![]() | III. ĂŠvfolyam, 1-2. szĂĄm 1999. tavasz-nyĂĄr (98-108. oldal) |
TĂŠmĂĄk: ateizmus, egyhĂĄz, evangĂŠlium, gazdagsĂĄg, gazdasĂĄg, katolikus, karizmatikus, keresztĂŠnysĂŠg, liberalizmus, politika, protestĂĄns, pĂźnkĂśsdista, reformĂĄciĂł, szegĂŠnysĂŠg, teolĂłgia
KissĂŠ kĂŠsĹn, de annĂĄl nagyobb ĂśrĂśmmel fedeztem fel az interneten a KovĂĄsz cĂmĹą folyĂłiratot, s abban Kocsis TamĂĄs A FĂśldi Paradicsom prĂłfĂŠtĂĄi, avagy mĂŠrlegen a bizniszkeresztĂŠnysĂŠg ideolĂłgiĂĄja cĂmĹą tanulmĂĄnyĂĄt. Az internetes vĂĄltozat hasznĂĄlata miatt az alĂĄbbiakban nem tudok oldalszĂĄmokra hivatkozni, de megĂĄllapĂtĂĄsaimban ez nem okoz zavart.
A szerzĹ aprĂłlĂŠkos gonddal elemzett egy lĂŠtezĹ, gyakran emlegetett, de rĂŠszleteiben alig ismert tĂĄrsadalmi-gazdasĂĄgi, sĹt, nĂŠha politikai jelensĂŠget, amely MagyarorszĂĄgon elsĹsorban a Hit GyĂźlekezetĂŠhez kapcsolĂłdik. E sorok ĂrĂłjĂĄt, a szerzĹhĂśz hasonlĂłan, nagyon ĂŠrdekli ĂŠs ĂĄllĂĄsfoglalĂĄsra kĂŠszteti a sokfelĂŠ ĂĄgazĂł jelensĂŠg - vele ellentĂŠtben azonban volt "szerencsĂŠm" hĂŠt esztendĹt tĂślteni a Hit GyĂźlekezetĂŠben. Kocsis TamĂĄs nagy ĂvĹą elemzĂŠsĂŠt nem ĂĄll mĂłdomban rĂŠszleteiben kommentĂĄlni, egyrĂŠszt gazdasĂĄgtani ismereteim hiĂĄnyossĂĄgai, mĂĄsrĂŠszt a tanulmĂĄny kimerĂtĹen alapos ĂŠs terjedelmes volta miatt. Hadd tegyek azonban nĂŠhĂĄny megerĹsĂtĹ-kiegĂŠszĂtĹ megjegyzĂŠst, hiszen amit a szerzĹ kĂvĂźlrĹl lĂĄtott, azt ĂŠn belĂźlrĹl ĂŠltem ĂĄt, s talĂĄn nem ĂŠrdektelen, hogy a jelensĂŠg, amit az ĂrĂĄs a prosperitĂĄs teolĂłgia apostolai irĂĄnyĂĄbĂłl mintegy "felĂźlrĹl" kĂśzelĂtett meg, hogyan is nĂŠzett, illetve nĂŠz ki "alulrĂłl", a hĂvĹk hĂŠtkĂśznapi valĂłsĂĄgĂĄban, azaz hogyan is valĂłsul meg a szĂłszĂŠkrĹl hirdetett sajĂĄtos bibliaĂŠrtelmezĂŠs. SzintĂŠn megprĂłbĂĄlok a tudomĂĄnyos elemzĂŠs pĂĄrtatlansĂĄgĂĄval kĂśzelĂteni a tĂŠmĂĄhoz, bĂĄr gondolataim Ăłhatatlanul szemĂŠlyes motĂvumokkal keverednek. MĂĄr csak azĂŠrt is, mert annak oka, hogy sokakhoz hasonlĂłan hĂĄtat fordĂtottam a gyĂźlekezetnek, jĂłrĂŠszt a prosperitĂĄs teolĂłgiĂĄjĂĄnak kĂśszĂśnhetĹ.
KezdjĂźk azzal, hogy a hivatkozott ĂrĂĄs valĂłban dicsĂŠretet ĂŠrdemel. EgyfelĹl azĂŠrt, mert talĂĄn elsĹkĂŠnt vĂĄllalkozott a jelensĂŠg ĂĄtfogĂł ĂŠs rĂŠszletes ismertetĂŠsĂŠre, mĂĄsfelĹl - egy tĂśrtĂŠnelemmel foglalkozĂł embert valĂłban megnyerĹ mĂłdon - elsĹsorban a forrĂĄsokra, vagyis a Hit GyĂźlekezete sajĂĄt kiadvĂĄnyaira, NĂŠmeth SĂĄndor (aki a gyĂźlekezet fĹpĂĄsztora) ĂŠs mĂĄsok prĂŠdikĂĄciĂłinak a szĂśvegĂŠre tĂĄmaszkodott. A szakirodalom szĂŠles kĂśrĹą ismerete mellett a szerzĹ kĂnosan Ăźgyelt a precizitĂĄsra, olyan szokatlan aprĂłsĂĄgokig bezĂĄrĂłlag, hogy az audio- ĂŠs videofelvĂŠtelekben elhangzottakra percre pontos hivatkozĂĄsokat alkalmazott, nem is keveset. Szemmel lĂĄthatĂł tovĂĄbbĂĄ, hogy a szerzĹ egyĂĄltalĂĄn nem elfogulatlan vallĂĄsi-teolĂłgiai kĂŠrdĂŠsekben, a prosperitĂĄs tanĂĄnak tekintetĂŠben ĂĄllĂĄsfoglalĂĄsa mĂŠgis tĂĄvolsĂĄgtartĂł-tudomĂĄnyos, ĂŠs nem kĂvĂĄn a rosszĂzĹą szektavitĂĄkhoz propagandaanyagot nyĂşjtani, s mĂŠg a bĹvĂślkĂśdĂŠs-szakĂŠrtĹk nyilvĂĄnvalĂłan mosolyogtatĂł vagy tragikomikus tanĂtĂĄsait is visszafogottan, s nem cinikusan kommentĂĄlja.
VĂŠgsĹ konklĂşziĂłnkat elĹrebocsĂĄtva, Kocsis TamĂĄs diagnĂłzisa nĂŠhĂĄny aprĂł ĂŠszrevĂŠteltĹl eltekintve - mondjuk 99 szĂĄzalĂŠkban - pontos. A szerzĹ tĂŠves megĂĄllapĂtĂĄsai kĂśzĂźl megemlĂtem, hogy mind Ĺ, mind az egyĂŠb, konzervatĂv szellemisĂŠgĹą mĹąhelyekben szĂźletett elemzĂŠsek Ăşgy vĂŠlik, hogy a Hit GyĂźlekezete elsĂśprĹ nĂŠpszerĹąsĂŠgnek ĂŠs tĂĄmogatĂĄsnak Ăśrvend baloldali-liberĂĄlis vagy ĂŠppen ateista kĂśrĂśkben. A kĂŠpet azonban ĂĄrnyalni kell, ugyanis az utĂłbbiak jĂł rĂŠsze nem kifejezetten tekinti szĂśvetsĂŠgesĂŠnek vagy szimpatizĂĄnsĂĄnak a gyĂźlekezetet, akkor sem, ha az nagyon szerette volna. ĂrtelmezĂŠsem szerint egyes liberĂĄlis-ateista kĂśrĂśk ĂŠs a "hitesek" kĂśzĂśtt semmikĂŠppen sem szellemi, legfeljebb alkalmi politikai ĂŠrdekszĂśvetsĂŠg mĹąkĂśdĂśtt, illetve mĹąkĂśdik. Ăppen a Kocsis TamĂĄs ĂĄltal emlĂtett Magyar Narancs volt pĂŠldĂĄul az a lap, amelyik a rendszervĂĄltozĂĄs utĂĄn elsĹkĂŠnt vitriolos hangvĂŠtelĹą ĂŠs jĂłrĂŠszt valĂłtlan tanulmĂĄnyban "cikizte" a gyĂźlekezet hitĂŠletĂŠt, de szĂĄmos negatĂv tudĂłsĂtĂĄs, glossza, megjegyzĂŠs lĂĄt azĂłta is napvilĂĄgot keresztĂŠny-nemzetinek aligha minĹsĂthetĹ lapokban is (Ălet ĂŠs Irodalom stb.). A mĂŠrsĂŠkelt ĂŠs radikĂĄlis jobboldal lapjai, s a konzervatĂv mĂŠdiumok ugyanakkor megĂtĂŠlĂŠsem szerint mindig is ĂĄtestek a lĂł tĂşlsĂł oldalĂĄra: a kĂśzvĂŠlemĂŠnyt nem tĂĄjĂŠkoztatni, hanem riogatni akartĂĄk a gyĂźlekezettel kapcsolatban, sok esetben kĂśzĂśltek valĂłtlan, illetĹleg tendenciĂłzusan torzĂtĂł beszĂĄmolĂłkat, alig-alig adva lehetĹsĂŠget a mĂĄsik fĂŠlnek is. Mindennek kĂśvetkeztĂŠben mĂĄig nem vĂĄlt lehetĹvĂŠ, hogy pĂĄrtossĂĄgtĂłl mentesen, pĂŠldĂĄul a KovĂĄszban megjelent tanulmĂĄnyhoz hasonlĂł mĂłdon alkothassunk reĂĄlis kĂŠpet a Hit GyĂźlekezete dolgait illetĹen. A tĂśrtĂŠnelem pedig azt bizonyĂtja, hogy a "szektĂĄzĂĄsba" bizony bele lehet feledkezni, a tudatlansĂĄg ĂŠs a harag pedig rossz tanĂĄcsadĂł ĂŠs senkinek sem hasznĂĄl.
A liberĂĄlis, szabadgondolkodĂł kĂśrĂśk egy rĂŠszĂŠnek valĂłban imponĂĄl az erkĂślcsĂśs, a tĂśrtĂŠnelmi egyhĂĄzakhoz kĂŠpest elevennek ĂŠs sokszĂnĹąnek tĹąnĹ Ăşj vallĂĄsi kezdemĂŠnyezĂŠs, de legfeljebb semlegesen ĂŠs nem elkĂśtelezett tĂĄmogatĂłkĂŠnt viszonyulnak ahhoz, a gyĂźlekezet politikai-kĂśzĂŠleti aktivitĂĄsa pedig sokaknak nem tetszik. Ami pedig a vĂŠlt nyomasztĂł mĂŠdiatĂĄmogatĂĄst illeti, meggyĹzĹdĂŠsem szerint itt kĂŠtirĂĄnyĂş dezinformĂĄciĂł mĹąkĂśdik, hol a gyĂźlekezet, hol az ellenfelei rĂŠszĂŠrĹl. A Hit GyĂźlekezete ugyanis sosem ĂŠlvezett jelentĹsebb kivĂŠtelezettsĂŠget az elektronikus mĂŠdiumok rĂŠszĂŠrĹl, nĂĄluk jĂłval alacsonyabb tĂĄmogatottsĂĄgĂş kĂśzĂśssĂŠgek tĂśbbet ĂŠs jobb szĂnben szerepelhettek. JĂłrĂŠszt csak a gyĂźlekezet sajĂĄt kĂŠszĂtĂŠsĹą - tehĂĄt nem nagy kĂśzpĂŠnzeket felemĂŠsztĹ - Hit-kĂśznapok cĂmĹą rĂśvidfilmjei kerĂźlhettek idĹnkĂŠnt a kĂśzszolgĂĄlati televĂziĂł kĂŠpernyĹjĂŠre, ami szerintem - a kĂśzĂśssĂŠg jelenlĂŠtĂŠre, tagadhatatlan nagysĂĄgrendjĂŠre tekintettel - abszolĂşt normĂĄlis dolog. A Duna TelevĂziĂłban soha egy percet sem kaptak, de nem foglalkozott velĂźk egyik orszĂĄgos kereskedelmi csatorna sem kĂźlĂśnĂśsebben, s ha megtennĂŠk, akkor sem talĂĄlnĂŠk benne kifogĂĄsolnivalĂłt. Ĺk ugyanis arrĂłl tĂĄjĂŠkoztatnak, amirĹl Ăşgy ĂŠrzik, hogy ĂŠrdemes, ez bĹven belefĂŠr a szĂłlĂĄsszabadsĂĄgba. A Hit GyĂźlekezete tovĂĄbbĂĄ nem annyira eskĂźdt ellensĂŠge a tĂśrtĂŠnelmi egyhĂĄzaknak, mint ahogy az esetleg kĂvĂźlrĹl lĂĄtszik. ĂllĂtom, hogy nem valami ellen, hanem valamiĂŠrt szervezĹdnek, s a tĂśrtĂŠnelmi egyhĂĄzak gyakran tĂşlreagĂĄljĂĄk a gyĂźlekezet ellenĂźk indĂtott ĂĄllĂtĂłlagos "tĂĄmadĂĄsait". A katolicizmussal szembeni kritikĂĄjuk (MĂĄria-kultusz, kĂŠp- ĂŠs szobortisztelet stb.) pĂŠldĂĄul nem kĂźlĂśnbĂśzik a klasszikus protestantizmus ĂŠrvrendszerĂŠtĹl, s e kritika hangvĂŠtelĂŠt lehet kifogĂĄsolni, ĂĄm a felvetĂŠs jogossĂĄgĂĄt vagy lehetĹsĂŠgĂŠt aligha.
A hivatkozott tanulmĂĄny a gyĂźlekezet gazdasĂĄgi vonatkozĂĄsait veszi gĂłrcsĹ alĂĄ, mĂŠgis emlĂtĂŠst kell tennĂźnk az ĂrĂĄs ĂĄltal is ĂŠrintett politikai kapcsolatokrĂłl. TalĂĄn a szerzĹ sem gondolja komolyan, hogy politolĂłgiailag helytĂĄllĂł az SZDSZ-t "szĂŠlsĹsĂŠges tĂśmĂśrĂźlĂŠsnek" nevezni, ezt legfeljebb mĂĄsok egyes tanaihoz viszonyĂtva teheti. (Szerencse, hogy ez az egyetlen ilyetĂŠn minĹsĂtĂŠs az ĂrĂĄsban.) Nos, a Hit GyĂźlekezete kĂśzismert politikai kĂśtĹdĂŠse is azok kĂśzĂŠ tartozik, amellyel vĂŠlemĂŠnyem szerint NĂŠmeth SĂĄndorĂŠk mĂĄra a jĂłkora arĂĄnytĂŠvesztĂŠs csapdĂĄjĂĄba estek, egy eredetileg ĂŠrthetĹ ĂŠs elfogadhatĂł folyamat torzulĂĄsa kĂśvetkeztĂŠben. A mĂşlt rendszerben a fĂźggetlensĂŠgĂŠt ĂŠs antikommunista beĂĄllĂtottsĂĄgĂĄt ĹrzĹ, ezĂŠrt szĂĄmos zaklatĂĄsnak kitett gyĂźlekezet logikusan talĂĄlt utat az akkori demokratikus ellenzĂŠkhez, majd a formĂĄlĂłdĂł SZDSZ-hez, s minden erejĂŠvel a tĂĄrsadalom demokratizĂĄlĂłdĂĄsĂĄĂŠrt, azon belĂźl is elsĹsorban a szabad vallĂĄsgyakorlĂĄsĂŠrt kĂźzdĂśtt. Mivel ekkoriban az evangĂŠlium hirdetĂŠse, ĂŠrtĂŠkeinek a magyar tĂĄrsadalom felĂŠ kĂśzvetĂtĂŠse volt a kĂśzĂśssĂŠg egyetlen cĂŠlja, nem vĂĄrt mĂĄst a gyĂźlekezet a pĂĄrtoktĂłl ĂŠs a politikai intĂŠzmĂŠnyektĹl, csak azt, hogy hagyjĂĄk Ĺket bĂŠkĂŠn. 1990 utĂĄn azonban a gyĂźlekezet szĂĄmos vezetĹje Ăşgy vĂŠlte, az - eredetileg a kommunista pĂĄrtĂĄllammal szembeni aktivitĂĄsban testet ĂśltĹ - politizĂĄlĂĄs fenntartĂĄsĂĄra kĂŠnyszerĂźlnek azon egyĂźttmĹąkĂśdĂŠs miatt, amely a rĂĄjuk konkurenciakĂŠnt, gĂśrbe szemmel nĂŠzĹ tĂśrtĂŠnelmi egyhĂĄzak ĂŠs a rendszervĂĄltozĂĄskor hatalomra kerĂźlt (Ăśnmagukat keresztĂŠnykĂŠnt definiĂĄlĂł) erĹk kĂśzĂśtt alakult ki.
A gyĂźlekezetet teolĂłgiai felfogĂĄsa egyĂŠrtelmĹąen a konzervatĂv tĂĄrsadalom-ĂŠrtelmezĂŠs mellett kĂśtelezte el, a tĂşlpolitizĂĄlt lĂŠgkĂśrben azonban jobban fĂŠltettĂźk a vallĂĄsszabadsĂĄg bibliai alapĂŠrtĂŠkĂŠt - ĂŠs ezzel a gyĂźlekezet puszta lĂŠtĂŠt - azokkal szemben, akik ezt alkalmasint tollvonĂĄssal szĂźntettĂŠk volna meg. TalĂĄn nehĂŠz elhinni, de a hideg futkosott a hĂĄtunkon, hogy azzal az SZDSZ-szel "kell" egyĂźttmĹąkĂśdnĂźnk, amely nemcsak a spontĂĄn szervezĹdĹ ĂŠs tĂśrvĂŠnytisztelĹ vallĂĄsi kĂśzĂśssĂŠgek, hanem pĂŠldĂĄul a homoszexuĂĄlisok mellett is ugyanĂşgy ĂĄll ki. HiggyĂŠk el tovĂĄbbĂĄ, hogy 1994-1998 kĂśzĂśtt a Hit GyĂźlekezetĂŠnek semmi kĂśzvetlen haszna nem szĂĄrmazott a politikai kurzusvĂĄltĂĄsbĂłl. Az MSZP pĂŠldĂĄul a katolikus egyhĂĄzzal kapcsolatos lĂĄtvĂĄnyos arculatjavĂtĂĄst szorgalmazta, de nem harcolt ĂŠrtĂźnk az SZDSZ sem, Hack PĂŠterre az ellenfelei sem mondhatjĂĄk, hogy kĂŠpviselĹi munkĂĄja kĂśzben lĂŠpten-nyomon gyĂźlekezeti ĂŠrdekekre hivatkozott volna. Az egyetlen nyeresĂŠg a fenyegetettsĂŠg puszta megszĹąnĂŠse volt. RĂśvidre zĂĄrva a tĂŠmĂĄt, ami 1990 tĂĄjĂĄn a politikai kapcsolatkeresĂŠsben mĂŠg elfogadhatĂł ĂŠs reĂĄlisan elemzett kĂśzĂśssĂŠgi ĂŠrdek volt, az kĂŠsĹbb egyszerĹą ĂśncĂŠllĂĄ vĂĄltozott. Sosem tudtam elfogadni, hogy egy vallĂĄsi kĂśzĂśssĂŠg (legyen az bĂĄrmelyik) nyĂlt politikai ambĂciĂłkkal akarja valamely politikai pĂĄrtot (legyen az bĂĄrmelyik) sajĂĄt felekezeti cĂŠljai ĂŠrdekĂŠben motivĂĄlni.
TermĂŠszetes dolog, hogy az egyhĂĄzaknak, mint tĂĄrsadalmi intĂŠzmĂŠnyeknek, pĂĄrtszimpĂĄtiĂĄi vannak, egyesektĹl inkĂĄbb vĂĄrjĂĄk, hogy hatalomra kerĂźlve szeressĂŠk Ĺket, mint mĂĄsoktĂłl. Ezt a reĂĄlis igĂŠnyt azonban nem szabad ĂśsszetĂŠveszteni a politikai nyomĂĄsgyakorlĂĄs szĂĄndĂŠkĂĄval, amely az SZDSZ-t illetĹen jellemezte a gyĂźlekezetet. 1994-ben pĂŠldĂĄul - egy felettĂŠbb kĂźlĂśnĂśs pĂĄrtalapĂtĂĄsi Ăśtlet elvetĂŠlĂŠsĂŠt kĂśvetĹen - valamennyi fĹvĂĄrosi ĂŠs szĂĄmos vidĂŠki vĂĄlasztĂłkerĂźletben indult "hites" jelĂślt az SZDSZ, az AgrĂĄrszĂśvetsĂŠg vagy a Zwack-pĂĄrt szĂneiben, ĂŠs abban bĂztunk, hogy mĂŠg valĂłsĂĄgos frakciĂłnk is lehet. Az 1998-as vĂĄlasztĂĄsokon aztĂĄn szinte mĂŠrtĂŠket vesztett a gyĂźlekezet vezetĂŠse: az SZDSZ kampĂĄnystĂĄbja mellett a gyĂźlekezet sajĂĄtot lĂŠtesĂtett ĂŠs szervezetten gyĹąjtĂśtte a kopogtatĂłcĂŠdulĂĄkat a pĂĄrtnak, bevallottan azĂŠrt, hogy ezĂŠrt majd az ĂŠrdekeinket fogjĂĄk kĂŠpviselni.
Ăm ettĹl a liberĂĄlis politikusok sem voltak elragadtatva, helyi szinten bizonyosan nem, s a gyĂźlekezet tagsĂĄgĂĄbĂłl is hatĂĄrozott ellenĂŠrzĂŠseket vĂĄltott ki a vezetĹink ĂĄltal szorgalmazott "nyomulĂĄs". A cĂŠl nem szentesĂti az eszkĂśzt, s ezt akkor sem tudtam elfogadni, ha "a katolikusok is ezt csinĂĄljĂĄk" szlogennel prĂłbĂĄltak atyĂĄmfiai megnyugtatni. ĂrĂśmmel vallom, hogy hatĂĄrozottan "kiszĂĄlltam" a dologbĂłl, ĂŠs egyetlen kopogtatĂłcĂŠdulĂĄt sem gyĹąjtĂśttem. Az SZDSZ 1998-as vĂĄlasztĂĄsi szereplĂŠse egyĂŠbkĂŠnt a Hit GyĂźlekezete politikai stratĂŠgiĂĄjĂĄnak fogadtatĂĄsĂĄra ĂŠs hasznossĂĄgĂĄra is rĂĄvilĂĄgĂt, a pĂĄrt hozzĂĄvetĹlegesen annyi mandĂĄtumot gyĹąjtĂśtt volna a "hitesek" nĂŠlkĂźl is, mint amennyit a tĂĄmogatĂĄsukkal sikerĂźlt elĂŠrnie. Ez akkor is Ăgy van, ha ezt a kĂśvetkeztetĂŠst a gyĂźlekezetben azĂłta sem mertĂŠk levonni. NĂŠmeth SĂĄndor mĂŠg kĂźlĂśn politikai hetilapot is indĂtott azĂŠrt, hogy a kĂśzvĂŠlemĂŠnyt megnyerjĂźk, s vĂŠlemĂŠnyem szerint ez az akciĂł ebben a formĂĄban mĂĄr ĂśncĂŠllĂĄ vĂĄlt, ami a magyar valĂłsĂĄg felĂźletes vagy tĂŠves ismeretĂŠbĹl fakad, s egy keresztyĂŠn egyhĂĄz kĂźldetĂŠsĂŠvel nehezen ĂśsszeegyeztethetĹ. De ez a tĂŠma mĂĄr messzire vezetne, talĂĄn majd mĂĄs alkalommal, ĂŠs elnĂŠzĂŠst kĂŠrek, ha hosszan taglaltam volna a politikai kapcsolatokat, de mindez a gyĂźlekezettel valĂł szakĂtĂĄsom egyik tovĂĄbbi fontos oka volt, mĂĄsok mellett.
A prosperitĂĄs teolĂłgiĂĄjĂĄnak lĂŠnyegĂŠt Kocsis TamĂĄs szokatlanul ĂŠles szemmel elemzi. RĂĄmutat arra, hogy a prosperitĂĄstannal (vagy a keresztĂŠny kĂśrĂśkben is malĂciĂĄval elterjedt nĂŠvvel: a "health & wealth movement"-tel) kapcsolatban az elsĹ ĂŠs legfontosabb dolog az, hogy mĂĄr a tanĂtĂĄs jĂłnak vagy rossznak minĹsĂtĂŠse elĹtt megĂĄllapĂthatjuk: itt nem bibliai igazsĂĄgrĂłl, illetve abbĂłl kĂśvetkezĹ magatartĂĄsrĂłl van szĂł, hanem egy tipikusan amerikai ĂŠletfelfogĂĄs szĂźremkedik ĂĄt rajta. Teljesen helytĂĄllĂłan vĂŠli Ăşgy, hogy a prosperitĂĄs-elmĂŠlet lĂŠnyegĂŠben az elmĂşlt szĂĄzadban felbukkant ĂŠs a parttalan szabad versenyre ĂŠpĂźlĹ kapitalizmus krisztianizĂĄlt vĂĄltozata. Nem akarom a szerzĹ "telitalĂĄlatait" Ăşjra leĂrni, kiemelnĂŠm viszont a tanĂtĂĄs forrĂĄsvidĂŠkein tett barangolĂĄsĂĄt: valĂłban arrĂłl van szĂł, hogy az Isten anyagi ĂĄldĂĄsĂĄrĂłl szĂłlĂł rĂŠszeket indokolatlanul tĂşldimenzionĂĄltĂĄk, megfeledkezve arrĂłl, hogy az ĂĄldĂĄs a BibliĂĄban egy rendkĂvĂźl Ăśsszetett ĂŠs sokfĂŠle mĂłdon megnyilvĂĄnulĂł dolog.
Hiszek abban, hogy Isten kegyelme a szĹąkĂślkĂśdĹk ĂŠletĂŠben ilyen mĂłdon is megnyilvĂĄnulhat, a prosperitĂĄs-teolĂłgusok szemĂŠben azonban ez valĂłsĂĄgos automatizmussĂĄ vĂĄlt. Ha jĂł keresztĂŠny vagy, akkor Isten gazdaggĂĄ, vagyonossĂĄ tesz, s ez olyan tĂśrvĂŠnyszerĹą, mint az egyszeregy - lehetne rĂśviden Ăśsszegezni mindazt, amiben magam is hosszĂş ideig ĂŠltem, s tagadtam le minden olyan jelensĂŠg puszta lĂŠtĂŠt is, ami ennek az ellenkezĹjĂŠre utalt volna, pedig volt ĂŠs van ilyen bĹven. HĂĄnyszor fogadtam kĂŠtkedve a - nem viccelek - "mennyei automatĂĄrĂłl" szĂłlĂł tanĂtĂĄsokat, vagy azokat, amelyek szerint az adakozĂĄs tulajdonkĂŠppen "befektetĂŠs a mennyei bankba", amely, mint tudjuk, sosem kerĂźl csĹdhelyzetbe, ĂŠs amennyit adakozol, azt hamarosan kamatostĂłl kapod vissza stb. A gyĂźlekezetbĹl tĂśrtĂŠnt tĂĄvozĂĄsom Ăłta hitetlenkedem amiatt, hogy egykor hol teljes azonosulĂĄssal, hol kĂŠnytelen-kelletlen magam is hitelt adtam mindennek. A sok emlĂŠk kĂśzĂźl csak azt idĂŠznĂŠm fel, hogy amikor a gyĂźlekezetben gyĹąjtĂŠst tartottunk, gyakran ĂŠnekeltĂźk azt a fĂźlbemĂĄszĂł ĂŠneket, amelynek refrĂŠnje: "adj, ĂŠs biztosan visszaszĂĄll..." ĂrtjĂźk: biztosan! Pedig az adakozĂĄs keresztyĂŠni magatartĂĄsa nem lehet cĂŠlzatos: amit adok, azt jĂł kedvvel (lĂĄsd alĂĄbb), Isten irĂĄnti szeretetbĹl adom, akkor is, ha soha nem kapom vissza. A kĂŠt fillĂŠrt adĂł Ăśzvegyasszonyt JĂŠzus nem azĂŠrt ĂĄllĂtotta pĂŠldĂĄnak a gazdagokkal szemben, mert hamarosan milliomossĂĄ vagy legalĂĄbbis tehetĹssĂŠ vĂĄlt (lĂĄsd Mk 12,41-44).
A fĹ problĂŠma, amint a szerzĹ is kifejti, az automatizmus, azaz az Isten szuverĂŠn akaratĂĄban rejlĹ ajĂĄndĂŠkok ĂŠs ĂĄldĂĄsok megragadĂĄsa vagy esetenkĂŠnt kikĂŠnyszerĂtĂŠse. A tanulmĂĄny a teolĂłgia ĂŠs a gazdasĂĄgtudomĂĄny hatĂĄrĂĄn egyensĂşlyozva sokoldalĂşan mutatja be mindennek tarthatatlansĂĄgĂĄt. Nem akarom a szerzĹ aprĂłlĂŠkosan ismertetett igehelyeit szaporĂtani, megemlĂtem viszont, hogy adomĂĄnygyĹąjtĂŠskor kĂŠt fĹ bibliai helyet kellett mindenkor idĂŠznĂźnk: az "adjatok, nĂŠktek is adatik" (vĂś. Lk 6,38) ĂŠs fĹleg az "aki szĹąken vet, szĹąken is arat, bĹven vet, bĹven arat", "a jĂłkedvĹą adakozĂłt szereti az Isten" (2Kor 9,6-7) igeverseket. A szentĂrĂĄs egĂŠszĂŠt szemlĂŠlve azonban aligha lehet Isten akarata ez a fajta automatizmus, az Ăr ugyanis a fukarsĂĄgtĂłl ĂŠs a kicsinyes kuporgatĂĄstĂłl Ăłv bennĂźnket, ĂŠs arra buzdĂt, hogy a cĂŠljaira adva ne tartogassuk magunknak adomĂĄnyainkat. Annak azonban, hogy Isten rĂĄnk ĂĄrassza minden kegyelmĂŠt, nem a felhalmozĂĄs ĂŠs a dĂşskĂĄlĂĄs a cĂŠlja, hanem az, hogy "minden jĂłtĂŠtemĂŠnyre alkalmasak legyĂźnk". Azt hiszem, szĂĄmomra a leghelyesebb Agur imĂĄdsĂĄga volt (lĂĄsd PĂŠld 30,8-9), amikor a gazdagsĂĄg ĂŠs a szegĂŠnysĂŠg kĂśzĂśtti megmaradĂĄst Ăłhajtotta, s a kĂŠt szĂŠlsĹsĂŠg egyformĂĄn leselkedĹ veszĂŠlyeire figyelmeztetett. A Hit GyĂźlekezete ezt nem teszi, nem a veszĂŠlyekre, hanem a vĂĄrhatĂł elĹnyĂśkre koncentrĂĄl. Az Ăr valĂłban termĂŠszetes szinten is gondoskodik a benne bĂzĂłkrĂłl, lĂĄsd pĂŠldĂĄul a hegyi beszĂŠd pĂŠldĂĄzatait, ahol JĂŠzus arrĂłl beszĂŠl, hogy ne aggodalmaskodjunk a javaink felĹl, ĂĄm itt nem arrĂłl van szĂł, hogy mindenĂĄron szerezzĂźnk magunknak mĂŠg tĂśbbet. A Biblia valĂłban beszĂŠl arrĂłl, hogy "gazdagsĂĄg ĂŠs bĹsĂŠg lesz az igazak hĂĄzĂĄban" (Zsolt 112,3) stb., ĂĄm ha ezt abszolutizĂĄljuk, akkor ĂśnellentmondĂĄssal kellene vĂĄdolnunk az Ă- ĂŠs az ĂjszĂśvetsĂŠget, vagy valamifĂŠle bĹąnĂśkkel Isten hatalmas, ĂĄm anyagiak tekintetĂŠben olykor nagyon is megprĂłbĂĄlt szolgĂĄit. Ăgy gondolom, hogy ezekbĹl az igeversekbĹl csak a szentĂrĂĄs egĂŠszĂŠbĹl valĂł kiragadĂĄsuk ĂştjĂĄn lehet prosperitĂĄs teolĂłgiĂĄt formĂĄlni.
Ha ugyanis szĂźksĂŠget szenvedĂźnk, vagy ha csak nem annyink van, amennyit szeretnĂŠnk, akkor nem biztos, hogy ennek hitĂŠletĂźnk gyengesĂŠge az oka. A prosperitĂĄstanban kimondatlanul (sĹt, alkalmasint kimondva is) ott bujkĂĄlt a feltĂŠtelezĂŠs: ha Isten automatikusan bĹsĂŠgesen ĂĄld meg minket anyagiakkal, akkor annak hiĂĄnyĂĄban valami baj van velĂźnk, esetleg rossz keresztĂŠnyek, hitetlenek, bĹąnĂśsĂśk vagy a "szĂźksĂŠgesnĂŠl" kevesebbet adakozĂłk voltunk. Ez a jelensĂŠg egyĂŠbkĂŠnt nagyon hasonlĂt ahhoz, amikor a pĂźnkĂśsdi-karizmatikus mozgalom esetenkĂŠnt a gyĂłgyĂtĂĄssal kapcsolatos bibliai tanĂtĂĄsokat sarkĂtja odĂĄig, hogy ha betegsĂŠged van ĂŠs nem tudsz tĹle ima ĂĄltal azonnal megszabadulni, akkor valami egyĂŠb baj van veled, "dĂŠmonok gyĂśtĂśrnek" stb. (vĂś. Szalai (1998), 96-102. o.).
Ăs itt kĂśvetkezik az, amirĹl Kocsis TamĂĄs - ĂŠrthetĹen - nem beszĂŠlt: mikĂśzben a prosperitĂĄs teolĂłgiĂĄja egyre tĂśbbek gondolkodĂĄsĂĄt hĂłdĂtja meg elmĂŠletben, egyre kevĂŠsbĂŠ megy ĂĄt a keresztĂŠny hĂvĹk gyakorlati ĂŠletĂŠbe. Mindennek "gyĂźmĂślcse" sokak ĂŠletĂŠben az ĂśnvĂĄd, az ĂŠrtetlen ĂśnmarcangolĂĄs, amelyet mĂŠg bevallani is szĂŠgyellnek. Hetente legalĂĄbb kĂŠtszer halljĂĄk a pulpitusrĂłl, hogy aki ad, annak adatik, adj minĂŠl tĂśbbet, s nemsokĂĄra gondtalan ĂŠletet ĂŠlhetsz, vagy mĂĄr most is ĂŠlsz, ugye? (Igeeeeeen!) A prĂŠdikĂĄtorok azonban nem mernek szembesĂźlni a tĂŠnnyel, hogy a gyĂźlekezet tagjainak ĂŠletĂŠben mindennek nyoma sincs. Magam is gyakran szĂŠgyenkeztem amiatt, hogy kĂśzalkalmazotti (tanĂĄri) fizetĂŠsembĹl nem lĂŠnyegĂźlhettem ĂĄt a bĹvĂślkĂśdĂŠstan illusztrĂĄciĂłjĂĄvĂĄ, magamban kerestem a hibĂĄt, vajon miĂŠrt nem szakad nagyobb anyagi ĂĄldĂĄs rĂĄm, hiszen szerettem ĂŠs szolgĂĄltam az Istent, s egy vidĂŠki gyĂźlekezet vezetĹ szemĂŠlyisĂŠge voltam. Bizony, sokaknak okozott traumĂĄt e tanĂtĂĄs hallgatĂĄsa, s hogy nem tudtĂĄk Ăśsszeegyeztetni azt sajĂĄt ĂŠletkĂśrĂźlmĂŠnyeik valĂłsĂĄgĂĄval. JĂł ideje Miskolcon ĂŠlek, az itteni gyĂźlekezet nagy rĂŠszĂŠt kezdetektĹl fogva egyszerĹą, Istent szeretĹ, ĂĄm nagyon is szegĂŠny emberek (munkanĂŠlkĂźliek, kisfizetĂŠsĹąek stb.) alkotjĂĄk, akik hĂźmmĂśgve hallgattĂĄk ĂłrĂĄkon ĂĄt, amint a BudapestrĹl ĂŠrkezett prĂŠdikĂĄtor amerikai stĂlusĂş ĂłdĂĄkat zeng a bĹvĂślkĂśdĂŠsrĹl. (Benny Hinn - Kocsis konklĂşziĂłjakĂŠnt idĂŠzett - manilai megtapasztalĂĄsait ĂŠn Miskolcon ĂŠltem ĂĄt.) Kis, vidĂŠki gyĂźlekezetĂźnket alig nĂŠhĂĄny vagyonos ember adomĂĄnyai "tartottĂĄk el" mindig is, a tĂśbbsĂŠgnek nĂŠha a buszjegy kifizetĂŠse is problĂŠmĂĄt okozott, mĂŠgis a bĹvĂślkĂśdĂŠst kell hirdetniĂźk. Nem hiszem, hogy ĂĄllapotuk miatt Isten elĹtt rossz keresztĂŠnynek bizonyulnĂĄnak az utolsĂł napon.
FelidĂŠznĂŠk egy esetet ezzel kapcsolatban. Egy alkalommal, amint ĂŠppen nyakig Ăźlt az orszĂĄg a Bokros-csomagban, emlĂtett prĂŠdikĂĄtorunk arrĂłl beszĂŠlt, hogy milyen arĂĄnyban illik adakozni az Ăşj fĹvĂĄrosi Hit-csarnokra, s a kĂśvetkezĹ kĂŠrdĂŠst tette fel. "Hogy mennyit tudtok adakozni? VegyĂźnk pĂŠldĂĄul egy ĂĄtlagos nettĂł fizetĂŠst, az kĂśrĂźlbelĂźl Ăśtvenezer forint..." Maga sem vette ĂŠszre, hogy dĂśbbent csend fogadta szavait, s a gyĂźlekezet struktĂşrĂĄjĂĄra, hangulatĂĄra jellemzĹ mĂłdon senki sem merte megmondani neki, hogy a tĂşlnyomĂł tĂśbbsĂŠg - kĂźlĂśnĂśsen Miskolcon - rendszerint alig tĂśbb mint a felĂŠbĹl tartott el egy csalĂĄdot. AmiĂłta a gyĂźlekezetbĹl tĂĄvoztam, megĹriztem Istenbe vetett hitemet, s Ăşgy ĂŠrzem, hozzĂĄ valĂł kĂśtĹdĂŠsemet is, eltĹąnt viszont az anyagi ĂŠletem miatti ĂśnvĂĄdam, sĹt - lehet, hogy inkĂĄbb az ĂĄltalĂĄnos gazdasĂĄgi tĂśrvĂŠnyszerĹąsĂŠgeknek megfelelĹen - csalĂĄdommal mĂŠg egy kicsit jobban is ĂŠlĂźnk, legalĂĄbbis egyelĹre. Hogyan is lehetsĂŠges ez?
Mindennek bibliai alapjai tekintetĂŠben Kocsis TamĂĄs soraihoz hozzĂĄtennĂŠm: nem pusztĂĄn az ĂjszĂśvetsĂŠg fĂŠnyĂŠben vannak problĂŠmĂĄk az ĂłszĂśvetsĂŠgi ĂĄldĂĄs-bĹvĂślkĂśdĂŠs ĂŠrtelmezĂŠsben, hanem mĂĄr a megvĂĄltĂĄs elĹtti ĂźdvtĂśrtĂŠnet hĹseinĂŠl is. Az ĂszĂśvetsĂŠgben nem pusztĂĄn a javakban tobzĂłdĂł ĂbrahĂĄmrĂłl, IzsĂĄkrĂłl ĂŠs JĂĄkĂłbrĂłl olvashatunk, Isten nagy embere volt nemcsak a kincstartĂłi szĂŠkben ĂźlĹ, hanem az igaztalanul bĂśrtĂśnben sĂnylĹdĹ JĂłzsef, a pusztĂĄban menekĂźlĹ MĂłzes, a sĂĄros verembe vetett JeremiĂĄs, a hollĂłk tĂĄplĂĄlta IllĂŠs stb. is. Nem hiszem, hogy az utĂłbbiak kevĂŠsbĂŠ lettek volna "ĂĄldottak". De ha mĂĄr Izrael kĂŠt legnagyobb kirĂĄlyĂĄt ĂśsszehasonlĂtjuk: logika szerint az akkori vilĂĄg egyik legnagyobb vagyonĂĄt felhalmozĂł Salamonnak jĂłval ĂĄldottabb uralkodĂłnak kellett lennie, mint apjĂĄnak, pĂŠldĂĄul annak ĂźldĂśztetĂŠsei korĂĄban. NyilvĂĄn nem errĹl van szĂł, DĂĄvid magasztalta Istent a jĂłsĂĄgĂĄĂŠrt, benne bĂzott megprĂłbĂĄltatĂĄsaikor is. De nem lĂĄtom az amerikai stĂlusĂş bĹvĂślkĂśdĂŠs kĂźlsĹsĂŠgeit a SzentlĂŠlektĹl elragadott FĂźlĂśp, a missziĂłs utakra indulĂł PĂĄl, az eljĂśvendĹket a Patmoszon lĂĄtomĂĄsokban ĂĄtĂŠlĹ JĂĄnos apostolok ĂŠletĂŠben sem. Mindazok a magyarĂĄzatok, amelyek az utĂłbbiak ĂŠs a modern prosperitĂĄs teolĂłgia hĂvei kĂśzĂśtt prĂłbĂĄlnak hidat verni, jellegĂźkbĹl adĂłdĂłan erĹltetettek. A Hit GyĂźlekezetĂŠben az utĂłbbi idĹben nem tudok szegĂŠnysĂŠggel kapcsolatos tanĂtĂĄsrĂłl, pedig a BibliĂĄban legalĂĄbb annyi szĂł esik a szĂźksĂŠges javakban hiĂĄnyt szenvedĹkrĹl, mint az azokban bĹvelkedĹkrĹl (vĂś. Jelenits (1992)).
ĂsszessĂŠgĂŠben Ăşgy gondolom, hogy nem a munkĂĄnk gyĂźmĂślcsekĂŠnt tĂśrtĂŠnt vagyonszerzĂŠs a hibĂĄs ĂŠrtelmezĂŠs, hanem annak keresztĂŠny ĂŠrtĂŠkkĂŠ magasztosĂtĂĄsa. Vannak aztĂĄn ĂśsszecsĂşszott fogalmak is, pĂŠldĂĄul ha a bĹvĂślkĂśdĂŠs-szakĂŠrtĹk - az ĂĄltaluk esetenkĂŠnt tĂśbbet hivatkozott, mint ismert - Max Webert emlegetik. Nagyon leegyszerĹąsĂtve a dolgot, a protestĂĄns etika ĂŠrtelmĂŠben a nagyon is viszonylagos vagyonszerzĂŠsĂŠrt - kihasznĂĄlva a kedvezĹ gazdasĂĄgi kĂśrĂźlmĂŠnyeket, valamint az IstentĹl valĂł rĂĄtermettsĂŠget - meg kell dolgozni, a prosperitĂĄs teolĂłgia szerint viszont mindez az ĂślĂźnkbe pottyan, az istenhit kĂśvetkeztĂŠben egyre kevesebb munkĂĄval egyre tĂśbbet lehet, sĹt kell kapnunk, pontosabban megszereznĂźnk. (Csak megjegyzem, hogy Max Weber kĂśnyvĂŠnek 1995-Ăśs magyar kiadĂĄsa tartalmazta nĂĄlunk elĹszĂśr az alig mĂŠltatott A protestĂĄns szektĂĄk ĂŠs a kapitalizmus szelleme cĂmĹą fejezetet.)
A krisztianizĂĄlt prosperitĂĄs vĂŠlt tĂśrvĂŠnyszerĹąsĂŠgei a valĂłsĂĄgban elsĹsorban egy szĹąk, egyre oligarchikusabbĂĄ vĂĄlĂł kĂśr, a Hit GyĂźlekezete vezetĹinek ĂŠletĂŠben "mĹąkĂśdnek". Cinikusan mondhatnĂĄnk, hogy kĂśnnyĹą azoknak a bĹvĂślkĂśdĂŠsrĹl tanĂtani, akik maguk szabjĂĄk meg sajĂĄt jĂśvedelmĂźket a gyĂźlekezeti kasszĂĄbĂłl. A gyĂźlekezet egyĂŠb fĹĂĄllĂĄsĂş alkalmazottainak bĂŠrezĂŠse ugyanakkor nem mutatott ezzel pĂĄrhuzamot, ĂĄltalĂĄban keveset kerestek, sokan kifejezetten nehezen ĂŠltek, de vĂĄllaltĂĄk azt a gyĂźlekezet cĂŠljai ĂŠrdekĂŠben. (A kĂśzelmĂşltban ezen a tĂŠren - informĂĄciĂłim szerint - tĂśrtĂŠntek vĂĄltozĂĄsok.) A vezetĹk rendszerint az "akik az evangĂŠliumot hirdetik, abbĂłl ĂŠljenek" bibliai igazsĂĄgra hivatkoznak (1Kor 9,14.), de PĂĄl apostol nem beszĂŠlt arrĂłl, mikĂŠnt tegyĂŠk ezt. Ăgy gondolom, valĂłban indokolatlan ĂŠs szĂŠlsĹsĂŠges dolog lenne elvĂĄrni, hogy egy ekkora tagsĂĄgot szerzett gyĂźlekezet vezetĹi mĂĄsodĂĄllĂĄsban vĂŠgezzĂŠk munkĂĄjukat ĂŠs Trabanton jĂĄrjanak. Ăm legalĂĄbb ennyire a mĂĄsik vĂŠglet az az indokolatlan luxus, amelyet a gyĂźlekezet vezetĹsĂŠge termĂŠszetesnek tart. GyĂźlekezetszerte legendĂĄk keringenek NĂŠmeth SĂĄndor vagyonĂĄrĂłl, balatoni villĂĄjĂĄrĂłl, de szerintem nem is ez a lĂŠnyeg, mert errĹl a kĂvĂźlĂĄllĂł aligha rendelkezik hiteles informĂĄciĂłkkal. AmirĹl viszont tudhatunk ĂŠs magam is mindig kifogĂĄsoltam, az a vezetĹknek "ĂĄldĂĄskĂŠppen" juttatott adomĂĄnyok, valamint a sokmilliĂłs autĂłcsodĂĄk. A vezetĹsĂŠge eltartĂĄsĂĄban a gyĂźlekezet megint csak tĂşlzĂĄsokba esett, s nem vette ĂŠszre, hogy MagyarorszĂĄgon egyszerĹąen ĂŠrtelmetlen ĂŠs felesleges az, ami AmerikĂĄban esetleg megszokottan csillog (vagy talĂĄn ott sem). A miskolci Hit GyĂźlekezete pĂŠldĂĄul csak azĂŠrt havi tĂśbb tĂzezer forintot juttat budapesti pĂĄsztorĂĄnak, hogy az illetĹ heti egy dĂŠlutĂĄn megtart egy istentiszteletet, ami benzinkĂśltsĂŠggel egyĂźtt is kissĂŠ arĂĄnytalannak lĂĄtszik. AztĂĄn kisebbfajta deficitet okozott egy-egy "nevesebb" vendĂŠgszolgĂĄlat, hiszen arrĂłl nem lehetett szĂł, hogy ne luxushotelben szĂĄllĂĄsoljuk el igehirdetĹnket stb. EgymĂĄs kĂśzĂśtt sĂşgva megemlĂtettĂźk, hogy talĂĄn a gyĂźlekezet vezetĹsĂŠgi megbeszĂŠlĂŠseit sem mĂŠregdrĂĄga szĂĄllodĂĄk konferenciatermeiben kellene tartani, de senki sem merte ezt az ĂĄllĂĄspontot hatĂĄrozottan kĂŠpviselni. A helyi gyĂźlekezetek kĂśzĂśtt ĂĄllandĂłan vetĂŠlkedĂŠs folyt azzal kapcsolatban, hogy nehogy tĂşl keveset adjunk valamiĂŠrt, nehogy baj legyen belĹle. HangsĂşlyozom, mindezĂŠrt nem felelĹsĂśket keresek, nem tiltakozok, nem kiabĂĄlok, sĹt, sok ĂŠrintettet hibĂĄztatni sem tudok, egyszerĹąen csak megĂĄllapĂtom, hogy a Hit GyĂźlekezete bizony elszakadt a magyar valĂłsĂĄgtĂłl, amelynek egykor jĂł ismerĹjĂŠnek bizonyult, s Ăśnmaga szubkultĂşrĂĄjakĂŠnt keresi helyĂŠt a vilĂĄgban. TalĂĄn ez a prosperitĂĄs teolĂłgia egyik forrĂĄsa is.
De Ăşgy lĂĄtszik, az eltĂŠvelyedĂŠsnek nincsenek hatĂĄrai. 1998 ĹszĂŠn, amikor felavattĂĄk a Hit GyĂźlekezete impozĂĄns csarnokĂĄt, egy hĂŠten keresztĂźl mĂĄsrĂłl sem volt szĂł, csak az adĂĄsrĂłl, az adĂĄsrĂłl ĂŠs az adĂĄsrĂłl, amelynek hihetetlen gyĂźmĂślcsei vĂĄrnak az adakozĂł keresztĂŠnyre. A vendĂŠgszolgĂĄlatot az a bizonyos amerikai Rodney M. Howard-Browne biztosĂtotta, akirĹl Kocsis TamĂĄs tanulmĂĄnya nem tesz emlĂtĂŠst, noha a prosperitĂĄs teolĂłgiĂĄnak ĂŠs a nemzetkĂśzi karizmatikus mozgalomnak ma sokkal inkĂĄbb meghatĂĄrozĂł alakja, mint pĂŠldĂĄul a Hit GyĂźlekezete elĹtt - talĂĄn NĂŠmeth SĂĄndort ĂŠrintĹ burkolt kritikĂĄi miatt - jĂł ideje kegyvesztettnek tĹąnĹ Derek Prince. Hogy ez a Rodney milyen hatĂĄst tud tenni az emberekre, jĂłl mutatja, hogy egykori atyĂĄmfiai nekem is lelkesen szĂĄmoltak be arrĂłl (ekkor mĂĄr nem voltam a gyĂźlekezet tagja), hogy "micsoda fantasztikus adakozĂĄsok voltak, most jĂśttĂźnk rĂĄ, hogy mindent adni kell" stb. (A gyĂźlekezeti csarnok kĂśltsĂŠgei nyilvĂĄn kĂźlĂśn tĂŠmĂĄt jelentenek.) ĂllĂtĂłlag Rodney is valĂłsĂĄggal "kiporszĂvĂłzta" az emberek pĂŠnztĂĄrcĂĄjĂĄt, nem csodĂĄlkoznĂŠk, ha egyeseknek az adakozĂĄsaik kĂŠsĹbb megĂŠlhetĂŠsi gondokkal pĂĄrosulnĂĄnak. ĂsszessĂŠgĂŠben Ăşgy gondolom, hogy ez mĂĄr ĂśnmagĂĄĂŠrt valĂł szĂŠlsĹsĂŠg, ĂŠs ki tudja, mi jĂśhet mĂŠg. Vagyis nemcsak az ĂŠrdekes kĂŠrdĂŠs, hogy az adakozĂĄs tĂşlhangsĂşlyozĂĄsa bekĂśvetkezett, hanem az is, hogy mire fordĂtjĂĄk ezeket az ĂłriĂĄsi Ăśsszegeket. A gyĂźlekezeti bizonysĂĄgtĂŠtelekben az anyagi ĂĄldĂĄs fontos helyet kapott, de hogy milyen is azok tartalma, gondoljuk csak meg, valaki a bĹvĂślkĂśdĂŠs teolĂłgia gyĂźmĂślcsĂŠnek tekintette, amikor egy vevĹje tudatosan tĂśbbet fizetett a vĂĄsĂĄrolt ĂĄruĂŠrt (ez talĂĄn mĂĄr mĂĄsokkal is elĹfordult), illetve anyagi ĂĄldĂĄsnak minĹsĂźlt, ha "pĂŠnzt kaptam a szĂźleimtĹl" stb.
VĂŠgĂźl Kocsis TamĂĄsnak is felhĂvom a figyelmĂŠt egy fontos dologra. Ĺ maga is kĂśvetkezetesen keresztĂŠny tradĂciĂłrĂłl beszĂŠl, ĂĄm ĂŠn Ăşgy gondolom, hogy amellett, vagy pontosabban azon belĂźl meg kell kĂźlĂśnbĂśztetnĂźnk egy protestĂĄns, illetĹleg puritĂĄn hagyomĂĄnyozĂłdĂĄst is. A Hit GyĂźlekezete eredetileg nem a prosperitĂĄs teolĂłgia szĂŠlsĹsĂŠgeit hirdette, s azt hiszem, a kilencvenes ĂŠvek elejĂŠn mĂŠg a gyĂźlekezet is e protestĂĄns tradĂciĂł hordozĂłi ĂŠs tovĂĄbbvivĹi kĂśzĂŠ tartozott. Annak egyik legfontosabb eleme tekintetĂŠben mindenkĂŠpp, ugyanis azt vallottuk, hogy a gyĂźlekezet anyagi szĂźksĂŠgleteit kizĂĄrĂłlag a hĂvĹk adomĂĄnyaibĂłl kell elĹteremteni, egy aktĂv ĂŠs vallĂĄsĂĄt fontosnak tartĂł kĂśzĂśssĂŠg tagjainak ugyanis meg kell ĂŠrje az adakozĂĄs. Az ĂśnkĂŠntes ĂŠs elkĂśtelezett egyhĂĄztagsĂĄgbĂłl fakadĂł felfogĂĄs sarkallt az adakozĂĄsra ĂŠs a tizedfizetĂŠs bibliai elvĂŠnek gyakorlĂĄsĂĄra, mert a miĂŠnknek ĂŠreztĂźk azt, amiĂŠrt tettĂźk, anĂŠlkĂźl hogy a bĹvĂślkĂśdĂŠs "szent ĂśncĂŠljĂĄt" hirdettĂźk volna. Hiszen ne feledjĂźk, az adakozĂĄs egy nagyon fontos, szentĂrĂĄsban lefektetett kĂśtelezettsĂŠg. A gyĂźlekezet a puritĂĄn tradĂciĂłt kĂśvetve minĂŠl inkĂĄbb el akart fordulni a tĂśrtĂŠnelmi egyhĂĄzak (elsĹsorban a rĂłmai katolikusok) gyakorlatĂĄtĂłl, amelyek a mĂşltban rendszerint az ĂĄllammal valĂł szoros kapcsolattartĂĄs profitjakĂŠnt szerzett vagyonbĂłl ĂŠltek. Azt mondtuk, hogy aligha hihetĹ, hogy PĂĄl apostol kĂśltsĂŠges missziĂłs Ăştjait NĂŠrĂł csĂĄszĂĄr finanszĂrozta volna, az akkori hĂvek nyilvĂĄn "erejĂźk szerint, sĹt erejĂźk felett is adakoztak" (vĂś. 2Kor 8,3). Az egykori hatalmas egyhĂĄzi birtokokbĂłl ĂŠs a pĂźspĂśkĂśk feudĂĄlis nagybirtokossĂĄgĂĄbĂłl szĂĄrmazĂł ĂłriĂĄsi vagyonnal, s mindennek napjainkig hatĂł kĂśvetkezmĂŠnyeivel szemben a Hit GyĂźlekezete is a hĂvĹk aktivitĂĄsĂĄra, Isten orszĂĄga irĂĄnti - anyagiakban is mĂŠrhetĹ - elkĂśtelezettsĂŠgĂŠre kĂvĂĄnt ĂŠpĂteni. SzĂłval ez a prosperitĂĄs teolĂłgia nem olyan nagyon rĂŠgi dolog, nem volt ez mindig Ăgy, sĹt, pĂŠldĂĄul 1992-ben mĂŠg a Hit Info cĂmĹą gyĂźlekezeti lap szerkesztĹjekĂŠnt rendeztem sajtĂł alĂĄ NĂŠmeth SĂĄndor szemĂŠlyes instrukciĂłit egy az amerikai keresztĂŠnysĂŠg vadhajtĂĄsait ĂĄltalĂĄban ĂŠs rĂŠszleteiben bĂrĂĄlĂł tanulmĂĄnnyal kapcsolatban.
Messzire vezetne, de ĂĄltalĂĄnossĂĄgban megemlĂtem, hogy nĂŠzetem szerint a Hit GyĂźlekezete valahol utat tĂŠvesztett az elmĂşlt ĂŠvekben, amelynek az anyagiak csak az egyik ĂśsszetevĹjĂŠt alkotjĂĄk. Mindez, persze, nem kĂśthetĹ egyetlen esemĂŠnyhez vagy dĂĄtumhoz. A hivatkozott, a Magyar SzemlĂŠben 1993-ban megjelent VĂĄczi GĂĄbor-ĂrĂĄs idejĂŠn mĂŠg bizonyosan nem estĂźnk ĂĄt a lĂł tĂşlsĂł oldalĂĄra. Ăgy lett a puritĂĄn, anyagi fĂźggetlensĂŠgĂŠre joggal bĂźszke keresztĂŠny kĂśzĂśssĂŠgbĹl amerikai mintĂĄjĂş prosperitĂĄs teolĂłgiĂĄt hirdetĹ kĂśzĂśssĂŠg. RĂŠgebben pĂŠldĂĄul elvet csinĂĄltunk abbĂłl, hogy az ĂĄllami kĂśltsĂŠgvetĂŠsbĹl egy huncut krajcĂĄrt sem fogadunk el hitĂŠleti cĂŠlokra, hiszen minden felekezetnek el kell tartania ĂśnmagĂĄt. AztĂĄn ez a tanĂtĂĄs "elhalkult", ĂŠs ma mĂĄr a Hit GyĂźlekezete is rĂŠszesĂźl a bĂźdzsĂŠbĹl, ha nem is nagy mĂŠrtĂŠkben. Az igehirdetĂŠsben ĂŠs a hitĂŠletben bekĂśvetkezett hangsĂşlyeltolĂłdĂĄst sokan ĂŠszrevettĂŠk, ĂĄm ez persze nem jelenti azt, hogy a gyĂźlekezet vezetĹi ne ragaszkodnĂĄnak ma is az alapvetĹ keresztĂŠny szellemi-erkĂślcsi ĂŠrtĂŠkekhez.
A prosperitĂĄs teolĂłgia szĂĄmos, a szerzĹ ĂĄltal is kiemelt gyenge pontja kĂśzĂźl csak egyre hĂvom mĂŠg fel a figyelmet: jellegĂŠbĹl adĂłdĂłan nem lehet alkalmas a bĹvĂślkĂśdĂŠstan arra, hogy vilĂĄgmĂŠretĹą evangĂŠlizĂĄciĂł sarjadjon belĹle, hiszen komoly korlĂĄtai is vannak. A kisegyhĂĄzak jelensĂŠgĂŠt szociolĂłgusok tucatjai boncolgatjĂĄk hazĂĄnkban is, de ritkĂĄn kĂvĂĄncsiak a "nĂśvekedĂŠst" kĂśzĂŠppontba ĂĄllĂtĂł kĂśzĂśssĂŠgek lĂŠtszĂĄmbeli gyarapodĂĄsa megtorpanĂĄsĂĄnak okaira. Pedig tĂŠny, hogy elĹbb-utĂłbb "beĂĄllnak" egy lĂŠtszĂĄmra, s nem tudnak Ăşjabb rĂŠtegeket megnyerni maguknak. Azt hiszem, a Hit GyĂźlekezete is eljutott nĂśvekedĂŠse zenitjĂŠre, s az Ăşjabb megtĂŠrĹket a tĂĄvozĂłk nagy szĂĄma ellensĂşlyozza.
ĂsszessĂŠgĂŠben azt hiszem, hogy a Hit GyĂźlekezete a rendszervĂĄltozĂĄs idejĂŠn lĂŠtezĹ ĂŠs fontos feladatot tĂśltĂśtt be MagyarorszĂĄgon. Olyan rĂŠtegeket szĂłlĂtott meg Krisztus ĂśrĂśmhĂrĂŠvel, akikhez az mĂĄs Ăşton aligha jutott volna el, szĂnesĂtette ĂŠs gazdagĂtotta a magyar tĂĄrsadalom ĂŠs - pĂźnkĂśsdi irĂĄnyultsĂĄgĂĄval - a keresztĂŠnysĂŠg ĂŠletĂŠt, akkor is, ha voltak bĹven kritikusaik. Az ĂşttĂŠvesztĂŠs markĂĄns jele egyĂŠbkĂŠnt a tĂĄrsadalmi ĂĄtrĂŠtegzĹdĂŠs is, hiszen mĂg akkoriban az ĂŠrtelmisĂŠg szĂŠles rĂŠtegei is megtĂŠrtek a gyĂźlekezetben (kĂźlĂśnfĂŠle zenĂŠszektĹl az egyetemistĂĄkig, tanĂĄrokig, orvosokig), addig mĂĄra alig maradt belĹlĂźk. A meghatĂĄrozĂł - a mĂĄr emlĂtett munkanĂŠlkĂźliek ĂŠs kisegzisztenciĂĄk csoportja mellett - a tipikusan "magyar vĂĄllalkozĂłknak" nevezett rĂŠteg lett, nyilvĂĄn nem fĂźggetlenĂźl a prosperitĂĄs teolĂłgiĂĄjĂĄtĂłl.
A gyĂźlekezettel valĂł szakĂtĂĄsom ellenĂŠre Ăşgy ĂŠrzem, annak jelenlĂŠte meglĂŠvĹ tĂĄrsadalmi igĂŠnyt elĂŠgĂt ki, tagjai felnĹtt emberek, akik a magukĂŠbĂłl adakoznak, s nem a mĂĄsĂŠbĂłl, hibĂĄiknak ĂŠs erĂŠnyeiknek pedig majd Ĺk lĂĄtjĂĄk a kĂśvetkezmĂŠnyeit, ha lĂĄtjĂĄk. SĹt, tapasztalat szerint, gyermekeiket erkĂślcsĂśs ĂŠs tĂśrvĂŠnytisztelĹ ĂŠletre nevelik, s maguk is Ăgy ĂŠlnek, sokkal inkĂĄbb, mint a magyar tĂĄrsadalom tĂśbbsĂŠge. SĂşlyos hibĂĄt kĂśvetnek el tehĂĄt azok, akik adminisztratĂv eszkĂśzĂśk utĂĄn kiĂĄltanak. E ponton azonban - terjedelmi okok miatt - abba kell hagynom a szerteĂĄgazĂł ĂŠs a fentinĂŠl jĂłval rĂŠszletesebben is boncolgathatĂł tĂŠma folytatĂĄsĂĄt.
A prosperitĂĄs teolĂłgiĂĄja azonban valĂłban szĂŠles kĂśrben elterjedt vakvĂĄgĂĄny, s ma mĂĄr ĂŠn is osztom a Kocsis TamĂĄs ĂrĂĄsa utolsĂł lĂĄbjegyzetĂŠben foglaltakat: a tradicionĂĄlis bibliaĂŠrtelmezĂŠs szĂĄmos eleme irĂĄnt bizony nagyobb ĂŠrdeklĹdĂŠst kell(ene) tanĂşsĂtanunk.
HIVATKOZĂSOK
Jelenits I. (1992): A szegĂŠnysĂŠg a keresztĂŠny gondolkodĂĄsban; in. Vig Monika (szerk.): Hogyan ĂŠljĂźk tĂşl a XX. szĂĄzadot?; Narancs AlapĂtvĂĄny, Budapest, 187-201. o.
Kocsis T. (1998): A FĂśldi Paradicsom prĂłfĂŠtĂĄi, avagy mĂŠrlegen a bizniszkeresztĂŠnysĂŠg ideolĂłgiĂĄja; KovĂĄsz, nyĂĄr, 58-83. o.
Szalai A. (1998): mĂĄs JĂZUS, mĂĄs LĂLEK, mĂĄs EVANGĂLIUM; HARMAT, Budapest
VĂĄczi G. (1993): Az ĂźdvĂśssĂŠg birodalma - Egy "keresztĂŠny" szekta nyomĂĄban; Magyar Szemle, 5. szĂĄm, 483-497. o.
Weber, M. (1995): A protestĂĄns etika ĂŠs a kapitalizmus szelleme; CserĂŠpfalvi, A TĂĄrsadalomtudomĂĄny Klasszikusai, h. n.