![]() | X. ĂŠvfolyam, 1 - 4. szĂĄm 2006. Tavasz - TĂŠl (50 - 57. oldal) |
A kĂśnyvismertetĂŠst Ărta: Nagy NĂłra
TĂŠmĂĄk: antropocentrizmus, ateizmus, egyhĂĄz, elosztĂĄs, erkĂślcs, ĂŠrzelem, etika, fajsovinizmus, felvilĂĄgosodĂĄs, feminizmus, fenntarthatĂłsĂĄg, filozĂłfia, hagyomĂĄny, haladĂĄs, kĂśrnyezet, kĂśrnyezetvĂŠdelem, materializmus, modernitĂĄs, ĂśkolĂłgia, posztmodern, szolidaritĂĄs, vallĂĄs, vĂĄlsĂĄg, VilĂĄgbank
A kĂśnyv megjelenĂŠsĂŠnek apropĂłja az a kĂśrnyezeti vĂĄlsĂĄg, amelyrĹl manapsĂĄg egyre tĂśbbet hallani, ĂŠs amely egyre tĂśbb embert ĂŠrint meg. LĂĄtni a feszĂźltsĂŠg fokozĂłdĂĄsĂĄt minden terĂźleten, ugyanakkor azt ĂĄllĂtani, hogy a vilĂĄgban minden rendben van - a legnagyobb szellemi tompasĂĄgrĂłl tanĂşskodhat. Ahogy a rĂŠgi korok, Ăşgy a mai ember szĂĄmĂĄra is az elmĂşlĂĄs ĂŠs a megsemmisĂźlĂŠs kĂŠrdĂŠse jelenti lĂŠtezĂŠsĂŠnek legnagyobb problĂŠmĂĄjĂĄt, annak ellenĂŠre, hogy jelenlegi pluralisztikus ĂŠs "felvilĂĄgosult" tĂĄrsadalmunk nem szembesĂt oly mĂŠrtĂŠkben ezzel a vĂĄlsĂĄggal, ahogy azt egykor a vallĂĄsokon nyugvĂł rendszerek tettĂŠk. A ma ĂŠlĹ ember szĂĄmĂĄra a legnagyobb tabut ĂŠppen az elhallgatott vĂŠgzete jelenti - ĂŠs nem az erkĂślcsi vagy a tĂĄrsadalmi normĂĄkat feszegetĹ kicsapongĂĄsok irĂĄnyultsĂĄgai (ahogy azt ma sokan elĹszeretettel hangoztatjĂĄk ĂŠs ĂĄllĂtjĂĄk szembe letĹąnt korok hozzĂĄĂĄllĂĄsĂĄval).
VĂŠlemĂŠnyem szerint nem lĂŠtezik az ember szĂĄmĂĄra nagyobb problĂŠma sajĂĄt megsemmisĂźlĂŠsĂŠnek kĂŠrdĂŠsĂŠnĂŠl. A modern, jellemzĹen materialista vilĂĄggal ellentĂŠtben minden mĂĄs korszak tudomĂĄnyĂĄt jobban foglalkoztatta ez a kĂnzĂł ĂŠs abszurd tĂŠny. De hogy mennyire nem menekĂźlhet elĹle a mai ember sem, aki a kĂźlsĹ, tĂĄrgyi vilĂĄg mĂşlhatatlansĂĄgĂĄba vetette bizalmĂĄt, azt jĂłl mutatja, hogy hĂłdĂtĂĄsĂĄnak vĂŠgĂŠre, materiĂĄlis fejlĹdĂŠsĂŠnek hatĂĄrhelyzeteiben lendĂźletĂŠbĹl immĂĄr kĂŠnytelen visszavenni, s teljes mĂŠrtĂŠkben vĂĄltoztatnia kell hozzĂĄĂĄllĂĄsĂĄn. Ez ĂşjragondolĂĄsra kĂŠszteti a korĂĄbbi, vallĂĄsos korszakokat illetĹen is, melyekben az elmĂşlĂĄs kĂŠrdĂŠsĂŠt a lehetĹ legkomolyabban vettĂŠk, s a vilĂĄgi kutatĂĄst is e szemĂŠlyes sorskĂŠrdĂŠs tudatĂĄban folytattĂĄk. Az ember halĂĄlĂĄnak, ennek az igazi vĂĄlsĂĄgnak mintha csak parodisztikus lecsapĂłdĂĄsa lenne az, amit ma "kĂśrnyezeti vĂĄlsĂĄgnak" vagy a "termĂŠszet pusztulĂĄsĂĄnak" neveznek. Hiszen egy magĂĄra valĂłban reflektĂĄlni tudĂł ember szĂĄmĂĄra annak felvetĂŠse, hogy mi fog tĂśrtĂŠnni az emberisĂŠggel vagy az ĂĄllat- ĂŠs nĂśvĂŠnyvilĂĄggal, el kell hogy tĂśrpĂźljĂśn amellett, hogy mi lesz hamarosan sajĂĄt szemĂŠlyes lĂŠtezĂŠsĂŠvel sokkal rĂśvidebb idĹn belĂźl! Minden kollektĂv, tĂśbbedmagunkkal ĂĄtĂŠlt vĂĄlsĂĄg gyĂśkere a sajĂĄt ĂśnĂĄtĂŠlĂŠs megszĹąnĂŠse.
Ennek jelentĹsĂŠgĂŠrĹl ma nem esik szĂł, Ăgy az agyonhallgatott, felszĂnre nem hozott problĂŠma mellett a tovĂĄbbi, alsĂłbb szinteken jelentkezĹ krĂzisek leĂrĂĄsa is ĂŠrtelmĂŠt veszti. Pedig krĂzist jelez a tompasĂĄg ĂŠs ĂŠrdektelensĂŠg, amely azokon az embereken lĂĄthatĂł, akik a felejtĂŠs ĂŠs a szĂłrakozĂĄs narkotikumĂĄban prĂłbĂĄlnak kiutat keresni, szĹnyeg alĂĄ sĂśpĂśrve a problĂŠmĂĄkat. ValĂłban ĂŠrdemes lenne alaposan megvizsgĂĄlni, hogy a mai materialista, jellemzĹen extrovertĂĄlt ember a termĂŠszet pusztulĂĄsĂĄban mennyiben lĂĄtja sajĂĄt lĂŠtĂŠnek kĂŠrlelhetetlen megsemmisĂźlĂŠsĂŠt, ĂŠs kĂźlĂśnĂśsen a kĂźlsĹ, eddig ĂśrĂśkkĂŠvalĂłnak hitt vonatkoztatĂĄsi pontjainak alkonyĂĄt. Mert hiĂĄba a tĂśrtĂŠnelem ĂśrĂśkkĂŠvalĂłsĂĄgĂĄnak gondolata, a FĂśld mĂşlhatatlansĂĄgĂĄba vetett bizalom, az emberisĂŠg kollektĂv halhatatlansĂĄgĂĄba vetett remĂŠny, ha az ember lĂŠte teljessĂŠgĂŠnek nincs maradĂŠktalanul tudatĂĄban. Igaz, a termĂŠszeti pusztulĂĄs vĂziĂłjĂĄval, a kĂźlsĹ vilĂĄg elmĂşlĂĄsĂĄnak aggasztĂł kĂŠpĂŠvel, a korĂĄbban ĂśrĂśkkĂŠvalĂłnak hitt termĂŠszet relatĂv voltĂĄnak felismerĂŠsĂŠvel mĂŠgiscsak Ăśnmaga vĂŠgĂŠt ragadja meg, ha ĂĄttĂŠtelesen is. Ilyen ĂŠrtelemben a vĂĄlsĂĄgtudat megnyilvĂĄnulĂĄsai tekinthetĹk vĂŠszcsengĹknek, de ha a termĂŠszet vĂĄlsĂĄgĂĄban nem a termĂŠszetfeletti krĂzisĂŠt pillantjuk meg ĂŠs nem lĂĄtjuk mĂśgĂśtte sajĂĄt sorsunkat, akkor e vĂŠszcsengĹk hiĂĄba szĂłlnak.
MinderrĹl persze nincs szĂł a KĂśrnyezet ĂŠs etika cĂmĹą szĂśveggyĹąjtemĂŠnyben, amely kĂźlĂśnbĂśzĹ irĂĄnyzatok kĂŠpviselĹinek tanulmĂĄnyaibĂłl ĂĄll. MĂŠgis szĂźksĂŠges volt elmondani, mert a kĂśtetben helyet kapott egy olyan tanulmĂĄny is, amely a kĂśrnyezet vĂĄlsĂĄgĂĄt a keresztĂŠny eszmeisĂŠgnek tulajdonĂtja, azt ĂĄllĂtvĂĄn, hogy a termĂŠszet leigĂĄzĂĄsa a keresztĂŠny mentalitĂĄsbĂłl fakad. Ez a fajta megkĂśzelĂtĂŠs mintha teljesen megfeledkezne arrĂłl, hogy az eredeti keresztĂŠny hozzĂĄĂĄllĂĄs, Ăgy a kĂśzĂŠpkori vallĂĄsos mentalitĂĄs a vilĂĄgot siralomvĂślgynek tekintette, ĂŠs azt nem meghĂłdĂtani akarta, hanem ĂŠppen ellenkezĹleg, elfordulni attĂłl, egy belsĹ lelki ĂŠs szellemi ĂŠlet felĂŠ! Mintha arrĂłl is teljesen megfeledkezne, hogy elsĹsorban ĂŠpp a keresztĂŠnysĂŠggel szembeni irĂĄnyzatok kĂŠpviselĹi voltak azok, akik a kĂźlsĹ termĂŠszetet szerettĂŠk volna egyre inkĂĄbb megismerni ĂŠs meghĂłdĂtani! Ez a kifele fordulĂĄs, a kĂźlsĹ jelensĂŠgek ĂŠs az anyag felĂŠ tĂśrekvĂŠs ĂŠpp a kĂśzĂŠpkori mentalitĂĄstĂłl volt a leginkĂĄbb idegen, ĂŠs sokkal inkĂĄbb jellemezte az egyhĂĄzzal szembehelyezkedĹket, akik a "felvilĂĄgosodĂĄs" ĂŠs az ipari forradalom kapcsĂĄn egy olyan burjĂĄnzĂł folyamatot indĂtottak el, amelybe a keresztĂŠnysĂŠg kĂŠpviselĹinek kĂźlĂśnĂśsebb beleszĂłlĂĄsuk tĂśbbĂŠ nem lehetett.
Mindezt azon keresztĂŠnyek szĂĄmĂĄra szĂźksĂŠges megemlĂteni, akiket ĂŠrdekel a kĂśrnyezet ĂŠs az etika, ĂŠs akik el akarnak igazodni a kĂśnyvbeli szerzĹk ĂĄltal kĂŠpviselt irĂĄnyzatok kĂśzĂśtt. A kĂśtet szĂĄmos terĂźletrĹl ĂśsszegyĹąjtĂśtt cikkei ugyanis nem kĂśnnyĂtik meg az olvasĂł dolgĂĄt, mivel a vĂŠlemĂŠnyek ĂŠs megoldĂĄsi javaslatok ilyen mĂŠrtĂŠkĹą kĂźlĂśnbĂśzĹsĂŠge mĂĄr zavart kelt. RĂĄadĂĄsul a szerzĹk, bĂĄr valamennyien filozĂłfusok, biolĂłgusok, fizikusok ĂŠs fĂśldrajztudĂłsok, vagyis egytĹl egyig tudomĂĄnyos kĂśrĂśk szakemberei, stĂlusukban is rendkĂvĂźl kĂźlĂśnbĂśznek egymĂĄstĂłl, Ăgy a kĂśtetben a szĂĄraz ĂŠrtekezĂŠstĹl az irodalmias kifejezĂŠsmĂłdig minden megtalĂĄlhatĂł, de sajnos sehol sem lĂĄtni egy ĂĄtfogĂł ĂŠs rendszerezĹ elvet, ami tĂŠnylegesen is irĂĄnyt szabhatna az ember mindennapjainak ĂŠs szempontjainak rendezĂŠsĂŠhez. TermĂŠszetesen e vĂĄlogatĂĄsba olyan ĂrĂĄsok kerĂźltek, amelyek a maguk terĂźletĂŠn meghatĂĄrozĂł szerepet jĂĄtszottak ĂŠs jĂĄtszanak, csakhogy az egymĂĄsnak homlokegyenest ellentmondĂł irĂĄnyzatokat olvasva a kĂŠp nem tisztul, hanem kaotikussĂĄ vĂĄlik.
A szĂśvegeket csokorba fĹązĹ LĂĄnyi AndrĂĄs - JĂĄvor Benedek szerkesztĹpĂĄros a MagyarorszĂĄgon eddig kevĂŠssĂŠ ismert kĂśrnyezeti etika szĂśvegeit, legvitatottabb kĂŠrdĂŠseit mutatja be mintegy etikai pĂĄrbeszĂŠd formĂĄjĂĄban. A kĂśtet komoly ĂŠs lelkiismeretes munka eredmĂŠnye, olyan sokszĂnĹą tablĂł a kĂśrnyezeti etika tĂŠmakĂśrĂŠben, ahol a bevĂĄlogatott gondolkodĂłk tudomĂĄnyos tĂŠzisĂźk alĂĄtĂĄmasztĂĄsĂĄra mĂŠg vallĂĄs-, filozĂłfia-, vagy gazdasĂĄgtĂśrtĂŠneti ĂĄttekintĂŠst is nyĂşjtanak szĂśvegeikben.
SzerkezetĂŠt tekintve a nĂŠgyszĂĄz oldalt meghaladĂł kĂśtet Ăśt fĹbb rĂŠszre tagolĂłdik: (1) Kinek az ĂŠrdeke? Minek az ĂŠrdeke? (2) A szolidaritĂĄs kĂŠrdĹjelei; (3) A keresztĂŠnysĂŠg szelleme ĂŠs az ĂśkolĂłgia; (4) Az azonosulĂĄs stratĂŠgiĂĄi; (5) ĂkofenomenolĂłgia. A tanulmĂĄnyok sokfĂŠlesĂŠge ĂŠs az ĂśsszeĂĄllĂtĂĄs precizitĂĄsa kĂŠpes arra ĂśsztĂśnĂśzni az oktatĂłkat, hogy a kĂśnyv egyes rĂŠszeit fĹiskolĂĄkon ĂŠs egyetemeken tananyagkĂŠnt hasznĂĄljĂĄk, hogy az ĂĄltalĂĄnos mĹąveltsĂŠget feltĂŠtelezĹ munka hozzĂĄjĂĄrulhasson az olvasĂłk ismeretelmĂŠleti hĂĄtterĂŠnek bĹvĂtĂŠsĂŠhez.
Azonban talĂĄn ĂŠppen a szĂśveggyĹąjtemĂŠny mĹąfajĂĄbĂłl adĂłdĂł korlĂĄtok miatt ez a minden irĂĄnyzatot bemutatni kĂvĂĄnĂł nyitott hozzĂĄĂĄllĂĄs (mikĂśzben fĂŠl egy adott irĂĄny mellett kiĂĄllni) nem igazĂt Ăştba: mi hĂĄt a helyes, s mi a helytelen. "Hol kezdjĂźk mi, akik tennĂŠnk is valamit? Ăs melyik Ăştra lĂŠpjĂźnk?" - tehetnĂŠnk fĂśl a kĂŠrdĂŠst. Ăm a terĂźlet sokfĂŠle irĂĄnyzatĂĄt bemutatĂł pluralista hozzĂĄĂĄllĂĄsbĂłl kibĂŠkĂthetetlensĂŠgek szĂĄrmaznak, valamint annak keserĹąsĂŠge, hogy az egymĂĄsnak homlokegyenest ellentmondĂł szemlĂŠletmĂłdok paradoxonai inkĂĄbb bĂŠnĂtĂł megĂĄllj-t parancsolnak.
A keresztĂŠny olvasĂł Ăşgy ĂŠrezheti, hogy az engedĂŠkenysĂŠgbĹl hatĂŠkony ĂŠs egysĂŠges megoldĂĄs nem szĂźlethet, a kĂśrnyezeti etikĂĄval kapcsolatban minden iskola mĂĄs vĂŠlemĂŠnyen van, kĂśvetkeztetĂŠseik is teljesen kĂźlĂśnbĂśznek. Az egyetlen kĂśzĂśs vonĂĄs csupĂĄn annak az - egyĂŠbkĂŠnt evidens - tĂŠtelnek a megĂĄllapĂtĂĄsa, hogy erkĂślcsi megĂtĂŠlĂŠs tĂĄrgyĂĄt kĂŠpezi mindaz, amit az ember a termĂŠszettel, illetve az ĂĄllatokkal tesz. De valljuk be, ez nem sok.
A kĂśtet kĂźlĂśnlegessĂŠge, hogy legjobb ĂrĂĄsa a LĂĄnyi AndrĂĄs ĂĄltal jegyzett bevezetĹ tanulmĂĄny. Ebben a szerkesztĹ kijelenti, hogy szĂźksĂŠgessĂŠ vĂĄlt Ăşjragondolni az etikĂĄt, mert a jĂłrĂłl ĂŠs rosszrĂłl valĂł alapvetĹ feltevĂŠseink mĂĄra megkĂŠrdĹjelezĹdtek. De hogy mit is tartson az olvasĂł tĂŠnylegesen ĂŠs valĂłsĂĄgosan is jĂłnak vagy rossznak, az a kĂśnyv vĂŠgigolvasĂĄsa utĂĄn nemhogy tisztĂĄzĂłdik, sĹt mĂŠg homĂĄlyosabbĂĄ vĂĄlik.
MindjĂĄrt az elsĹ fejezetben Peter Singer bioetika professzor az ember ĂŠs az ĂĄllat kĂśzĂśtti hatĂĄrvonal elmosĂĄsĂĄval prĂłbĂĄlkozik, s feltĹąnĹen provokatĂv stĂlusĂĄval sikerĂźl is a figyelem kĂśzĂŠppontjĂĄba kerĂźlnie. ErĹsen azonosulva az emberek ĂŠs ĂĄllatok egyenlĹsĂŠgĂŠnek eszmĂŠjĂŠvel, az utĂłbbiak jogait kĂŠpviselve bevezet egy Ăşj, a figyelmet mindenkĂŠppen megragadĂł fogalmat: a fajsovinizmust, amelyet vĂŠlemĂŠnye szerint fel kellene szĂĄmolni egy kĂśvetkezetes egyenlĹsĂŠgeszme nevĂŠben. Az ember csak ĂĄmul, amikor megtudja, hogy fajsovinisztĂĄnak tekinthetĹ a hĂşsevĹ ember is. A szerzĹ bizarr elmĂŠletĂŠvel vitathatatlanul bekerĂźlt a sokat hivatkozott tudĂłsok kĂśzĂŠ. A kĂśvetkezetes ĂŠrdeklĹdĹben ugyanakkor felvetĹdik a kĂŠrdĂŠs, hogy az ĂĄllatok ilyen mĂŠrtĂŠkĹą vĂŠdelme utĂĄn a nĂśvĂŠnyek miĂŠrt nem kapjĂĄk meg ugyanezeket a jogokat? MifĂŠle diszkriminĂĄciĂł ez?
Singer kevĂŠsbĂŠ extravagĂĄns filozĂłfustĂĄrsa, J. Baird Callicot a Leopold-fĂŠle fĂśld-etikĂĄt (land ethics) ĂşjĂtotta meg, bĂĄr evolĂşciĂłs ĂŠs ĂśkolĂłgiai biolĂłgiĂĄn nyugvĂł szemlĂŠlete vĂĄltozatlanul anyagelvĹą. Ez azĂŠrt is problĂŠma, mĂĄr amennyiben materialista alapon prĂłbĂĄljuk meg vĂŠdeni a kĂśrnyezetet, mert az itt jelentkezĹ vĂĄlsĂĄg ĂŠppen a materialista vilĂĄgkĂŠp extrovertĂĄlt hozzĂĄĂĄllĂĄsĂĄbĂłl bontakozhatott csak ki. Ilyen alapon tĂŠnyleges megoldĂĄsra soha nem juthatunk, csakis a rĂŠszletproblĂŠmĂĄkat halmozhatjuk. A folyamat egyĂŠbkĂŠnt magĂĄban rejti sajĂĄt vĂŠgzetĂŠt: ahogy az ember a termĂŠszet felĂŠ fordul ĂŠs lĂŠtezĂŠsĂŠnek ĂŠrtelmĂŠre Ăgy, a termĂŠszetet leigĂĄzĂł megismerĂŠssel prĂłbĂĄl vĂĄlaszt kapni, Ăşgy nem kerĂźlheti el bĂĄlvĂĄnya alkonyĂĄt - sajĂĄt rendszere utolsĂł ĂŠs vĂŠgsĹ fĂĄzisĂĄt, vizsgĂĄlata tĂĄrgyĂĄnak kimerĂtĂŠsĂŠt sem.
A mĂĄsodik fejezet a keresztĂŠny univerzalizmusbĂłl ĂŠs a felvilĂĄgosult racionalizmusbĂłl levezethetĹ szolidaritĂĄsi eszmĂŠket mutatja be. A kĂśvetkezĹ alapkĂŠrdĂŠsek vetĹdnek fel: Kell-e segĂteni az elesetteknek, akik nem tudnak hozzĂĄjĂĄrulni a fejlĹdĂŠshez, de bajban vannak? EgyĂźtt ĂŠrezzĂźnk-e az ĂĄllatokkal mint egyedekkel, vagy csupĂĄn a veszĂŠlyeztetett fajokat helyezzĂźk vĂŠdĹszĂĄrnyaink alĂĄ?
A kĂśtetben is szereplĹ Garrett Hardin ĂśkolĂłgus ĂŠs mikrobiolĂłgia professzor nevĂŠhez fĹązĹdik az Ăşgynevezett mentĹcsĂłnak etika, amely a fejlett nemzetek szĂĄmĂĄra racionĂĄlis magatartĂĄst Ăr elĹ a kialakult vĂĄlsĂĄghelyzetben. Hardin a FĂśld eltartĂłkĂŠpessĂŠgĂŠvel, a tĂşlnĂŠpesedĂŠssel ĂŠs a nĂŠpessĂŠgszabĂĄlyozĂĄssal kapcsolatban vall radikĂĄlis nĂŠzeteket. Az egyes "mentĹcsĂłnakok" egy-egy fejlett orszĂĄgot jelkĂŠpeznek. A gazdag orszĂĄgok fogyatkozĂł szĂĄma miatt egyre nehezebb a segĂtsĂŠgnyĂşjtĂĄs, mert a korlĂĄtozott kapacitĂĄsĂş csĂłnakok mĂĄr nem tudjĂĄk megmenteni a "fuldoklĂłkat", a szegĂŠny orszĂĄgokat. Hardin a VilĂĄgbank ĂŠlelmiszersegĂŠlyezĂŠsĂŠt elĂtĂŠli. KĂśnyvbeli ĂĄbrĂĄja szerint az ĂŠlelmiszerbankokbĂłl ĂŠrkezĹ ĂŠlelmiszertĂśbblet elreteszeli a nĂŠpesedĂŠsi ciklus ĂştjĂĄt, Ăgy az nem kĂŠpes visszajutni az egyensĂşlyi ĂĄllapotba. TehĂĄt ha valahol ĂŠhezĂŠs tĂśr ki a tĂşlnĂŠpesedĂŠs miatt, akkor be nem avatkozĂĄssal a nĂŠpessĂŠg szintje elĹbb-utĂłbb visszatĂŠr normĂĄlis egyensĂşlyi helyzetĂŠbe. A folyamatos segĂŠlyek hatĂĄsĂĄra azonban ez nem kĂśvetkezik be, sĹt mĂŠg tĂśbben kerĂźlnek az ĂŠhhalĂĄl kĂśzelĂŠbe. Kevesebb szaporodĂł emberrel a szaporodĂĄs nĂśvekedĂŠsi Ăźteme csĂśkkenthetĹ lenne, amely relatĂve jobb helyzetet teremthetne. A megoldĂĄst tehĂĄt Hardin a nĂŠpessĂŠgszabĂĄlyozĂĄsban lĂĄtja, ami magĂĄban nem feltĂŠtlenĂźl rossz hozzĂĄĂĄllĂĄs - ĂĄm az ĂśrdĂśg itt is a rĂŠszletekben rejlik: a szolidaritĂĄs kiiktatĂĄsĂĄban ĂŠs az oly gyakran propagĂĄlt nĂŠpessĂŠgszabĂĄlyozĂĄs mikĂŠntjĂŠben.
A harmadik fejezet a keresztĂŠnysĂŠg felelĹssĂŠgĂŠt elemzi a kĂśrnyezetpusztĂtĂĄs elĹidĂŠzĂŠsĂŠvel kapcsolatban. Ahogy a fentiekben mĂĄr volt szĂł errĹl, kĂźlĂśnĂśs ĂŠs ĂĄt nem gondolt az - ĂśkolĂłgiĂĄval foglalkozĂł kĂśrĂśkben egyĂŠbkĂŠnt rĂŠgĂłta ismert - elkĂŠpzelĂŠs, mely a keresztĂŠnysĂŠget Ăźlteti a vĂĄdlottak padjĂĄra. Lynn White Jr., egy magĂĄt egyĂŠbkĂŠnt hĂvĹnek vallĂł tudĂłs, gazdasĂĄgi szempontĂş vizsgĂĄlĂłdĂĄsai eredmĂŠnyekĂŠnt Ăşgy talĂĄlja, hogy az ĂśkolĂłgiai vĂĄlsĂĄg kirobbanĂĄsĂĄban felelĹs modern technika "legalĂĄbb rĂŠszben ĂŠrtelmezhetĹ Ăşgy, mint az ember termĂŠszetre vonatkoztatott transzcendenciĂĄja ĂŠs a termĂŠszet fĂślĂśtt jog szerint gyakorolt uralom keresztĂŠny dogmatikĂĄjĂĄnak nyugatias, voluntarisztikus megvalĂłsĂtĂĄsa". Felfoghatatlan, hogy egy ebben a tĂŠmĂĄban publikĂĄlĂł szerzĹ ne ismerje a kĂśzĂŠpkor vallĂĄsos mentalitĂĄsĂĄt, azt a mĂŠly ĂŠs misztikus hozzĂĄĂĄllĂĄst, amely a vilĂĄgot mĂşlandĂłnak tekinti, ĂŠs egy belsĹ, szellemi vilĂĄg felĂŠ keresi az utat, elvetve minden vilĂĄgi hĂvsĂĄgot.
White szerint a keresztĂŠny vallĂĄs, amelyet a vilĂĄg legantropocentrikusabb vallĂĄsĂĄnak tekint, az ĂśkolĂłgiai vĂĄlsĂĄgot is meghozĂł fejlĹdĂŠsbe vetett hit tĂĄptalajĂĄul szolgĂĄlt. ĂrvelĂŠse alapjĂĄn azĂŠrt, mert a Biblia szerint Isten akarata szerint valĂł, hogy az ember a termĂŠszetet a maga cĂŠljaira hasznĂĄlja. MiĂŠrt nem lĂĄtja White azt, hogy sokkal inkĂĄbb a keresztĂŠny eszmeisĂŠgrĹl egyre inkĂĄbb leszakadĂł termĂŠszettudomĂĄnyos materialista hozzĂĄĂĄllĂĄs az, amely - a vallĂĄssal ellentĂŠtben - valĂłban a termĂŠszetben keres minden tĂĄmaszt ĂŠs viszonyulĂĄsi pontot, majd sajĂĄt lĂŠtjogosultsĂĄgĂĄt ĂŠpp azzal prĂłbĂĄlja alĂĄtĂĄmasztani, hogy egyre tĂśbbet halmoz fel az Ăgy felĂĄllĂtott Ăşj "ĂŠrtĂŠkrend" gyĂźmĂślcseibĹl? Az effĂŠle, a keresztĂŠnysĂŠget kĂśzvetve-kĂśzvetlenĂźl lejĂĄratĂł, velejĂŠig materialista ĂŠs ĂĄtgondolatlan kijelentĂŠsekkel a kicsit is spirituĂĄlis keresztĂŠny nem ĂŠrthet egyet. White nĂŠzete nemcsak veszĂŠlyes egy keresztĂŠny szĂĄmĂĄra, mert az ĂśkolĂłgiai vĂĄlsĂĄgot vallĂĄsi eredetĹąnek tartja, ĂŠs Ăgy kĂŠt kĂźlĂśnbĂśzĹ sĂkot mos Ăśssze, hanem ĂŠrtelmetlen is, mivel megoldĂĄsi javaslata, hogy csak egy vallĂĄson belĂźli reformmal lehet az ĂśkolĂłgia vĂĄlsĂĄgĂĄt orvosolni, nem tĂśbb mint naiv feltĂŠtelezĂŠs, ami a keresztĂŠnyeknek komoly hatalmat tulajdonĂt a termĂŠszettudomĂĄnyos befolyĂĄs vagy a politika felett.
A negyedik fejezet az Ăśkofeminizmus ĂŠs a mĂŠlyĂśkolĂłgia kĂśzĂśtti kapcsolatba enged betekintĂŠst. A feminizmus mĂĄr maga is modern vĂĄlsĂĄgjelensĂŠg, hiszen a "felszabadĂtott" nĹ, aki immĂĄr nem a csalĂĄd kategĂłriĂĄjĂĄban gondolkozik, hanem a "nĹk jogaiban", ĂŠs a fĂŠrfiakra jellemzĹ tevĂŠkenysĂŠgek terĂźletĂŠre tĂśr, nincs tĂśbbĂŠ a helyĂŠn. A mĂŠlyĂśkolĂłgiai iskola kĂŠpviselĹi kĂśzĂźl Arne Naess ĂrĂĄsa alapjĂĄn kaphatunk kĂŠpet az ĂśkofeminizmusrĂłl. Az ĂrĂł a hagyomĂĄnyos felfogĂĄs alapjĂĄn az ĂŠrett szemĂŠlyisĂŠg fejlĹdĂŠsĂŠnek stĂĄdiumait vĂĄzolja: ego, tĂĄrsadalmi ĂŠn, metafizikai ĂŠn, majd ezt kĂśvetĹen bevezeti az ĂśkolĂłgiai ĂŠn fogalmĂĄt, azzal az indokkal, hogy e nĂŠlkĂźl a termĂŠszeti kĂśrnyezet nagyjĂĄbĂłl kimarad a szemĂŠlyisĂŠg fejlĹdĂŠsĂŠnek a felfogĂĄsĂĄbĂłl. Az ĂśkolĂłgiai ĂŠn - sajĂĄt definĂciĂłja alapjĂĄn - azt a formĂĄt jelenti, mellyel az ember azonosul a termĂŠszettel. Arra a kĂŠrdĂŠsre is vĂĄlaszt ad, hogy mi tekinthetĹ azonosulĂĄsi helyzetnek: ami intenzĂv empĂĄtiĂĄt vĂĄlt ki. Az ĂŠrzelmeket kivĂĄltĂł esemĂŠnyeknek, cselekmĂŠnyeknek egyĂŠbkĂŠnt is fokozottabb szerepĂźk van mind a mĂŠlyĂśkolĂłgusok, mind az ĂśkofeministĂĄk kĂśrĂŠben. Az ĂŠrzelemdĂşs sorok szokatlanok tudomĂĄnyos szĂśvegekben, alighanem a lĂrai hangvĂŠtel is eszkĂśz a hatĂĄs ĂŠs a meggyĹzĂŠs ĂŠrdekĂŠben. AzĂŠrt, hogy felĂŠbressze az olvasĂł empĂĄtiĂĄjĂĄt az ĂĄllatvilĂĄg ĂŠs a "termĂŠszet" irĂĄnt, a mĂŠlyĂśkolĂłgus Naess az alĂĄbbi tĂśrtĂŠnetet hozza: "Egy rĂŠgimĂłdi mikroszkĂłpon figyeltem kĂŠt vegyi anyag egy-egy cseppjĂŠnek drĂĄmai talĂĄlkozĂĄsĂĄt, amikor is az asztal kĂśzelĂŠben bĂłklĂĄszĂł lemmingrĹl egy bolha pattant a savas anyagok kellĹs kĂśzepĂŠbe. A bolha menthetetlen volt. HosszĂş percekig haldoklott. Mozdulatai iszonyatosan kifejezĹek voltak. Ăs mindekĂśzben szĂvbemarkolĂł szĂĄnalmat ĂŠs empĂĄtiĂĄt ĂŠreztem. Ez azonban nem »ĂĄltalĂĄnos« empĂĄtia, hanem az azonosulĂĄs folyamata volt: »magamat lĂĄttam a bolhĂĄban«. Ha elĹzĹleg elidegenedem a bolhĂĄtĂłl, ha nem lĂĄtok benne ĂśsztĂśnĂśsen semmit, ami emlĂŠkeztet magamra, halĂĄltusĂĄja hidegen hagyott volna. Az azonosulĂĄs feltĂŠtele tehĂĄt a rĂŠszvĂŠt, illetve, emberek kĂśzt, a szolidaritĂĄs."
Mennyire ĂŠrdekes lenne egyszer a Naess-i csapĂĄson haladva mĂŠlyebben is elemezni korunk pĂŠldakĂŠnt elĹttĂźnk ĂĄllĂł embertĂpusĂĄt, aki immĂĄr nem egy embertĂĄrsĂĄban ragadja meg sajĂĄt magĂĄt, hanem ĂĄllati szinten, ĂŠs mĂŠg csak nem is valami magasrendĹą ĂĄllatfajban, hanem a bolhĂĄk illĂŠkony vilĂĄgĂĄban! Az ember kicsinysĂŠge, gyĂĄmoltalansĂĄga, magĂĄra hagyatottsĂĄga ĂŠs tehetetlensĂŠge valĂłban kezd vĂŠgtelen mĂŠreteket Ăślteni, Ăgy a krizeolĂłgia mint szakterĂźlet alighanem hatalmas fellendĂźlĂŠsre szĂĄmĂthat.
Az azonossĂĄg fogalmĂĄt egy mĂĄsik feminista, Karen J. Warren oly mĂłdon elĹlegezi meg ĂŠs tartja fenn, hogy az erkĂślcsi kĂśzĂśssĂŠget olyan lĂŠnyekre terjeszti ki, akikrĹl Ăşgy gondolja, hogy valamely erkĂślcsileg jelentĹs szempontbĂłl hasonlĂtanak az emberekre. S bĂĄr feltĂŠtelezi az erkĂślcsi beszĂĄmĂthatĂłsĂĄg kĂśzĂśs nevezĹjĂŠt, nem ad vĂĄlaszt arra a kĂŠrdĂŠsre, hogy mit is ĂŠrt valĂłjĂĄban erkĂślcsĂśn? Irodalmi stĂlusban megĂrt ĂŠlmĂŠnybeszĂĄmolĂłja a "tiszteletteljes egyĂźttmĹąkĂśdĂŠsre" hĂvja fel a figyelmet a hĂłdĂtĂł, patriarchĂĄlis magatartĂĄssal szemben: "A mĂĄsodik nap leereszkedtem kb. 2 lĂĄbnyira a PaliszĂĄdok tetejĂŠtĹl a felsĹ tĂłhoz... Lassan leoldoztam magam az ereszkedĹkĂśtĂŠlrĹl ĂŠs mĂŠly lĂŠlegzetet vettem... Lehunytam a szemem ĂŠs kezeimmel ĂŠrezni kezdtem a sziklĂĄt - a hajszĂĄlvĂŠkony repedĂŠseket, a zuzmĂłt ĂŠs a mohĂĄt, az alig ĂŠrezhetĹ dudorokat, melyeken majd nyugtathatom a kĂŠz- ĂŠs lĂĄbujjaimat a mĂĄszĂĄs alatt... BeszĂŠlni kezdtem a sziklĂĄhoz, alig hallhatĂłan, gyerekesen, mintha a szikla a barĂĄtom lenne. TĂşlĂĄradĂł hĂĄlĂĄt ĂŠreztem irĂĄnta, azĂŠrt, amit felkĂnĂĄlt nekem - esĂŠlyt, hogy mĂĄskĂŠnt megismerjem magamat ĂŠs a sziklĂĄt... ĂŠs hogy megtudjam, milyen ĂŠrzĂŠs kapcsolatban ĂĄllni a kĂśrnyezetemmel... Nem akartam mĂĄst, mint tiszteletteljesen egyĂźttmĹąkĂśdni a sziklĂĄval mĂĄszĂĄs kĂśzben... Ăreztem, hogy fontos szĂĄmomra ez a szikla, ĂŠs hĂĄlĂĄt ĂŠreztem azĂŠrt, hogy a mĂĄszĂĄs rĂŠvĂŠn Ăşj oldalrĂłl ismerhettem meg a sziklĂĄt ĂŠs magamat egyarĂĄnt." (282. o.)
E kĂŠt szerzĹ mĂĄr-mĂĄr szĂŠlsĹsĂŠges ĂĄllĂĄspontjĂĄt tanulmĂĄnyozva, illetve az e kĂśtetben megjelenĹ egyĂŠb kĂźlĂśnĂśs felvetĂŠsek kapcsĂĄn felmerĂźlhet a kĂŠrdĂŠs: ha a dolgok kategĂłriĂĄit oly mĂŠrtĂŠkben kell egymĂĄsba olvasztani, ahogy az itt lĂĄthatĂł, akkor talĂĄn az is lehetsĂŠges, hogy nemcsak az ĂĄllatokat, hanem a nĂśvĂŠnyeket sem lenne szabad megenni. SĹt, ha tĂŠnyleg komolyan akarjuk venni e megkĂśzelĂtĂŠseket, akkor kĂśvetkezetesen vĂŠgiggondolva oda kell jutnunk, hogy bĂĄrmilyen kis ĂĄllatra, Ăgy a hangyĂĄra ĂŠs a bolhĂĄra sem lenne szabad tĂśbbĂŠ rĂĄlĂŠpni, ĂŠs a nĂśvĂŠnyekre sem, ideĂŠrtve termĂŠszetesen a fĂźveket ĂŠs a mezĹk virĂĄgait is, melyek jogait ĂĄllandĂłan - a szĂł legszorosabb ĂŠrtelmĂŠben - lĂĄbbal tapossuk. A Warren asszonytĂłl hallottak alapjĂĄn pedig a leghatĂĄrozottabban tiltakoznunk kellene a hegymĂĄszĂĄs ellen, mivelhogy ekĂśzben megalĂĄzzuk ĂŠs kĂnozzuk sziklĂĄinkat.
Mindezek utĂĄn talĂĄn furcsĂĄnak tĹąnik, hogy a kĂśtet utolsĂł fejezetĂŠben a mĂŠlyĂśkolĂłgiai iskola Martin Heidegger nagysĂĄga elĹtt tiszteleg. Az iskola tagjai, tĂśbbek kĂśzĂśtt Frank Schalow ĂŠs Vajda MihĂĄly, a nĂŠmet filozĂłfust elĹfutĂĄruknak tekintik. A modernitĂĄs ĂŠs a technika kritikĂĄjĂĄt egysĂŠgesen elfogadjĂĄk, azonban - ĂŠs egyĂĄltalĂĄn nem meglepĹ mĂłdon - Heideggerrel ellentĂŠtben mĂŠgiscsak Ăşgymond modern ĂŠs progresszĂv nĂŠzeteket vallanak. A helyzetet sĂşlyosbĂtja, hogy a kĂśvetĹk Heideggernek azon vĂŠlemĂŠnyĂŠt is gyanakvĂĄssal fogadjĂĄk, amely szerint "a lĂŠtmegĂŠrtĂŠs az ember egyedĂźli kĂŠpessĂŠge", arrĂłl adva tanĂşbizonysĂĄgot, hogy ebbĹl a szempontbĂłl nem jĂśtt lĂŠtre valĂłdi mester-tanĂtvĂĄny kapcsolat. A zavar csak tovĂĄbb fokozĂłdik, amikor a szĂśveggyĹąjtemĂŠnyben emellett mĂŠg rengeteg kĂźlĂśnbĂśzĹ, egymĂĄsnak ellentmondĂł szerzĹ ĂŠs vilĂĄgkĂŠpe vonul fel elĹttĂźnk, egĂŠszen az olyan materialista ĂśkofilozĂłfusokig, akik a test hĂşsĂĄt a FĂśld hĂşsĂĄval azonosĂtjĂĄk, amiben ismĂŠtelten csak a fogalmak hatĂĄrainak lebontĂĄsi szĂĄndĂŠka ĂĄll - az anyaghoz konvergĂĄlva.
A szĂśveggyĹąjtemĂŠny nagymĂŠrtĂŠkben hozzĂĄjĂĄrulhatna a "kĂśrnyezettudatosabb szemlĂŠletmĂłd" kialakĂtĂĄsĂĄhoz, amennyiben az egymĂĄsnak ellentmondĂł elmĂŠleteket valamilyen kĂśvethetĹ kĂśzĂśs irĂĄny vagy szempont vezĂŠrelnĂŠ. Azonban ennek nem lĂĄtni nyomĂĄt. Nem az elmĂŠletalkotĂĄs lĂŠtjogosultsĂĄga kĂŠrdĹjelezĹdik itt meg, hiszen a mind gyakorlatorientĂĄltabb vilĂĄgunkban a cselekedetek elĹzetesen csak elmĂŠleti megfontoltsĂĄgbĂłl mehetnek vĂŠgbe. Sokkal inkĂĄbb arrĂłl van szĂł, hogy egy ilyen megengedĹ, mindent ĂĄtĂślelni kĂvĂĄnĂł pluralisztikus hozzĂĄĂĄllĂĄssal egyetlen elmĂŠlet sem kĂŠpes ĂŠrvĂŠnyesĂźlni ĂŠs hatĂĄst kifejteni, hiszen nem tudhatja az ember, hogy melyik mellĂŠ ĂĄlljon, ami ĂŠpĂtĂŠs helyett inkĂĄbb rombol. A kategĂłriĂĄk lebomlĂĄsa mint tipikus posztmodern jelensĂŠg jĂłl megfigyelhetĹ. Gyakori a kĂźlĂśnfĂŠle ideolĂłgiĂĄk ĂśnkĂŠnyes keverĂŠse. NĂŠha kifejezetten meghĂśkkentĹ, hogy teljesen kĂźlĂśnbĂśzĹ rendszerek hogyan fĂŠrhetnek meg egymĂĄs mellett. A korlĂĄtok ledĂśntĂŠsĂŠvel egyfelĹl szabadabbnak tĹąnhet minden, mĂĄsrĂŠszt viszont egyenes Ăşt vezet a kĂĄosz felĂŠ, ahol mĂĄr nem tudjuk megakadĂĄlyozni, hogy a krĂzis vĂŠgkĂŠpp kiteljesedjĂŠk.
E kĂśnyvismertetĹ elejĂŠn mĂĄr volt rĂłla szĂł, de mĂŠg egyszer fontos kimondani, hogy egy elmĂŠlet csak akkor ĂĄllja meg a helyĂŠt, ha kĂśvetkezmĂŠnyeit tekintve van benne transzcendens perspektĂva, mivel a kĂźlsĹ, kĂśrnyezeti vĂĄlsĂĄg az ember sajĂĄt elmĂşlĂĄsĂĄnak ĂŠs megsemmisĂźlĂŠsĂŠnek sokadrangĂş lekĂŠpezĹdĂŠse csupĂĄn. Aki sajĂĄt ĂŠletĂŠt a biolĂłgiai szĂźletĂŠstĹl a biolĂłgiai halĂĄlig tudja csak elkĂŠpzelni, az elĹbb-utĂłbb sajĂĄt rendszerĂŠnek esetlegessĂŠgĂŠt lesz kĂŠnytelen megfigyelni kĂśrnyezete vĂĄltozĂĄsĂĄban is. Ha valaki hĂĄrĂtja is a problĂŠmĂĄt, legbelĂźl tudja, hogy ĂŠletĂŠnek vĂŠgsĹ soron nincs tĂşl sok ĂŠrtelme, ha rĂśvidesen vĂŠgĂŠrvĂŠnyesen megszĹąnik lĂŠtezni. Az olyan ellenvetĂŠs sem fogadhatĂł el, hogy az ember az utĂłdaiban ĂŠl tovĂĄbb, ugyanis ha vĂŠgĂŠrvĂŠnyesen meghal, a vilĂĄg tapasztalĂĄsa vele egyĂźtt szĹąnik meg. A vilĂĄgĂŠ, melynek vĂĄlsĂĄgĂĄt a sajĂĄt ĂŠletĂŠben is egyre inkĂĄbb tapasztalja. A vĂĄlsĂĄg tĂŠnye pedig - kimondva vagy kimondatlanul, a felszĂnen vagy a mĂŠlyen - ott van abban, aki valĂłban ĂŠrzĂŠkeli sajĂĄt kĂśrĂźlmĂŠnyeinek alakulĂĄsĂĄt.
A cikk-vĂĄlogatĂĄs tehĂĄt hĹą kĂŠpet ad a kĂśrnyezet ĂŠs etika hatĂĄrterĂźletĂŠn mozgĂł tudomĂĄnyterĂźlet sokszĂnĹą, de kaotikus vilĂĄgĂĄrĂłl. Ugyanakkor, bĂĄr ez egy szĂśveggyĹąjtemĂŠnynek nem feltĂŠtlenĂźl feladata, jĂł lett volna, ha valamifĂŠle ĂĄllĂĄsfoglalĂĄsra, ĂŠrtĂŠkelvĹą irĂĄnymutatĂĄsra is tĂĄmaszkodhatott volna az olvasĂł, Ăgy nem maradt volna teljesen magĂĄra a kutatĂĄsi terĂźlet ellentmondĂĄsos vilĂĄgĂĄban. (L'Harmattan KiadĂł, Budapest, 2005)