen figyelmeztetett arra, hogy a piaci erĹkre valĂł kizĂĄrĂłlagos ĂŠs tĂşlzott rĂĄhagyatkozĂĄs milyen veszĂŠlyekkel jĂĄr a nem egyenrangĂş nemzetkĂśzi rĂŠsztvevĹk kĂśzĂśtti gazdasĂĄgi kapcsolatokban. Szabad kereskedelem esetĂŠn az erĹs legyĹzi a gyengĂŠt, a fejlett pedig a kevĂŠsbĂŠ fejlettet (CG #105).
Tulajdonjog ĂŠs tulajdon
A magĂĄntulajdonhoz valĂł jogot az egyhĂĄz Ăşgy vĂŠdi, mint az emberi szabadsĂĄg lĂŠnyegi alkotĂłrĂŠszĂŠt ĂŠs garanciĂĄjĂĄt. KĂvĂĄnatosak azok az intĂŠzkedĂŠsek, amelyek - a kĂśzjĂłnak alĂĄrendelve - a magĂĄntulajdon terjesztĂŠsĂŠt cĂŠlozzĂĄk. De a magĂĄntulajdonon "tĂĄrsadalmi jelzĂĄlog" van, ĂŠs az egyhĂĄz - a tulajdonjoggal valĂł mĂşltbeli visszaĂŠlĂŠsek miatt - arra az ĂĄllĂĄspontra helyezkedett, hogy vagyonbirtokosokra vonatkozĂł jelentĹs megszorĂtĂł intĂŠzkedĂŠseket is elfogad (CG #109). Ugyanis a gazdasĂĄg van az emberĂŠrt, nem pedig fordĂtva (CG #111).
A krĂzis tĂĄrsadalmi vetĂźlete
A nemzet valĂłdi vĂĄlsĂĄga nem gazdasĂĄgi, hanem erkĂślcsi ĂŠs szellemi (CG #113). Ennek kĂśvetkeztĂŠben Ăşgy lĂĄtszik, hogy az angolok kezdik elveszteni egy jobb jĂśvĹ lehetĹsĂŠgĂŠbe vetett hitĂźket (CG #114). Ez a kĂśzjĂł irĂĄnti bizalomvesztĂŠs az egyik elsĹdleges tĂŠnyezĹje az orszĂĄgot jellemzĹ borĂşlĂĄtĂł hangulatnak (CG #116).
A kĂśzjĂłt akkor is meg kell valĂłsĂtani, ha jelentĹs ellenĂŠrdekelt gazdasĂĄgi erĹkkel ĂĄllunk szemben (CG #119). A katolikus egyhĂĄz tĂĄrsadalmi tanĂtĂĄsa ebben az egyenlĹtlen helyzetben hatĂĄrozott erkĂślcsi irĂĄnymutatĂĄssal nyĂşjt segĂtsĂŠget ĂŠs erĹsĂti meg a remĂŠnyt: nincs olyan tĂĄrsadalmi tendencia - legyen az bĂĄrmilyen kedvezĹtlen is -, amely ne lenne visszafordĂthatĂł (CG #120).
BĂĄr a magyar kĂśrlevĂŠl kiadĂĄsakor a hazai sajtĂł- ĂŠs tĂĄrsadalmi visszhang alapvetĹen kedvezĹ volt, mĂŠgsem lehet teljes az ĂśrĂśmĂźnk. Az egyhĂĄz megszĂłlalĂĄsĂĄnak jogosultsĂĄgĂĄt a kemĂŠny ĂŠs a puha diktatĂşra ĂŠvtizedei alatt nemcsak kĂŠtsĂŠgbe vontĂĄk, hanem egyenesen tiltottĂĄk is. A tiltĂĄs sokfĂŠle reakciĂłt vĂĄltott ki a keresztĂŠnyekbĹl. Voltak olyanok, akik sokĂŠves bĂśrtĂśnt is vĂĄllalva vallottĂĄk meg hitĂźket, ĂŠs voltak, akik ĂłvatossĂĄgbĂłl tĂşlĂŠlĂŠsre rendezkedtek be. Ĺk inkĂĄbb csendben maradtak, kompromisszumot kĂśtĂśttek a diktatĂşrĂĄval ĂŠs - adott esetben - a lelkiismeretĂźkkel, s beĂŠpĂźltek az akkori politikai rendszerbe. Most, a rendszervĂĄltĂĄs utĂĄn is megfigyelhetĹ ez. Sokan mĂŠg mindig nem mernek hitvallĂłkkĂĄ lenni, s ennek nyomai, sajnos, a kĂśrlevĂŠlen is ĂŠszrevehetĹk. A gyakran bĂśrtĂśnt is megjĂĄrt hitvallĂłk - akik nyĂltabb, hatĂĄrozottabb, prĂłfĂŠtaibb hangĂş megnyilatkozĂĄst vĂĄrtak - csalĂłdva tapasztaltĂĄk, hogy a kĂśrlevĂŠl hangnemĂŠt az ĂłvatossĂĄg ĂŠs a kompromisszumkĂŠszsĂŠg hatĂĄrozta meg.
MindenkĂŠppen tanulsĂĄgos tehĂĄt az angol ĂŠs a magyar katolikus egyhĂĄz tĂĄrsadalmi kĂŠrdĂŠsekrĹl szĂłlĂł dokumentumainak ĂśsszevetĂŠse nĂŠhĂĄny jellemzĹ kĂźlĂśnbsĂŠg kiemelĂŠsĂŠvel. (A zĂĄrĂłjelben szereplĹ szĂĄmok a magyar kĂśrlevĂŠl szakaszainak szĂĄmĂĄt jelentik.)
A magyar pĂźspĂśki kar ajĂĄnlĂĄsokat ad (#11), amelyek "segĂthetik a szakembereket", mĂg az angolok hangsĂşlyozzĂĄk: az egyhĂĄz tĂĄrsadalmi tanĂtĂĄsa "nem fakultatĂv" (not optional teaching), hanem kĂśtelezĹ ĂŠrvĂŠnyĹą. A magyar kĂśrlevĂŠlbĹl hiĂĄnyzik ez a hatĂĄrozottsĂĄg. A "lehetĹsĂŠg szerint" (#30), a "kellene" (#54) ĂŠs az "igen fontos lenne" (#61) kifejezĂŠsek nem felszĂłlĂtĂł mĂłdĂşak, Ăgy erkĂślcsi kibĂşvĂłkĂŠnt szolgĂĄlhatnak.
A magyar kĂśrlevĂŠl 45. szakaszĂĄban szereplĹ ĂĄllĂtĂĄs szerint "eleve nem lehetett kielĂŠgĂtĹ, egyĂŠrtelmĹą alapelveket talĂĄlni a privatizĂĄciĂłhoz". Azt azonban bizonyosan meghatĂĄrozhatjuk, hogy a katolikus tĂĄrsadalmi tanĂtĂĄs evangĂŠliumi szellemĂŠben bizonyos elvek ĂŠs megoldĂĄsok szĂłba sem jĂśhetnek, pĂŠldĂĄul olyanok, amelyek a vĂĄllalatfelvĂĄsĂĄrlĂĄsok ĂŠs -ĂĄtszervezĂŠsek utĂĄn indokolatlan ĂŠs mĂŠltĂĄnytalan elbocsĂĄtĂĄssal jĂĄrnak, mert ezzel a - tĂśbbnyire kĂŠpzetlenebb - munkĂĄsokat hozzĂĄk lehetetlen helyzetbe, s a tisztes ĂŠletvitel esĂŠlyeit csĂśkkentik. A hatĂĄrozott kiĂĄllĂĄs a szegĂŠnyekĂŠrt az angol kĂśrlevĂŠlben sokkal markĂĄnsabban jelenik meg, noha az angol ĂŠletszĂnvonal nyilvĂĄnvalĂłan magasabb a hazainĂĄl. Itt ĂŠrdemes lenne tovĂĄbbi ĂśsszevetĂŠst vĂŠgezni, hogy milyen kĂŠrdĂŠsek - ĂŠs miĂŠrt - maradtak ki a magyar kĂśrlevĂŠlbĹl (pĂŠldĂĄul szakszervezetek, parlamenti vĂĄlasztĂĄsok), amelyek viszont az angolban ĂśnĂĄllĂł fejezetkĂŠnt szerepelnek.
A szĂŠpĂtĹ kĂśrĂźlĂrĂĄs, a hĂres angol understatement inkĂĄbb a magyar kĂśrlevĂŠlben ĂŠrhetĹ tetten. A 65. szakasz szerint "lĂĄtvĂĄnyosan egyetlen intĂŠzmĂŠny sem tĂŠrt le az alkotmĂĄnyossĂĄg ĂŠs a jogĂĄllamisĂĄg, vagyis az alkotmĂĄnynak ĂŠs a tĂśrvĂŠnyeknek valĂł engedelmeskedĂŠs ĂştjĂĄrĂłl". Azonban a bĂŠrek jogtalan visszatartĂĄsa - pĂŠldĂĄul a tĂśrvĂŠny ĂĄltal elĹĂrt fizetĂŠsemelĂŠs szĂĄndĂŠkos megtagadĂĄsa formĂĄjĂĄban - a sĂşlyos bĹąnĂśk kĂśzĂŠ tartozik. Ha a jogszabĂĄlyokon kĂvĂźl az erkĂślcsi tĂśrvĂŠnyeket is figyelembe vesszĂźk, akkor az egyes tĂĄrsadalmi rĂŠtegek (pĂŠldĂĄul diĂĄkok ĂŠs nyugdĂjasok) tudatos egymĂĄs ellen fordĂtĂĄsa sem utal felelĹs politizĂĄlĂĄsra. A hatĂĄlyos abortusztĂśrvĂŠny rĂŠvĂŠn nyĂltan ĂŠletellenes, szociĂĄlpolitikai gyakorlatĂĄval pedig csalĂĄdellenes kormĂĄny viszont pozitĂvan ĂŠrtĂŠkelte a hazai pĂźspĂśkkari megnyilatkozĂĄst,(6) ami jelzĂŠs ĂŠrtĂŠkĹą. Ha egy hitelessĂŠgre igĂŠnyt tartĂł egyhĂĄzi megnyilatkozĂĄs a mindenkori kormĂĄnyzat felelĹssĂŠgĂŠt a valĂłs tĂŠnyek szĂŠpĂtĹ beĂĄllĂtĂĄsĂĄval csĂśkkenti, akkor ez olyan, mintha JĂŠzus mosnĂĄ PilĂĄtus kezĂŠt, aminek PilĂĄtus joggal ĂśrĂźlhetne.
Az 52. szakaszban a gazdasĂĄg "sajĂĄtos mozgĂĄstĂśrvĂŠnyeirĹl" olvashatunk, ĂĄm ĂŠszre kell vennĂźnk, hogy a gazdasĂĄg "tĂśrvĂŠnyszerĹąsĂŠgei" valĂłjĂĄban ĂĄltalunk teremtett feltĂŠtelek, Ăgy ezek emberi dĂśntĂŠsekkel megvĂĄltoztathatĂłk. E felismerĂŠs hiĂĄnyĂĄban erkĂślcsileg elfogadhatatlan struktĂşrĂĄk tĂĄmogatĂłivĂĄ vĂĄlhatunk. A megelĹzĂŠsre mindig nagyobb hangsĂşlyt kell fektetni, mint az utĂłlagos orvoslĂĄsra, mĂŠgis csak a piaci mĹąkĂśdĂŠs hibĂĄinak kiigazĂtĂĄsĂĄrĂłl esik szĂł (#55). A hibĂĄk kialakulĂĄsĂĄnak megelĹzĂŠse sem a magyar, sem az angol kĂśrlevĂŠlben nem kap kellĹ hangsĂşlyt.
A hiteles tanĂtĂĄs alapkĂśve a pĂŠldamutatĂĄs, hiszen JĂŠzus is sajĂĄt ĂŠletpĂŠldĂĄjĂĄval mutatta meg, hogyan lehet Isten akaratĂĄnak engedelmeskedve ĂŠlni a FĂśldĂśn. TanĂĄrok, ifjĂşsĂĄgi vezetĹk ĂŠlete bizonyĂtja, hogy a szemĂŠlyes pĂŠldamutatĂĄs hiĂĄnya adott esetben teljesen hatĂĄstalannĂĄ teszi a tanĂtĂĄst ĂŠs a nevelĂŠst. EzĂŠrt fontos, hogy az egyhĂĄz - amibe ĂŠrtelemszerĹąen a civilek is beletartoznak - Ăśnkritikusan vizsgĂĄlja meg az alĂĄbbi kĂŠrdĂŠseket, amelyeknek lĂŠnyege Ăgy fogalmazhatĂł meg: hogyan ĂĄll az egyhĂĄz tĂĄrsadalmi tanĂtĂĄsĂĄnak megvalĂłsĂtĂĄsĂĄval a sajĂĄt intĂŠzmĂŠnyein belĂźl? (Ez a megkĂśzelĂtĂŠs az angol kĂśrlevĂŠlbĹl rĂŠszben, a magyarbĂłl teljesen hiĂĄnyzott.)
- Hogyan viszonyul az egyhĂĄz a sajtĂłszabadsĂĄghoz? Megjelenthetnek-e pĂŠldĂĄul kritikusabb ĂrĂĄsok is a kĂśrlevĂŠlrĹl, vagy csak a sikerpropaganda lĂĄthat napvilĂĄgot arra hivatkozva, hogy mĂŠg "a kormĂĄnypĂĄrtok is pozitĂvan ĂŠrtĂŠkeltĂŠk" azt?
- MunkaadĂłkĂŠnt mennyire bĂĄnnak igazsĂĄgosan ĂŠs mĂŠltĂĄnyosan az egyhĂĄzi szemĂŠlyek a foglalkoztatottjaikkal? A fizetĂŠsek ĂŠs a munkaidĹ megĂĄllapĂtĂĄsĂĄnĂĄl milyen mĂłdszereik vannak, amelyek a vĂĄllalatok szĂĄmĂĄra is irĂĄnymutatĂłk lehetnek?
- Milyen lĂŠpĂŠsek tĂśrtĂŠnnek annak ĂŠrdekĂŠben, hogy az egyhĂĄz tĂĄrsadalmi tanĂtĂĄsa ne csupĂĄn szĹąk rĂŠtegekhez jusson el, hanem minden jĂł szĂĄndĂŠkĂş ember dĂśntĂŠsĂŠhez tĂĄmaszt nyĂşjthasson, kĂźlĂśnĂśsen olyan helyzetekben, amikor az Ărott jog ellentĂŠtben ĂĄll az erkĂślcsi tĂśrvĂŠnyekkel?
- Mennyire hiteles ĂŠs rendezett az egyhĂĄziak ĂŠs a vallĂĄsos civilek ĂŠlete, kĂźlĂśnĂśsen azokĂŠ, akik az egyhĂĄzat a nyilvĂĄnossĂĄg elĹtt kĂŠpviselik? Amint egy rendezetlen hĂĄzasĂŠletĹą katolikus nem tud hitelesen kiĂĄllni a csalĂĄdok vĂŠdelmĂŠben, Ăşgy hogyan tudna olyan valaki ĂŠrdemben kĂśzremĹąkĂśdni az aggiornamentoban, aki mĂŠg nem dolgozta fel a II. VatikĂĄni Zsinat tanĂtĂĄsĂĄt?
A "bĹąn struktĂşrĂĄi" (structures of sin) fogalma a jelen vilĂĄg tipikus bĹąneivel valĂł szembesĂźlĂŠskor fogalmazĂłdott meg. Az angol kĂśrlevĂŠl ĂĄltal is kifejtett fogalom kĂźlĂśnĂśs jelentĹsĂŠgĹą mind a nyugati orszĂĄgokban, mind pedig hazĂĄnkban. Ărdemes ezĂŠrt rĂŠszletesebben ismertetni az egyhĂĄz erre vonatkozĂł tanĂtĂĄsĂĄt. II. JĂĄnos PĂĄl Sollicitudo rei Socialis kezdetĹą enciklikĂĄjĂĄban a kĂśvetkezĹkĂŠppen hatĂĄrozza meg ennek lĂŠnyegĂŠt.
"Ha a mai helyzet a kĂźlĂśnbĂśzĹ termĂŠszetĹą nehĂŠzsĂŠgek rovĂĄsĂĄra ĂrhatĂł, akkor jogosan beszĂŠlhetĂźnk a »bĹąn struktĂşrĂĄirĂłl«, amelyek ... a szemĂŠlyes bĹąnben gyĂśkereznek, ĂŠs ezĂŠrt mindig a szemĂŠlyek konkrĂŠt tetteihez kapcsolĂłdnak, akik ezeket lĂŠtrehozzĂĄk, megerĹsĂtik ĂŠs felszĂĄmolĂĄsukat megnehezĂtik. Ăgy megerĹsĂśdve terjednek ĂŠs tovĂĄbbi bĹąnĂśk forrĂĄsaivĂĄ lesznek az ember magatartĂĄsĂĄt befolyĂĄsolva. A »bĹąn« ĂŠs a »bĹąn struktĂşrĂĄi« olyan fogalmak, amelyeket nem rĂŠgen alkalmazunk a mai vilĂĄg ĂĄllapotĂĄra. De a szemĂźnk elĂŠ tĂĄrulĂł dolgokat szabatosan nem ĂŠrthetjĂźk meg, ha nem nevezzĂźk nevĂŠn a minket szorongatĂł bajok gyĂśkerĂŠt." (SRS #36)
"Ehhez az ĂĄltalĂĄnos vallĂĄsi jellegĹą elemzĂŠshez hozzĂĄadhatĂł nĂŠhĂĄny rĂŠszletesebb meggondolĂĄs, hogy felismerhetĹk legyenek a cselekedetek ĂŠs magatartĂĄsok kĂśzĂśtt azok, amelyek ellenkeznek Isten akaratĂĄval ĂŠs a felebarĂĄt javĂĄval, ĂŠs azok a »struktĂşrĂĄk« is, amelyeket ezek lĂŠtrehoztak. Ilyen fĹkĂŠnt kettĹ tĹąnik ki manapsĂĄg: egyik a profit utĂĄni kizĂĄrĂłlagos vĂĄgy, a mĂĄsik pedig az a hatalomvĂĄgy, amely sajĂĄt akaratĂĄt is rĂĄ akarja kĂŠnyszerĂteni a mĂĄsikra. MindkettĹhĂśz, jobb megismerĂŠs vĂŠgett, hozzĂĄfĹązhetĹ kifejezĂŠs: a »minden ĂĄron«. Itt ugyanis az emberi akaratok feletti uralomrĂłl van szĂł, annak minden kĂśvetkezmĂŠnyĂŠvel egyĂźtt.
BĂĄr a kettĹt elvĂĄlaszthatjuk egymĂĄstĂłl, mert egymĂĄs nĂŠlkĂźl is lĂŠteznek, de - az elĂŠnk tĂĄrulĂł lĂĄtvĂĄnyban - elvĂĄlaszthatatlanul Ăśssze vannak kapcsolĂłdva akkor is, ha valamelyik tĂşlsĂşlyban van.
Ennek a kettĹs gyĂśkerĹą bĹąnĂśs magatartĂĄsnak nyilvĂĄnvalĂłan nemcsak egyes szemĂŠlyek esnek ĂĄldozatul, hanem nemzetek ĂŠs szembenĂĄllĂł tĂśmbĂśk is. Ez mĂŠg jobban kedvez a »bĹąn struktĂşrĂĄi« kialakulĂĄsĂĄnak... Ha a modern »imperializmus« bizonyos formĂĄit ezeknek a morĂĄlis kritĂŠriumoknak fĂŠnyĂŠben vizsgĂĄlnĂĄnk, meglĂĄtnĂĄnk, hogy bizonyos dĂśntĂŠsek mĂśgĂśtt, amelyek lĂĄtszĂłlag csak gazdasĂĄgi vagy politikai jellegĹąek, valĂłjĂĄban a bĂĄlvĂĄnyimĂĄdĂĄs valĂłdi formĂĄi rejlenek: a pĂŠnzĂŠ, az osztĂĄlyideolĂłgiĂĄkĂŠ, a technolĂłgiĂĄĂŠ." (SRS #37)
Sajnos a fatalizmussal - a megvĂĄltoztathatatlan sorsba, rendszerekbe, intĂŠzmĂŠnyekbe valĂł kĂŠnyelmes, de lĂŠnyegĂŠben cinikus beletĂśrĹdĂŠssel - keresztĂŠny ĂŠrtelmisĂŠgi kĂśrĂśkben is gyakran talĂĄlkozni, mondvĂĄn "ez van, ezeket a kereteket kell elfogadni, ĂŠs egyĂŠbkĂŠnt is ĂśrĂźljĂźnk, hogy vĂŠge a nyĂlt ĂźldĂśzĂŠsnek". KeresztĂŠny szemmel ez a magatartĂĄs elfogadhatatlan. A fatalizmust determinizmussal, tĂśrtĂŠnelmi "tĂśrvĂŠnyszerĹąsĂŠgekre" hivatkozĂĄssal prĂłbĂĄljĂĄk vĂŠdeni mind tĂĄrsadalmi, mind gazdasĂĄgi szinten. Az angol kĂśrlevĂŠl nyĂltan ĂĄllĂĄst foglal a gazdasĂĄgi determinizmussal szemben: "Az egyhĂĄz elvetette a gazdasĂĄgi determinizmust akĂĄr a baloldalrĂłl, marxizmus formĂĄjĂĄban, akĂĄr a jobboldalrĂłl, a korlĂĄtlan szabad piac doktrĂnĂĄjĂĄban vagy a laissez faire kĂśzgazdasĂĄgtan alakjĂĄban jelent meg." (CG BevezetĹ)
Mivel a bĹąn struktĂşrĂĄi (tipikus bĹąnĂśk) ĂŠs a strukturĂĄlis bĹąn (erkĂślcstelen rendszerek)(7) egyre nyilvĂĄnvalĂłbbak a mai tĂĄrsadalmi-gazdasĂĄgi berendezkedĂŠsben, ezĂŠrt a keresztĂŠnyek nem menekĂźlhetnek fatalizmusba ĂŠs determinizmusba a kĂnos kĂŠrdĂŠsek ĂŠs az azokra adott keresztĂŠny vĂĄlasz kĂśvetkezmĂŠnyei elĹl.
A kĂśzgazdasĂĄgtanban a fatalizmus ĂŠs a strukturĂĄlis bĹąn egyik egyre kiĂĄltĂłbb pĂŠldĂĄja a tudomĂĄnyterĂźlet ĂĄltalĂĄnosan elfogadott emberkĂŠpĂŠnek (homo oeconomicus) fogyatĂŠkossĂĄga ĂŠs az ebbe valĂł beletĂśrĹdĂŠs. KeresztĂŠny szemmel a tĂĄrsadalomtudomĂĄnyokban a homo moralis (erkĂślcsĂśs ember) kĂvĂĄnatosabb lenne, s ily mĂłdon sokkal reĂĄlisabb ĂŠs hitelesebb lehetne a tĂĄrsadalmi-gazdasĂĄgi jelensĂŠgek megkĂśzelĂtĂŠse ĂŠs leĂrĂĄsa. TermĂŠszetesen nagy bĂĄtorsĂĄg kell az ĂşjragondolĂĄsra, amit a berĂśgzĹdĂśtt e vilĂĄgi, "materiĂĄlis ĂŠrtĂŠkeken" alapulĂł tĂĄrsadalmi-gazdasĂĄgi elmĂŠletek nehezĂtenek, nem is beszĂŠlve a strukturĂĄlis igazsĂĄgtalansĂĄgokbĂłl fakadĂł esetleges szemĂŠlyes elĹnyĂśkrĹl ĂŠs ezek megideologizĂĄlĂĄsĂĄrĂłl. Azon kell fĂĄradozni - ĂŠs ez a kĂśzjĂł ĂŠrtelme a keresztĂŠnyek szĂĄmĂĄra -, hogy a tĂĄrsadalmi keretek keresztĂŠnyiek legyenek. IrĂĄnymutatĂłkĂŠnt szolgĂĄl JĂŠzus felszĂłlĂtĂĄsa: "KĂśvess engem!" (Mt 9,9); ĂŠs bĂztatĂĄsa, amikor a legnagyobb vihar kĂśzepĂŠn a kicsinyhitĹąek ĂŠs aggĂłdĂłk elĂŠ ĂĄll ĂŠs azt mondja: "ne fĂŠljetek!" (Mt 14,27) A szemĂŠlyes hibĂĄkat, nemtĂśrĹdĂśmsĂŠget, forrĂłfejĹą kamaszsĂĄgokat a tĂŠkozlĂł fiĂş mĂłdjĂĄra kell bevallani, letenni ĂŠs az Isten irgalmĂĄban bĂzva SĂĄmuellel egyĂźtt mondani: "BeszĂŠlj, szolgĂĄd figyel!" (1SĂĄm 3,10)
Akadt, aki a kĂŠt kĂśrlevĂŠl ĂśsszevetĂŠsekor arra figyelmeztetett, hogy kĂśnnyĹą az angoloknak, mert ott valĂłszĂnĹąleg nem fĂźgg annyira a kormĂĄnyzattĂłl az egyhĂĄz anyagilag. Ha itthon tĂşl kemĂŠnyen, hatĂĄrozottan fogalmaz a pĂźspĂśki kar, akkor az esetleg kevesebb kĂśltsĂŠgvetĂŠsi tĂĄmogatĂĄshoz vezethet. Ennek ĂŠrtelmĂŠben az egyhĂĄz az ĂĄllamhatalom lakĂĄja lenne. A SzentĂrĂĄs szerint kĂŠt Ăşrnak viszont nem lehet szolgĂĄlni, ĂŠs JĂŠzust vĂĄlasztva tisztĂĄban kell lenni figyelmeztetĂŠsĂŠvel: "Mindenki szemĂŠben gyĹąlĂśletesek lesztek nevemĂŠrt. Aki azonban mindvĂŠgig kitart, az ĂźdvĂśzĂźl." (Mt 10,22)
Az egyhĂĄz ĂĄllandĂłan az evangĂŠlium ĂĄllandĂłsĂĄga ĂŠs az aggiornamento kĂśzĂśtt ĹrlĹdik, mert felvĂĄllalja, hogy a tanĂtĂĄs ĂśrĂśk, a pasztorĂĄciĂł viszont vĂĄltozĂł. Nem lehet a dogmatikĂĄba menekĂźlni, de e vilĂĄgi okoskodĂĄsba sem szabad gabalyodni. A mĂĄsodik esetre intĹ pĂŠlda Szent PĂĄl elsĹ Ăştja AthĂŠnba (ApCsel 17,16-34).
Az egyhĂĄz mĂŠcs ĂŠs magasra emelt jel - Ăgy vilĂĄgĂt ĂŠs mutat utat az embereknek. A mĂŠcset nem szabad vĂŠka alĂĄ rejteni. Nem lenne elfogadhatĂł, ha az egyhĂĄz arra hivatkozva nem adna egyĂŠrtelmĹą irĂĄnymutatĂĄst erkĂślcsi kĂŠrdĂŠsekben, hogy "sokkolnĂĄ az embereket ĂŠs a tĂĄrsadalmat, ha az evangĂŠliumot a maga egyszerĹąsĂŠgĂŠben ĂŠs felszĂłlĂtĂĄsaival hirdetnĂŠnk". Ărdemes vĂŠgigvinni ezt a gondolatot egy erkĂślcsi kĂŠrdĂŠs alapjĂĄn. Ha a fiataloknak - a pĂĄrkapcsolatok terĂŠn - a hĂĄzassĂĄg elĹtti tisztasĂĄgrĂłl szĂłlĂł tanĂtĂĄst arra hivatkozva hallgatnĂĄk el a szĂźlĹk, a lelkivezetĹk ĂŠs a gyĂłntatĂłk, hogy ezzel komoly lelkiismeret-furdalĂĄsokat, traumĂĄkat elĹznek meg, akkor a fiatalokat megfosztanĂĄk egy fontos erkĂślcsi tĂĄmasztĂłl, s a fĂŠlresiklĂĄsok, fegyelmezetlensĂŠgek rendezĂŠsĂŠnek mĂŠg a lehetĹsĂŠgĂŠt is elzĂĄrnĂĄk elĹlĂźk. A talentumok ily mĂłdon tĂśrtĂŠnĹ elĂĄsĂĄsa nem nevezhetĹ bĂślcs stratĂŠgiĂĄnak.
Az evangĂŠliumi hĹąsĂŠg erkĂślcsi kĂŠrdĂŠsekben nem enged kompromisszumokat. JĂŠzus is egyenesen beszĂŠlt, illetve ilyen magatartĂĄsra szĂłlĂtott fel: "Ăgy beszĂŠljetek inkĂĄbb: az igen igen, a nem nem" (Mt 5,37). ErkĂślcsi kĂŠrdĂŠsekben nem lehet arra hivatkozva kĂśntĂśrfalazni, hogy jobb Ăłvatosnak lenni, nem ĂŠrett meg a helyzet, nem ĂŠrt mĂŠg ide a zsinat szelleme. Ha senki nem vĂĄllalja fel, akkor soha nem is fog megĂŠrkezni!
Az egyhĂĄz sokkal tĂśbb mint valamifĂŠle szociolĂłgiai vagy kĂśzgazdasĂĄgi mĹąhely, illetve konferenciaszervezĹ vĂĄllalkozĂĄs. MĂĄs a kĂźldetĂŠse, nevezetesen: "hirdessĂŠtek az evangĂŠliumot minden teremtmĂŠnynek" (Mk 16,15) ĂŠs "tegyĂŠtek tanĂtvĂĄnyommĂĄ mind a nĂŠpeket" (Mt 28,19). Nem a kĂśzĂŠleti szereplĂŠs, a tĂĄrsadalmi elismertsĂŠg jelenti az egyhĂĄz eredmĂŠnyessĂŠgĂŠt, hanem az egyĂŠni ĂŠletek krisztusivĂĄ formĂĄlĂĄsa. Ehhez nyĂşjthat segĂtsĂŠget egy kĂśrlevĂŠl, amennyiben az ember egyĂŠni ĂŠletĂŠhez segĂtĹ irĂĄnymutatĂĄst is ad ĂŠs nem hiĂĄnyzik mondanivalĂłjĂĄbĂłl a lelki, erkĂślcsi sĂk.
1989 Ăłta sok szervezet bukott bele a sajĂĄt maga ĂĄltal ĂĄsott verembe, mert egy pillanat alatt akart egy korĂĄbban elnyomott vagy megszĂźntetett intĂŠzmĂŠnyt a "rĂŠgi fĂŠnyĂŠben" lĂĄtni. FelĂŠpĂtettĂŠk a hierarchiĂĄt, szĂŠkhĂĄzaik ĂŠs folyĂłirataik is vannak, ĂŠpp csak a "kĂśzkatonĂĄk" ĂŠs az ĂŠlet hiĂĄnyoznak belĹlĂźk. Ha a rendszer alapelemei ĂŠletkĂŠpesek ĂŠs egĂŠszsĂŠgesek, akkor nem kell aggĂłdni, a kicsi idĹvel kinĂśvi magĂĄt. Az ĂŠpĂtkezĂŠsi folyamat sorrendje azonban nem felcserĂŠlhetĹ. Az egyhĂĄzat sem lehet "felĂźlrĹl" felĂŠpĂteni, s nem kell csillogĂłvĂĄ, a tudomĂĄnyos ĂŠs a politikai ĂŠletben is szalonkĂŠpessĂŠ tenni. Assisi Szent Ferenc alakja jel lehet: nem e vilĂĄgnak, e vilĂĄgi, materiĂĄlis mĂŠrcĂŠknek kell megfelelni, hanem az ĂśrĂśk ĂŠrtĂŠkeket kĂŠpviselve kell megmutatni, hogy mire hivatott az egyhĂĄz.
InkĂĄbb JĂŠzus hĂvĂĄsĂĄra ĂŠrdemes figyelni, aki erkĂślcsi kĂŠrdĂŠsekben nem ajĂĄnl, hanem cselekedetre szĂłlĂt: jĂśjj ĂŠs kĂśvess engem! A keresztĂŠny hozzĂĄĂĄllĂĄs ehhez csak egyfĂŠle lehet: "Itt vagyok, Uram, mondd, mit tegyek?", ĂŠs nem pedig "majd meglĂĄtjuk, Uram, mit tehetek, ha rĂĄĂŠrek ĂŠs nem lesz annyi dolgom ĂŠs a politikai lĂŠgkĂśr is megengedi, hogy..."
Nem helyes az egyhĂĄzat tĂşlĂŠlĂŠsre, ĂĄtmentĂŠsre berendezni, s nem jĂł struktĂşrĂĄkat ĂŠs intĂŠzmĂŠnyeket Ăłvni az ember rovĂĄsĂĄra. Mindig az embert, az ember mĂŠltĂłsĂĄgĂĄt kell szem elĹtt tartani ĂŠs vĂŠdeni. JĂŠzust nem ĂŠrdekelte, hogy a nĂŠp - egy eredetileg a kĂśzĂśssĂŠg ĂŠletĂŠt vĂŠdĹ "ĂłvintĂŠzkedĂŠs" jegyĂŠben - a tĂśrvĂŠny alapjĂĄn akar megkĂśvezni valakit (Jn 8,1-11). Ĺ a kiszolgĂĄltatott, a bĹąnĂśs, de megtĂŠrĂŠsre kĂŠsz embert lĂĄtta csak. Mert Ĺ tudja, hogy "egy istenarc van eltemetve bennĂźnk". Ez az arc egyszerre krisztusi ĂŠs gyermeki: istengyermeki. Az istengyermeksĂŠg nem lehet kamaszkori, amely az igazsĂĄggal bunkĂłzza le testvĂŠrĂŠt; sem felnĹtt cinizmus, ami mĂĄr ismeri a vilĂĄgot, "ne akarjĂĄk ĂĄtejteni, nem lehet a vilĂĄgot megjavĂtani", s Ăgy inkĂĄbb megalkuszik. E lelki, s nem testi gyermeksĂŠg fiatalsĂĄgot, dinamizmust, egyĂźttĂŠrzĂŠst, Ĺszinte tisztasĂĄgot, ĂŠlĹ lelkiismeretet ĂŠs remĂŠnnyel teli bizalmat jelent.
A keresztĂŠny ĂŠrtelmisĂŠgnek ĂłriĂĄsi a felelĹssĂŠge, hogy az "Ăłvatosak" ĂŠletĂŠt ĂŠli-e, vagy a hitvallĂłk kĂśzĂŠ ĂĄll. PĂźnkĂśsd Ăźnnepe ĂśnmagĂĄban csodĂĄlatos jel, amikor az apostolokat a SzentlĂŠlek hittel ĂŠs kegyelemmel tĂślti el, hogy bĂĄtran ĂŠs fĂŠlelem nĂŠlkĂźl hirdessĂŠk az evangĂŠliumot. A katakomba-keresztĂŠnysĂŠg ma mĂĄr nem kĂŠnyszerĂtĹ valĂłsĂĄg, a tĂśbb ĂŠvtizedes lelki elnyomĂĄs nyomait viszont sokan mĂŠg be nem gyĂłgyult sebkĂŠnt viselik magukon. II. JĂĄnos PĂĄl apostolutĂłdkĂŠnt a vilĂĄg minden tĂĄjĂĄn, minden nyelven szelĂden ĂŠs tĂźrelmesen fordul hozzĂĄjuk: ne fĂŠljetek! JĂłnĂĄs - bĂĄr lelke inkĂĄbb hĂşzta a sivatagba, ahol nem kell fĂŠlni, hogy a feddett nĂŠp megkĂśvezi - hirdette az Ăr ĂźzenetĂŠt. Babits JĂłnĂĄsa arra is figyelmeztet, hogy "vĂŠtkesek kĂśzt cinkos, aki nĂŠma". Az egyhĂĄznak prĂłfĂŠtai feladata van, Ăgy ha megszĂłlal, elvĂĄrhatĂł - amint azt Anglia ĂŠs Wales Katolikus PĂźspĂśki KarĂĄnak kĂśrlevele mutatja -, hogy Ăgy beszĂŠljen inkĂĄbb: az igen igen, a nem nem.
Catholic Bishops' Conference of England and Wales (1996): The Common Good; Catholic Bishops' Conference of England and Wales, http://www.tasc.ac.uk/cc/cbc/cg.htm
CserhĂĄti J. - FĂĄbiĂĄn Ă. (szerk.) (ĂŠ. n.): A II. VatikĂĄni Zsinat tanĂtĂĄsa ( A zsinati dĂśntĂŠsek magyarĂĄzata ĂŠs okmĂĄnyai; Szent IstvĂĄn TĂĄrsulat, Budapest
Magyar Katolikus PĂźspĂśki Kar (1996): IgazsĂĄgosabb ĂŠs testvĂŠriesebb vilĂĄgot! A Magyar Katolikus PĂźspĂśki Kar kĂśrlevele a hĂvekhez ĂŠs minden jĂłakaratĂş emberhez a magyar tĂĄrsadalomrĂłl; Magyar Katolikus PĂźspĂśki Kar, Budapest
Tomka M. - GojĂĄk J. (szerk.) (ĂŠ. n.): Az egyhĂĄz tĂĄrsadalmi tanĂtĂĄsa - Dokumentumok; Szent IstvĂĄn TĂĄrsulat, Budapest