![]() | VII. ĂŠvfolyam, 3-4. szĂĄm 2003. Ĺsz - TĂŠl (63-70. oldal) |
A kĂśnyvismertetĂŠst Ărta: Baritz Sarolta Laura OP
TĂŠmĂĄk: egyhĂĄz, elosztĂĄs, erkĂślcs, etika, fejlĹdĂŠs, katolikus, kĂśzjĂł, marketing, menedzsment, munkahely, protestantizmus, stakeholder, szegĂŠnysĂŠg, szervezet, szĂźksĂŠglet, teolĂłgia, tulajdonjog, vĂĄllalat, vallĂĄs, vezetĂŠs
A cĂm roppant kihĂvĂĄs mindazok szĂĄmĂĄra, akik egyĂŠni meggyĹzĹdĂŠsĂźket, vilĂĄgnĂŠzetĂźket tudatosan el szeretnĂŠk vĂĄlasztani az Ăźzleti ĂŠlet mindennapjaitĂłl. Meglehet, mi is rĂśgtĂśn elvetjĂźk a tĂŠmĂĄt, mint eleve megvalĂłsĂthatatlan cĂŠlkitĹązĂŠst. Ăm ha mĂŠgis rĂĄszĂĄnjuk az idĹt a kĂśnyv vĂŠgigolvasĂĄsĂĄra, megvĂĄltozhat hozzĂĄĂĄllĂĄsunk a munkĂĄhoz, s elkĂŠpzelĂŠsĂźnk a szervezetek vezetĂŠsĂŠrĹl.
A kĂśnyv angol cĂmĂŠt (Managing as if Faith Mattered) Ernst F. Schumacher A kicsi szĂŠp cĂmĹą mĹąve, pontosabban annak ironikus alcĂme (Economics as if People Mattered /GazdasĂĄgtan, amelyben az emberek szĂĄmĂtanak/) inspirĂĄlta. Schumacher szerint ugyanis a kĂśzgazdasĂĄgi gondolkodĂĄs mĂĄra nagyon eltĂŠrt eredeti tĂĄrgyĂĄtĂłl ĂŠs cĂŠljĂĄtĂłl, mĂĄr nem az embert szolgĂĄlja, Ăgy a kĂśzgazdasĂĄgtan figyelmĂŠt Ăşjra az eredeti cĂŠl felĂŠ kell irĂĄnyĂtani. Jelen kĂśnyv is hasonlĂł feladatra vĂĄllalkozik. Mivel a legtĂśbb menedzsmentelmĂŠlet ĂŠs -kĂŠpzĂŠs szem elĹl tĂŠvesztette a vĂĄllalkozĂĄsok cĂŠljĂĄt, azaz az ember (a kĂśzjĂł) szolgĂĄlatĂĄt, a szerzĹk kĂsĂŠrletet tesznek arra, hogy a menedzsment-gondolkodĂĄst a keresztĂŠny tĂĄrsadalmi hagyomĂĄny segĂtsĂŠgĂŠvel ismĂŠt a fenti cĂŠlra irĂĄnyĂtsĂĄk. A menedzsment kĂŠpzĂŠsi ĂŠs vezetĂŠsi gyakorlata sajnos vilĂĄgszerte olyan, mintha a hit nem szĂĄmĂtana, hiszen a munkĂĄt, a kĂśzĂŠletet ĂŠs a tĂĄrsadalmi ĂŠletet sokan teljesen elkĂźlĂśnĂtik a hittĹl, ez utĂłbbit magĂĄnĂźgynek tartva a templomok falai kĂśzĂŠ vagy az otthonokba Ĺązve. "Nem engedhetjĂźk meg, hogy etikai-vallĂĄsi elvek befolyĂĄsoljĂĄk a vezetĂŠs mikĂŠntjĂŠt, szervezeti ĂŠs szakmai ĂŠletĂźnket, mert fĂŠlĂźnk, hogy ezzel hatĂŠkonysĂĄgunkat, tĹkemegtĂŠrĂźlĂŠsĂźnket veszĂŠlyeztetnĂŠnk" (1. o.) - hangzik a kĂśzismert kifogĂĄs.
A szerzĹk elsĹkĂŠnt vĂĄllalkoztak arra, hogy egy olyan menedzsment szakkĂśnyvvel pĂłtoljĂĄk a hiĂĄnyt, amelyben a kĂźlĂśnfĂŠle vĂĄllalatirĂĄnyĂtĂĄsi szakterĂźletek (szervezetirĂĄnyĂtĂĄs, munkatervezĂŠs, termĂŠkfejlesztĂŠs, "emberi erĹforrĂĄs"-kezelĂŠs, pĂŠnzĂźgyek, tulajdonosi szerkezet meghatĂĄrozĂĄsa, marketing stb.) ĂśtvĂśzĹdnek a keresztĂŠny tĂĄrsadalmi tanĂtĂĄs fĹ elemeivel (kĂśzjĂł, szubszidiaritĂĄs, igazsĂĄgossĂĄg, szolidaritĂĄs, az anyagi javak egyetemes rendeltetĂŠse, erĂŠnyek). BemutatjĂĄk azt a menedzsmentet, ahol a hit szĂĄmĂt, ahol a szervezetek lĂŠtrejĂśttĂŠnek, vezetĂŠsĂŠnek cĂŠlja a kĂśzjĂł szolgĂĄlata ĂŠs az emberi mĂŠltĂłsĂĄg tĂĄmogatĂĄsa. Nem ĂĄrt azonban, ha e merĂŠsz, ĂşttĂśrĹ ĂŠs roppant felkĂŠszĂźltsĂŠget igĂŠnylĹ feladatra gazdasĂĄgi ĂŠs teolĂłgiai hĂĄttĂŠrrel egyarĂĄnt rendelkezĹ szemĂŠlyek vĂĄllalkoznak.
Az egyik szerzĹ, Helen J. Alford angol nemzetisĂŠgĹą domonkos rendi szerzetesnĹ, aki a rĂłmai, domonkos vezetĂŠsĹą PĂĄpai Szent TamĂĄs Egyetem (Angelicum) tĂĄrsadalomtudomĂĄnyi karĂĄnak dĂŠkĂĄnja, a Cambridge Egyetem engineering fakultĂĄsĂĄnak megbĂzott elĹadĂłja ĂŠs kutatĂĄsi asszisztense, s menedzsmentbĹl ĂŠs engineeringbĹl szerzett PhD-fokozatot. A tĂĄrsszerzĹ amerikai professzor, Michael J. Naughton a Szent TamĂĄs Egyetem (St. Paul, Minnesota) docense, ahol a teolĂłgiai ĂŠs az Ăźzleti tanszĂŠket vezeti, s a Katolikus TĂĄrsadalmi TanĂtĂĄs John A. Ryan IntĂŠzetĂŠnek igazgatĂłja.
A szerzĹk tehĂĄt katolikusok, s ezt a kĂśnyv kĂśvetkezetesen tĂźkrĂśzi. A katolikus egyhĂĄz tĂĄrsadalommal kapcsolatos gondolatai rendkĂvĂźl gazdagok, akĂĄr AquinĂłi Szent TamĂĄsra, akĂĄr mai szerzĹkre (pĂŠldĂĄul Anzenbacher, Sobrino stb.) gondolunk, nem is beszĂŠlve azokrĂłl a pĂĄpai dokumentumokrĂłl, amelyek sorĂĄt az 1891-es Rerum novarum kezdetĹą enciklika nyitotta meg. Ugyanakkor e tĂŠren a protestĂĄns egyhĂĄzak is aktĂvak, ezĂŠrt a szerzĹk a kĂśnyvben tĂśbbnyire a keresztĂŠny tĂĄrsadalmi tanĂtĂĄs, illetve a keresztĂŠny tĂĄrsadalmi hagyomĂĄny kifejezĂŠseket hasznĂĄljĂĄk.
Alford ĂŠs Naughton elsĹsorban egyetemen tanĂtanak, s a kĂśnyv megĂrĂĄsĂĄnak kĂśzvetlen indĂtĂŠka is az oktatĂĄs hiĂĄnyossĂĄga volt. 1994-re felismertĂŠk, hogy mĂŠg a katolikus egyetemeken sincs kapcsolat az ottani szellemisĂŠg, az intĂŠzmĂŠny hivatĂĄsa, valamint a menedzsment, a vĂĄllalkozĂĄs oktatĂĄsa kĂśzĂśtt. (Ez, sajnos, MagyarorszĂĄgon sincs mĂĄskĂŠnt.) A kĂśzgazdasĂĄgi, Ăźzleti ĂŠs menedzsment tanintĂŠzmĂŠnyekben a szakma oktatĂĄsakor nincs szĂł hitrĹl, a katolikus, illetve protestĂĄns egyetemeken, fĹiskolĂĄkon pedig a gazdasĂĄg, a vĂĄllalkozĂĄs ĂŠs a menedzsment alapelveinek rĂŠszletezĂŠse hiĂĄnyzik, nincsenek ilyen jellegĹą fakultĂĄsok, nĂŠhĂĄny kivĂŠteltĹl persze eltekintve. E kĂśnyv viszont jĂłl hasznosĂthatĂł a felsĹoktatĂĄsban, Ăgy a kĂśzgazdasĂĄgtannal, vĂĄllalatgazdasĂĄgtannal, vezetĂŠssel, Ăźzleti etikĂĄval, marketinggel, gazdasĂĄgetikĂĄval, morĂĄlteolĂłgiĂĄval foglalkozĂł tanĂĄrok ĂŠs hallgatĂłk szĂĄmĂĄra kifejezetten ajĂĄnlhatĂł. A fejezetek vĂŠgĂŠn talĂĄlhatĂł esettanulmĂĄnyok, feladatok, videĂłajĂĄnlatok jĂłl segĂtik a tĂŠmĂĄban valĂł elmĂŠlyĂźlĂŠst. A rendkĂvĂźl gazdag irodalomjegyzĂŠk ĂŠs a magyarĂĄzĂł jegyzetek szintĂŠn az oktatĂĄst, a tovĂĄbbi kutatĂĄsokat szolgĂĄljĂĄk.
Ugyanakkor a kĂśnyv minden olyan vĂĄllalatvezetĹnek, menedzsernek, menedzsmentszakembernek, vĂĄllalkozĂłnak, vĂĄllalati alkalmazottnak is szĂłl, akik munkĂĄjukban ĂŠrtelmet, cĂŠlt ĂŠs ĂśrĂśmet szeretnĂŠnek talĂĄlni. Johan Verstraten, a KeresztĂŠny Etika EurĂłpai KĂśzpontjĂĄnak vezetĹje szerint "bĂĄr a kĂśnyv szĂŠleskĂśrĹą akadĂŠmiai ĂŠs tudomĂĄnyos irodalomra ĂŠpĂźl, mĂŠgis kellĹen kĂśzĂŠrthetĹ ahhoz, hogy mondanivalĂłja a szĂŠlesebb kĂśzĂśnsĂŠg szĂĄmĂĄra is hozzĂĄfĂŠrhetĹ legyen". A The Tablet cĂmĹą folyĂłirat 2002. jĂşlius 27-i ismertetĂŠse szerint pedig "e kĂśnyv valĂłsĂĄgos oĂĄzis az Ăźzleti ĂŠlet spirituĂĄlis sivatagĂĄban". A fentieket tĂĄmasztja alĂĄ az is, hogy a mĹąvet 2001-es megjelenĂŠse Ăłta spanyolra ĂŠs oroszra fordĂtottĂĄk, s elĹkĂŠszĂźletben az olasz, a kĂnai ĂŠs a magyar kiadĂĄs.
A kĂśnyv ĂśtletĂŠnek megszĂźletĂŠse ĂŠs a kiadĂĄs kĂśzĂśtt eltelt hat ĂŠvben azonban nĂŠmikĂŠpp megvĂĄltozott a vilĂĄg. ValamifĂŠle "spirituĂĄlis ĂŠbredĂŠst" tapasztalhatunk: egyre tĂśbb konferencia, szeminĂĄrium, mĹąhely foglalkozik azzal, hogy az emberi ĂŠlethez a vallĂĄs ĂŠs a lelkisĂŠg is szorosan hozzĂĄtartozik, s egyre tĂśbbet beszĂŠlĂźnk munkahelyi spiritualitĂĄsrĂłl is. Ez a spirituĂĄlis ĂŠlĂŠnkĂźlĂŠs azonban gyakran ellentmondĂĄsos ĂŠs eklektikus, ezĂŠrt is irĂĄnymutatĂł a kĂśnyv, amely a keresztĂŠny tĂĄrsadalmi tradĂciĂł gazdagsĂĄgĂĄt ĂŠs gondolatvilĂĄgĂĄt a maga tisztasĂĄgĂĄban mutatja fel. Robert Wahlstedt, a Reell Precision Manufacturing alapĂtĂłja ĂŠs elnĂśke szerint mindez ahhoz hasonlĂt "mintha egy ismeretlen erdĹben keresnĂŠnk az utat, s egy tisztĂĄsra ĂŠrve egy emberrel talĂĄlkoznĂĄnk: tĂŠrkĂŠpet tart a kezĂŠben ĂŠs megerĹsĂti, hogy a helyes Ăşton jĂĄrunk" (ix. o.).
A menedzsment ĂŠs a hit ĂśsszekapcsolĂĄsa a keresztĂŠny tĂĄrsadalmi hagyomĂĄny jegyĂŠben tehĂĄt alapvetĹen fontos. A kĂśnyv elsĹ rĂŠsze e kapcsolat alapjait tĂĄrja fel (alapelvek, ĂśsszefĂźggĂŠsek, kritikĂĄk megfogalmazĂĄsa), mĂĄsodik rĂŠsze e kapcsolat megvalĂłsĂtĂĄsĂĄval foglalkozik (a menedzsment fĹbb terĂźleteinek ĂśsszekapcsolĂĄsa a keresztĂŠny tĂĄrsadalmi alapelvekkel, erĂŠnyekkel), a harmadik rĂŠsze pedig e kapcsolat fenntartĂĄsĂĄnak mikĂŠntjĂŠt (az Ăşgynevezett vĂĄllalati spiritualitĂĄst) tĂĄrgyalja.
Az elsĹ rĂŠsz alapvetĂŠse a legnehezebben befogadhatĂł egysĂŠge a kĂśnyvnek. A szerzĹk a menedzsmentnek ĂŠs magĂĄnak a kĂśzgazdasĂĄgtannak ma nĂŠpszerĹą, ismert elveit a keresztĂŠny tĂĄrsadalmi tradĂciĂł szemszĂśgĂŠbĹl Ăşj megvilĂĄgĂtĂĄsba helyezik, ĂşjszerĹą alapkategĂłriĂĄkat, Ăşj ĂśsszefĂźggĂŠseket fejtenek ki. HĂĄrom fĹ tĂŠma kĂśrĂŠ szervezik mondandĂłjukat: (1) a munka ĂŠs a magĂĄnĂŠlet ellentmondĂĄsai sorĂĄn meghasonlott, kettĹs (split) szemĂŠlyisĂŠg visszaĂĄllĂtĂĄsa eredeti, "teljes" ĂĄllapotĂĄba; (2) a vĂĄllalkozĂĄs cĂŠljĂĄnak megfogalmazĂĄsa; (3) az emberi fejlĹdĂŠs meghatĂĄrozĂĄsa a szervezeti-vĂĄllalati kĂśzĂśssĂŠgben.
A kettĹs szemĂŠlyisĂŠgre kĂŠt embertĂpus pĂŠldĂĄjĂĄt hozzĂĄk. A szekularistĂĄk azok, akik a gazdasĂĄgi Ăźgyek vallĂĄsos megkĂśzelĂtĂŠsĂŠt elvetik, a vallĂĄsos nyelvezet idegesĂti Ĺket, a munkahelyi vallĂĄsos gondolkodĂĄst a munkahelyi kĂśzĂśssĂŠg erĹszakos tĂŠrĂtĂŠsĂŠnek tartjĂĄk. A vallĂĄst csak a magĂĄnszfĂŠrĂĄban tudjĂĄk elkĂŠpzelni. A mĂĄsik csoport a spiritualistĂĄkĂŠ, akik a hitet tĂşlzottan szemĂŠlyes jellegĹąnek tartjĂĄk, s spirituĂĄlis gyakorlatokra szĹąkĂtik (a mai spirituĂĄlis ĂĄramlatok sok rĂŠsztvevĹje ilyen). MunkĂĄnak ĂŠs hitnek tehĂĄt e kĂśr szerint sincs sok kĂśze egymĂĄshoz, ezĂŠrt azok szĂŠtvĂĄlasztandĂłk.
E kettĹssĂŠggel szemben a szerzĹk az emberi teljessĂŠget ajĂĄnljĂĄk, amelyet a maslow-i szĂźksĂŠglethierarchia alapjĂĄn definiĂĄlnak: az ember akkor fejlĹdik integrĂĄltan, ha anyagi, kognitĂv, ĂŠrzelmi, esztĂŠtikai, tĂĄrsadalmi, erkĂślcsi ĂŠs spirituĂĄlis szĂźksĂŠgletei Ăśsszhangban vannak, tehĂĄt ha az ĂŠlet minden terĂźletĂŠn ugyanazokat az ĂŠrtĂŠkeket vallja, cselekvĂŠsĂŠnek ugyanazok a mozgatĂłrugĂłi. EbbĹl fakad a kĂśnyv kĂŠt leglĂŠnyegesebb kĂŠrdĂŠse is. (1) Milyen emberrĂŠ prĂłbĂĄljak vĂĄlni vezetĹkĂŠnt, illetve alkalmazottkĂŠnt? (2) Milyen munkakĂśzĂśssĂŠgnek a kiĂŠpĂtĂŠsĂŠre ĂŠs fenntartĂĄsĂĄra kell tĂśrekednĂźnk vezetĹkĂŠnt vagy alkalmazottkĂŠnt? Az intĂŠzmĂŠnyi integritĂĄsra mĹąkĂśdĹ keresztĂŠny ĂŠs vilĂĄgi modelleket hoznak fel pĂŠldakĂŠnt, bĂĄr azokra mindvĂŠgig kritikus szemmel tekintenek.
A vĂĄllalat kĂźldetĂŠsĂŠnek meghatĂĄrozĂĄsa ĂŠrdekĂŠben hĂĄrom alapvetĹ fogalomkĂśrt vezetnek be a szerzĹk. Az elsĹ a javak hierarchiĂĄjĂĄt ĂŠrinti: a vĂĄllalat szempontjĂĄbĂłl alapvetĹ javakat (fundamental goods; befektetett eszkĂśzĂśk, kĂŠszletek stb.) ĂŠs kivĂĄlĂł javakat (excellent goods; etikai ĂŠrtĂŠkek, mĹąveltsĂŠg, barĂĄtsĂĄg, szemĂŠlyes emberi fejlĹdĂŠs stb.) kĂźlĂśnbĂśztetnek meg, ami szintĂŠn a maslow-i alapszĂźksĂŠglet-hierarchiĂĄn nyugszik. Az alapvetĹ javak olyanok a cĂŠg szĂĄmĂĄra, mint a levegĹ, az ĂŠtel ĂŠs a vĂz az emberi szervezet szĂĄmĂĄra. A munkĂĄt viszont gyakran a kivĂĄlĂł javak motivĂĄljĂĄk, ezĂŠrt az egĂŠszsĂŠges vezetĂŠs ezek tervezĂŠsĂŠvel is foglalkozik. A rĂŠszvĂŠnyes (shareholder) modell szerintĂźk azĂŠrt rossz, mert ebben az alapvetĹ javak diadalmaskodnak, a kivĂĄlĂł javak pedig eszkĂśzzĂŠ lesznek. Alford ĂŠs Naughton modelljĂŠben cĂŠl ĂŠs eszkĂśz ĂŠppen fordĂtott: a profit alapvetĹen szĂźksĂŠges - de csak eszkĂśzkĂŠnt, s nem vĂŠgcĂŠlkĂŠnt.
A mĂĄsodik fogalomkĂśr a javak elosztĂĄsĂĄt ĂŠrinti: bevezetik a kĂśzjĂł (common good) ĂŠs a rĂŠszleges jĂł (particular good) fogalompĂĄrt, s leĂrjĂĄk a javak megosztĂĄsa (participation) ĂŠs elosztĂĄsa (allocation) kĂśzĂśtti kĂźlĂśnbsĂŠget. A megosztĂĄs a javak kĂśzĂśssĂŠgi termĂŠszetĂŠt feltĂŠtelezi, a nĂŠlkĂźlĂśzhetetlen levegĹhĂśz, vĂzhez ĂŠs tudĂĄshoz ideĂĄlis esetben a maguk egĂŠszĂŠben jutunk, egĂŠszkĂŠnt osztjuk meg Ĺket, mĂg az allokĂĄciĂł technikai feldarabolĂĄst, magĂĄntulajdonba vĂŠtelt, birtoklĂĄst jelent. Az ĂŠrintett-elmĂŠletet (a stakeholder modellt) e ponton bĂrĂĄljĂĄk, mert a modell a vĂĄllalati ĂŠrintettek (tulajdonosok, munkavĂĄllalĂłk, szĂĄllĂtĂłk, vevĹk stb.) anyagi jĂłlĂŠtĂŠnek maximalizĂĄlĂĄsĂĄra tĂśrekszik: eloszt (allokĂĄl), az alapvetĹ javakat rĂŠszesĂti elĹnyben, az emberrel pedig individuumkĂŠnt, nem pedig kĂśzĂśssĂŠgi lĂŠnykĂŠnt szĂĄmol.
A harmadik fogalompĂĄr a javakat valĂłdiakra (real) ĂŠs lĂĄtszĂłlagosakra (apparent) bontja. A valĂłdi javak valĂłban beteljesĂtenek minket; a lĂĄtszĂłlagos javakkal viszont nem jutunk beteljesedĂŠshez (ilyen a cigaretta, a kĂĄbĂtĂłszer, de pĂŠldĂĄul a televĂziĂłzĂĄs, a gyĹąjtĹszenvedĂŠly vagy akĂĄr a tudomĂĄnyos munka is, amennyiben egyĂŠb kĂśtelessĂŠgek elhanyagolĂĄsĂĄhoz, a szemĂŠlyisĂŠg leĂŠpĂźlĂŠsĂŠhez vezetnek). Ăm mĂŠg jĂł ĂŠs jĂł kĂśzĂśtt is kĂźlĂśnbsĂŠg tehetĹ, s a javak hierarchiĂĄjĂĄban - AquinĂłi Szent TamĂĄst kĂśvetve - a szerzĹk kimondjĂĄk, hogy a legfĹbb jĂł Isten, aki a vĂŠgsĹ jĂł, s aki az ĂĄltalĂĄnos kĂśzjĂł ĂŠrvĂŠnyesĂźlĂŠsĂŠhez is nĂŠlkĂźlĂśzhetetlen (sĹt, felfogĂĄsukban Isten maga az egyetemes kĂśzjĂł). AquinĂłi szerint Ăşgy vagyunk megalkotva, hogy teljes boldogsĂĄgunkat csak Benne talĂĄljuk meg.
Mindezek alapjĂĄn meghatĂĄrozhatĂł a keresztĂŠny elvekre ĂŠpĂźlĹ vĂĄllalat kĂźldetĂŠse, a vĂĄllalkozĂĄs cĂŠlja, s ez nem mĂĄs, mint a kĂśzjĂł tĂĄmogatĂĄsa. Ennek fĹbb elemei: az alapvetĹ ĂŠs a kivĂĄlĂł javak egyĂźttes kezelĂŠse, a javak hierarchiĂĄjĂĄban az integrĂĄlt emberi fejlĹdĂŠshez szĂźksĂŠges valamennyi jĂłszĂĄg figyelembevĂŠtele a helyes sorrendben, az egyĂŠn ĂŠs a kĂśzĂśssĂŠg javĂĄt egyarĂĄnt szolgĂĄlĂł valĂłdi javak elĹĂĄllĂtĂĄsa. A legtĂśbb menedzser sajnos csak az alapvetĹ javakat ĂŠs a rĂŠszleges jĂłt kombinĂĄlja, s ehhez az allokĂĄciĂłs elosztĂĄsi mechanizmust alkalmazza, jĂłllehet "mindenki kĂśzĂśs vĂĄgya, hogy hiteles munkakĂśzĂśssĂŠget teremtsen, amelyben az emberek egymĂĄs rĂŠvĂŠn ĂŠs egymĂĄssal is egyĂźtt tudnak fejlĹdni" (66. o.). Az ember teljessĂŠgben valĂł, integrĂĄlt fejlĹdĂŠse a cĂŠl.
Az emberi fejlĹdĂŠs meghatĂĄrozĂĄsa az egyhĂĄz tĂĄrsadalmi tanĂtĂĄsĂĄnak alapfogalmaival tĂĄmpontul szolgĂĄl a kĂźlĂśnfĂŠle vilĂĄgnĂŠzetĹą meghatĂĄrozĂĄsok kĂśzĂśtti eligazodĂĄsban is. A szerzĹk kifejtik "az anyagi javak egyetemes rendeltetĂŠse"-elvet (a FĂśld javai kĂśzĂśssĂŠgi rendeltetĂŠsĹąek, amelyeket Isten minden ember valĂłs szĂźksĂŠgletĂŠnek kielĂŠgĂtĂŠsĂŠre, minden ember javĂĄra teremtett, s ezeket egĂŠszkĂŠnt ajĂĄndĂŠkozta mindenki gondjĂĄra bĂzva). Az emberi fejlĹdĂŠshez szĂźksĂŠges mĂŠg "a szemĂŠly prioritĂĄsa a dolgok felett"-elv ĂŠrvĂŠnyesĂtĂŠse, amely "a munka prioritĂĄsa a tĹke felett"-elvet is maga utĂĄn vonja (ezekbĹl szĂĄrmazik a szolidaritĂĄs elve). TalĂĄn lĂĄthatĂł, hogy mindezek figyelembe vĂŠtelekor a vezetĹi dĂśntĂŠsekben a morĂĄlis megfontolĂĄsok szĂźksĂŠgszerĹąen nagyobb sĂşlyt kapnak, mint a technikai szakĂŠrtelem.
A szemĂŠlyes ĂŠs a szervezeti cselekvĂŠs tehĂĄt Ăśsszhangba hozhatĂł a munka cĂŠljĂĄval, amely nem mĂĄs, mint az emberi fejlĹdĂŠs. Olyan humanizmushoz jutunk Ăgy (szemben a "felvilĂĄgosodĂĄs" felfogĂĄsĂĄval), amely nyitott Isten felĂŠ, s amely tudatĂĄban van az ĂŠlet igazi ĂŠrtelmĂŠt megadĂł hivatĂĄsnak. Ennek mindennapi ĂŠrvĂŠnyesĂtĂŠsĂŠt szolgĂĄljĂĄk az erĂŠnyek, amelyek jĂł cselekvĂŠshez segĂtenek. A szerzĹpĂĄros bĂrĂĄlja az individuumra alapozott etikĂĄt, s ArisztotelĂŠsz Nikomakhoszi etikĂĄjĂĄnak alapjĂĄra helyezkedik - jĂłllehet az ember erĂŠnyessĂŠ vĂĄlĂĄsĂĄban talĂĄn tĂşlzottan is nagy hangsĂşlyt fektet arra, hogy e folyamatban egy erĂŠnyes ember kĂśvetĂŠse a leginkĂĄbb cĂŠlravezetĹ. Mindenesetre az erĂŠnyek a kĂśnyv mĂĄsodik rĂŠszĂŠben dĂśntĹ szerepet jĂĄtszanak, s a szerzĹk az arisztotelĂŠszi-szenttamĂĄsi nĂŠgy sarkalatos erĂŠnyt (okossĂĄg, igazsĂĄgossĂĄg, mĂŠrtĂŠkletessĂŠg, bĂĄtorsĂĄg) egy-egy konkrĂŠt menedzsment-terĂźlethez kĂśtik. Ezek rĂŠvĂŠn fonĂłdik Ăśssze munka ĂŠs hit, s vĂĄlik lehetĹvĂŠ egyĂźttes kibontakozĂĄsuk, megĂŠlĂŠsĂźk.
(1) A szerzĹk elĹszĂśr a munkatervezĂŠst mint a vĂĄllalatgazdĂĄlkodĂĄs kiindulĂł fĂĄzisĂĄt veszik nagyĂtĂł alĂĄ, s ezt az okossĂĄg erĂŠnyĂŠvel ĂŠs a szubszidiaritĂĄs elvĂŠvel kapcsoljĂĄk Ăśssze. SzemĂŠlyisĂŠgĂźnket meghatĂĄrozĂł hivatĂĄskĂŠnt, az emberi ĂŠlet alapdimenziĂłjakĂŠnt definiĂĄljĂĄk a munkĂĄt a keresztĂŠny tĂĄrsadalmi tradĂciĂłban; a kreativitĂĄs humĂĄnus alkalmazĂĄsĂĄt pedig kĂśzĂśssĂŠget szolgĂĄlĂł, szolidaritĂĄst megalapozĂł tevĂŠkenysĂŠgkĂŠnt fogalmazzĂĄk meg. A munkatervezĂŠsben a kĂślcsĂśnĂśs szeretet ĂŠs tisztelet elvĂŠt tartjĂĄk kĂśvetendĹnek a munkĂĄban rĂŠsztvevĹk felĂŠ. A munka tehĂĄt alanyi, szubjektĂv termĂŠszetĹą, s itt jelennek meg az ember morĂĄlis ĂŠs spirituĂĄlis szĂźksĂŠgletei is. PĂŠldĂĄul a taylori klasszikus munkatervezĂŠs elemei szinte minden vĂĄllalkozĂĄsnĂĄl megtalĂĄlhatĂłk, ha mĂłdosult formĂĄban is. A kĂśnyv bĂrĂĄlja e mĂłdszert (mert csak gazdasĂĄgi cĂŠlokkal operĂĄl, ellenkezik az emberi mĂŠltĂłsĂĄggal, a munkafĂĄzisok feldarabolĂĄsĂĄval gĂŠpekkĂŠ ĂŠs ellenĹrĂśkkĂŠ fokozza le a munkĂĄst). Ehelyett inkĂĄbb az okossĂĄg erĂŠnyĂŠt kellene gyakorolni, amelyet a vĂĄllalatvezetĹ oly mĂłdon alkalmaz, hogy - a szubszidiaritĂĄs figyelembevĂŠtelĂŠvel - ĂŠrvĂŠnyesĂźl a kĂśzjĂł, azaz mĂŠltĂłsĂĄgukkal, emberi termĂŠszetĂźkkel Ăśsszhangban fejlĹdhetnek az emberek, s kibontakozhatnak a munkĂĄs erĂŠnyei. Mindez a keresztĂŠny tĂĄrsadalmi tanĂtĂĄssal Ăśsszhangban ĂĄllĂł munkatervezĂŠs volna, ĂĄm az elmĂŠlet konkrĂŠt kidolgozĂĄsa a keresztĂŠny egyetemekre, a megvalĂłsĂtĂĄs pedig a menedzserekre, vĂĄllalatvezetĹkre vĂĄr.
(2) A munkavĂĄllalĂłkat ĂŠs kĂźlĂśnĂśsen a munkabĂŠreket illetĹen az igazsĂĄgossĂĄg erĂŠnyĂŠt kell alkalmazni. A szerzĹk elĹszĂśr a magas vezetĹi fizetĂŠsekkel ĂŠs az alacsony munkabĂŠrekkel kapcsolatos cinizmust, ellensĂŠgeskedĂŠst taglaljĂĄk. EbbĹl kĂśvetkezik, hogy a munkabĂŠrnek van morĂĄlis vonatkozĂĄsa, amelyrĹl az egyhĂĄz tĂĄrsadalmi tanĂtĂĄsa is szĂłl. Baj, hogy ma a bĂŠr kizĂĄrĂłlag gazdasĂĄgi cĂŠlzatĂş ĂŠs eszkĂśzjellegĹą, hiszen csupĂĄn cserĂŠt tesz lehetĹvĂŠ: a munka, illetve a munkĂĄs "ellenĂŠrtĂŠke". Ăgy a munka nem alanyi, hanem tĂĄrgyi vonatkozĂĄsĂş. Ennek elkerĂźlĂŠse ĂŠrdekĂŠben, a keresztĂŠny hagyomĂĄny alapjĂĄn, hĂĄrom kritĂŠriumot ĂĄllĂtanak fel. A lĂŠtminimum (living wage) a szĂźksĂŠgletek elvĂŠn alapszik: figyelembe kell venni az ember jogĂĄt az ĂŠletben maradĂĄsra ĂŠs fejlĹdĂŠsre. Az igazsĂĄgos bĂŠr (equitable wage) - tĂśbbek kĂśzĂśtt - a teljesĂtmĂŠny, az erĹfeszĂtĂŠs ĂŠs az ĂĄldozathozatal honorĂĄlĂĄsa. AquinĂłi Szent TamĂĄs szerint a teljesĂtmĂŠny szerinti bĂŠr morĂĄlisan ĂśsztĂśnzĹ, ĂĄm a munkĂĄs ĂŠs a vezetĹ kĂśzĂśtti jelentĹs fizetĂŠsi kĂźlĂśnbsĂŠgekbĹl problĂŠma adĂłdik. A fenntarthatĂł bĂŠr (sustainable wage) a gazdasĂĄgossĂĄgra Ăźgyel: a vĂĄllalat ĂśsszessĂŠgĂŠben annyi munkabĂŠrt fizessen, amely mellett fenntarthatĂł a cĂŠg egĂŠszsĂŠges gazdasĂĄgi mĹąkĂśdĂŠse. Ez utĂłbbi kritĂŠrium azonban nem vesz figyelembe morĂĄlis szempontokat. A megvalĂłsĂtĂĄs sorĂĄn felmerĂźlĹ problĂŠmĂĄkat a szerzĹk a kritĂŠriumok kombinĂĄlĂĄsĂĄval vĂŠlik lekĂźzdhetĹnek, az "emberi erĹforrĂĄs" kifejezĂŠs helyett pedig az "ember" (szemĂŠly) fogalmĂĄnak hasznĂĄlatĂĄt javasoljĂĄk.
(3) A mĂŠrtĂŠkletessĂŠg erĂŠnye a vĂĄllalati tulajdont, illetve a tulajdonjogokat ĂŠrinti, mĂŠgpedig a kĂśzĂśs hasznĂĄlat elve rĂŠvĂŠn. A FĂśld elosztĂĄsi problĂŠmĂĄibĂłl ĂŠs a jĂśvedelmek egyenlĹtlensĂŠgĂŠbĹl kĂŠt kĂŠrdĂŠs kĂśvetkezik: mi a cĂŠlja a tulajdonnak, s kit szolgĂĄl. A keresztĂŠny tanĂtĂĄs nĂŠgyfĂŠle megkĂśzelĂtĂŠst kĂnĂĄl a tulajdonnal kapcsolatban. Ezek mĂĄs-mĂĄs szemszĂśgbĹl kĂśzelĂtenek a tulajdonhoz, ĂŠs egyszerre ĂŠrvĂŠnyesek. ElĹszĂśr, teolĂłgiai szempontbĂłl, az ember a javakat ajĂĄndĂŠkba kapta IstentĹl, Ăgy sĂĄfĂĄrkodnia, gazdĂĄlkodnia kell velĂźk, s vĂŠgĂźl mindent vissza kell adnia. MĂĄsodszor, etikai szempontbĂłl, ismĂŠt felbukkan "a javak egyetemes rendeltetĂŠsĂŠnek" elve, amely alapjĂĄn minden ember jogosult kĂśzĂśs hasznĂĄlatukra. (EbbĹl az kĂśvetkezik, hogy a tĹkejavakat lehetĹleg egyenletesen kell szĂŠtosztani.) A harmadik megkĂśzelĂtĂŠs, AquinĂłi Szent TamĂĄs tanĂtĂĄsa alapjĂĄn, a munka elsĹbbsĂŠgĂŠt ĂŠs alanyi voltĂĄt hangsĂşlyozza. Ennek kĂśvetkeztĂŠben ma azt mondhatjuk, hogy a tulajdont ĂŠs a tĹkĂŠt Ăśssze kell kapcsolni a munkĂĄval (a munkĂĄs is legyen tulajdonos). TĹkĂŠs ĂŠs munkĂĄs ekkor kĂśzelebb kerĂźlnek egymĂĄshoz, nem egymĂĄs ellensĂŠgei, hanem egymĂĄst szolgĂĄlva dolgoznak. Ăgy ĂŠrvĂŠnyesĂźl a negyedik szempont, a munka ĂŠs a tulajdon kĂśzĂśssĂŠgi jellege. A mĂŠrtĂŠkletessĂŠg erĂŠnye a javakkal kapcsolatban tehĂĄt segĂt lekĂźzdeni a pĂŠnzkĂśzpontĂş gondolkodĂĄst ĂŠs a kizĂĄrĂłlagos profitmaximalizĂĄlĂĄsra irĂĄnyulĂł vĂĄgyakat, s a kĂśzjĂł megvalĂłsĂtĂĄsĂĄra ĂśsztĂśnĂśz.
(4) Az utolsĂł terĂźlet a marketing, amelyet a negyedik sarkalatos erĂŠnynek, a bĂĄtorsĂĄgnak kellene ĂĄtitatnia. A kĂśnyv vonatkozĂł fejezete marketingfilozĂłfiĂĄkkal, marketingkommunikĂĄciĂłval, termĂŠkfejlesztĂŠssel foglalkozik. A posztmodern marketing (a kommunikĂĄciĂł elĂŠgtelensĂŠge, a lĂŠnyegi gondolkodĂĄs hiĂĄnya, az igazsĂĄg tagadĂĄsa, a rossznak jĂł szĂnben valĂł feltĂźntetĂŠse, az elkĂśtelezĹdĂŠs elvetĂŠse, a reklĂĄmok mĂŠrgezĹ ĂŠs manipulatĂv hatĂĄsa) bĂrĂĄlata utĂĄn a szerzĹk bemutatjĂĄk az Ăşgynevezett kapcsolati (humĂĄnus) marketinget. Ez a vevĹvel valĂł tartĂłs kapcsolatra, a termĂŠk irĂĄnti lojalitĂĄs kialakĂtĂĄsĂĄra ĂŠpĂźl - amellyel persze kĂśnnyen vissza is ĂŠlhetnek, akik nem a valĂłs cĂŠlok elĂŠrĂŠsĂŠre (valĂłdi javak kommunikĂĄlĂĄsĂĄval) hasznĂĄljĂĄk. A keresztĂŠny tanĂtĂĄst leginkĂĄbb megkĂśzelĂtĹ marketingirĂĄnyzat az Ăşgynevezett integrĂĄlt marketingkommunikĂĄciĂł volna, amely az 1980-as ĂŠvekben keletkezett, s a cĂŠg ĂŠs a vevĹ kĂśzĂśtti hatĂŠkony kommunikĂĄciĂłt cĂŠlozza, ĂĄm itt is kĂŠrdĂŠses az Ăźzenetek igazsĂĄgtartalma. De vajon mi is ez az igazsĂĄgtartalom? Mackenzie szerint az igazsĂĄgot Isten kommunikĂĄlja (nyilatkoztatja ki), amelyet a kegyelem ĂĄltal ismerhetĂźnk fel. Az "igazi", integrĂĄlt marketing a valĂłdi jĂł (a valĂłdi javak - lĂĄtszĂłlagos javak megkĂźlĂśnbĂśztetĂŠs ĂŠrtelmĂŠben), az ember tĂśkĂŠletesedĂŠse (a termĂŠk az ember tĂśkĂŠletesedĂŠsĂŠĂŠrt van) ĂŠs az igazsĂĄg szolgĂĄlatĂĄban ĂĄll. Ăj termĂŠk fejlesztĂŠsekor a legfontosabb menedzseri erĂŠny a bĂĄtorsĂĄg, amely a kockĂĄzatvĂĄllalĂĄsban segĂt. A cĂŠl tehĂĄt: valĂłdi szĂźksĂŠgletek kielĂŠgĂtĂŠse valĂłdi javakkal, valĂłs (nem hamis, nem fĂŠlrevezetĹ) Ăźzenetek rĂŠvĂŠn, a szolidaritĂĄs alapjĂĄn.
Menedzsment ĂŠs hit kapcsolatĂĄnak e tartalmi elemzĂŠsĂŠt a megvalĂłsĂtĂĄs problĂŠmĂĄinak tĂĄrgyalĂĄsa kĂśveti, ezĂŠrt a kĂśnyv utolsĂł rĂŠsze a munkahelyi spiritualitĂĄssal foglalkozik. A gyakran kĂśldĂśknĂŠzĹ, ĂśnmegvalĂłsĂtĂł, individualista spiritualitĂĄssal a keresztĂŠny lelkisĂŠget ĂĄllĂtja szembe: ez utĂłbbi szerint a spiritualitĂĄs nem valamifĂŠle tulajdon a magunk kedvĂŠre, hanem rĂŠszvĂŠtel az igazsĂĄgban. A keresztĂŠny spiritualitĂĄs elismeri az ember tĂśkĂŠletlen voltĂĄt, ezĂŠrt nem elegendĹ Ăśnmagunkra tĂĄmaszkodnunk, hanem Isten segĂtsĂŠgĂŠre, azaz hitre, remĂŠnyre ĂŠs szeretetre is szĂźksĂŠgĂźnk van. A keresztĂŠny spiritualitĂĄs a szeretet tudomĂĄnya, az Istennel valĂł barĂĄti kapcsolat ĂŠs a felebarĂĄti szeretet megĂŠlĂŠse, s ez magĂĄban foglalja mĂĄsok szenvedĂŠsĂŠnek a megĂŠrtĂŠsĂŠt is (azaz a kompassiĂłt, az egyĂźttszenvedĂŠsre valĂł kĂŠpessĂŠget ĂŠs hajlandĂłsĂĄgot). A keresztĂŠny spiritualitĂĄs rĂŠsze a jĂłakarat (benevolence), a mĂĄsik ember javĂĄnak keresĂŠse, a magunkbĂłl mĂĄsoknak adni tudĂĄs kĂŠpessĂŠge.
MĂg a tĂśbbi, nem-keresztĂŠny spiritualitĂĄs kĂźlĂśnbĂśzĹ vallĂĄsi gyakorlatokat, rĂtusokat, meditĂĄciĂłkat, imĂĄkat utal a munkahely helyszĂnĂŠre ĂŠs a munka idejĂŠre, addig Alford ĂŠs Naughton szerint a keresztĂŠny lelkisĂŠghez a megszokott keresztĂŠny vallĂĄsgyakorlatok tartoznak: az egyĂŠni ima napi ritmusa, a belsĹ csĂśnd, a napi szentĂrĂĄsolvasĂĄs, kĂśzĂśssĂŠgi ima a plĂŠbĂĄniai kĂśzĂśssĂŠgben, a liturgiĂĄban (szentmisĂŠn, istentiszteleten) valĂł rĂŠszvĂŠtel, a szeretet gyakorlĂĄsa. HangsĂşlyozzĂĄk, hogy a keresztĂŠny spiritualitĂĄs kĂśzĂśssĂŠgi, tradĂciĂłkra figyelĹ, alĂĄzatos - s ez szemben ĂĄll a mĂĄsfajta spiritualitĂĄsokkal, amelyek az egyĂŠni boldogsĂĄgot keresik. A kĂśzĂśssĂŠgi jelleget erĹsĂti a liturgiĂĄn valĂł rĂŠszvĂŠtel, az Eucharisztia ĂźnneplĂŠse ĂŠs a szentsĂŠgek vĂŠtele. E spiritualitĂĄs tehĂĄt nagyobb bensĹsĂŠgessĂŠgre, nagyobb tĂĄrsadalmi ĂŠrzĂŠkenysĂŠgre vezet, s nem csupĂĄn etikai szabĂĄlyok ĂśsszessĂŠge, hanem ĂŠletmĂłd, amely ĂŠszreveszi Isten szerepĂŠt, alapja az Istennel valĂł szeretĹ kapcsolat ĂŠs az emberekkel valĂł szeretetkapcsolat. Mindezeket az ember a hit, a remĂŠny ĂŠs a szeretet segĂtsĂŠgĂŠvel ĂŠlheti meg. Nem lehet szĂŠtvĂĄlasztani a magĂĄnĂŠletet, a hitet egyfelĹl - a szakmai, kĂśzĂŠleti magatartĂĄst mĂĄsfelĹl.
A kĂśnyv tehĂĄt hozzĂĄsegĂt az ember kettĹs, meghasonlott ĂŠletĂŠnek meghaladĂĄsĂĄhoz: a hatĂŠkonysĂĄg, a jĂśvedelem, a siker utĂĄni munkahelyi hajsza, illetve a boldogsĂĄg ĂŠs a jĂłsĂĄg otthoni keresĂŠse kĂśzĂśtti ellentĂŠt ĂĄthidalĂĄsĂĄhoz. A leĂrtak bizonyĂtjĂĄk, hogy ez lehetsĂŠges, ĂŠs arra hĂvnak, hogy kĂśvetkezetesen ĂŠs mindenĂźtt keressĂźk a jĂłt - a munkahelyen is. Tanuljunk azoktĂłl, akik mĂĄr ennek jegyĂŠben teszik a feladatukat, vitatkozzunk velĂźk, dolgozzuk ki egyĂźtt a hiĂĄnyzĂł megoldĂĄsokat! Fontos, hogy mi is Ăşgy tevĂŠkenykedjĂźnk, mintha a hit szĂĄmĂtana. (Managing As If Faith Mattered - Christian Social Principles in the Modern Organization; University of Notre Dame Press, Notre Dame, Indiana, 2001)