![]() | VI. ĂŠvfolyam, 1-4. szĂĄm 2002. Tavasz-TĂŠl (5-17. oldal) |
TĂŠmĂĄk: civiltĂĄrsadalom, demokrĂĄcia, ĂŠletminĹsĂŠg, felelĹssĂŠg, fenntarthatĂłsĂĄg, filozĂłfia, globalizĂĄciĂł, hagyomĂĄny, ideolĂłgia, jĂłlĂŠt, kĂśrnyezet (termĂŠszeti), kĂśrnyezetvĂŠdelem, modernitĂĄs, ĂśkolĂłgia, politika, stratĂŠgia, survey, technolĂłgia, zĂśldek
Az a baj veletek, zĂśldekkel, hogy mindenre csak nemet tudtok mondani, oktat ki nĂŠha egy-egy jĂłakarĂłm. ValĂłban, a kĂśrnyezetvĂŠdĹk rendszerint tiltakozĂł akciĂłikkal hĂvjĂĄk fel magukra a figyelmet: nem akarjĂĄk, hogy VisegrĂĄdnĂĄl duzzasztĂłgĂĄttal rekesszĂŠk el a DunĂĄt, fellĂŠpnek a fĹvĂĄros ĂŠs vidĂŠke maradĂŠk zĂśldterĂźleteit irgalmatlanul pusztĂtĂł telekspekulĂĄciĂł ellen, elutasĂtjĂĄk a bolygĂłt radioaktĂv hulladĂŠktemetĹvĂŠ vĂĄltoztatĂł atomerĹmĹąvek ĂŠpĂtĂŠsĂŠt, ellensĂŠgei az agrobiznisz "zĂśld forradalmĂĄnak", amely a termĹtalajt, tĂĄplĂĄlĂŠkunkat ĂŠs ivĂłvizĂźnket gyilkos mĂŠrgekkel ĂĄrasztja el, pokolba kĂvĂĄnjĂĄk a vĂĄrosokat fojtogatĂł gĂŠpkocsiĂĄradatot stb. De legfĹkĂŠppen az ellen tiltakoznak, hogy a technolĂłgia rĂŠmuralmĂĄt haladĂĄsnak, a pĂłtolhatatlan ĂŠs nĂŠlkĂźlĂśzhetetlen termĂŠszeti forrĂĄsok elherdĂĄlĂĄsĂĄt jĂłlĂŠtnek, a profit utĂĄni hajszĂĄt ĂŠsszerĹą gazdĂĄlkodĂĄsnak nevezzĂŠk.
A termĂŠszet kizsigerelĂŠse ĂŠs a tĂĄrsadalmi tĂŠr alĂĄrendelĂŠse a logisztikai szempontoknak (hatĂŠkony hasznĂĄlat = haszon = hatalom) az ipari tĂśmegtĂĄrsadalmak mĹąkĂśdĂŠsĂŠnek nem valami jĂĄrulĂŠkos vonĂĄsa, hanem a lĂŠnyege. EzĂŠrt, ha beĂŠrnĂŠk az uralkodĂł kĂśzfelfogĂĄs bĂrĂĄlatĂĄval, ĂŠs a "kĂśrnyezet" vĂŠdelmĂŠre szorĂtkoznĂĄnak, a zĂśldek szerepe nem volna tĂśbb remĂŠnytelen ellenkezĂŠsnĂŠl. A kĂśrnyezet mint kĂśrnyezet (mint valami rajtunk kĂvĂźl ĂĄllĂł) vĂŠdhetetlen.
Oltalmazni az ember vilĂĄgĂĄt lehetne az ember- ĂŠs ĂŠletellenes erĹktĹl. S ezt nem tehetjĂźk pusztĂĄn a "termĂŠszet" nevĂŠben. Az ĂśkolĂłgiai politika hĂveinek, ha semmi egyebet nem akarnĂĄnak, mint szĂłt emelni kĂnszenvedĂŠsre ĂŠs pusztulĂĄsra ĂtĂŠlt nĂŠma lĂŠnytĂĄrsaink ĂŠrdekĂŠben, akkor is a jĂł ĂŠletrĹl, az igaz tudĂĄsrĂłl ĂŠs a vilĂĄg szĂŠpsĂŠges rendjĂŠrĹl alkotott emberi fogalmakra kellene hivatkozniuk, hogy meggyĹzĹdĂŠsĂźknek ĂŠrvĂŠnyt szerezzenek. S nem az a baj velĂźk, hogy tagadĂĄsuk mĂśgĂśtt nem ĂĄll ĂśsszefĂźggĹ, pozitĂv vilĂĄgkĂŠp. A zĂśldek fellĂŠpĂŠse ĂŠpp azĂŠrt zavarba ejtĹ, nyugtalanĂtĂł ĂŠs valĂłban: felforgatĂł, mert bĂrĂĄlatuk nem egyes "tĂşlkapĂĄsok" ellen irĂĄnyul, hanem, akarva-akaratlanul, az uralkodĂł tĂĄrsadalmi-gazdasĂĄgi rendszer legitimitĂĄsĂĄt teszi kĂŠrdĂŠsessĂŠ a maga egĂŠszĂŠben.
Az ĂŠlhetĹ ĂŠlet, a fenntarthatĂł gazdasĂĄg, a felszabadĂtĂł egyĂźttlĂŠt tĂĄrsadalmi stratĂŠgiĂĄit az ĂśkolĂłgiai vilĂĄgnĂŠzet nem kĂnĂĄlja kĂŠszen, s ezt nem is teheti, ha nem akar ellentmondĂĄsba keveredni sajĂĄt elkĂśtelezettsĂŠgĂŠvel a spontĂĄn folyamatok, a helyi vĂĄltozatok, valamint az ĂĄthĂĄrĂthatatlan szemĂŠlyi felelĹssĂŠg mellett. Az ĂśkolĂłgiai politika tehĂĄt nem zĂśld utĂłpiĂĄk meghirdetĂŠsĂŠt jelenti. KĂźlĂśnĂśsen nem abban az ĂŠrtelemben, ahogyan az egyĂŠni vĂĄlasztĂĄsok fĂźggetlensĂŠgĂŠnek doktrĂnĂĄja a liberĂĄlis utĂłpia, az egyenlĹsĂŠg jelszava pedig a szocialista utĂłpiĂĄk kiindulĂłpontjĂĄul szolgĂĄlt. Ăppen ellenkezĹleg: az ĂśkolĂłgiai politika azoknak a mestersĂŠgesen tĂĄmasztott akadĂĄlyoknak ĂŠs ĂŠletidegen kĂŠnyszerĹąsĂŠgeknek az eltĂĄvolĂtĂĄsĂĄra vĂĄllalkozik, amelyek az erĹszakos modernizĂĄciĂł termĂŠszet- ĂŠs tĂĄrsadalom-ĂĄtalakĂtĂł kĂsĂŠrleteinek ĂśrĂśksĂŠgekĂŠnt maradtak reĂĄnk. A sebek gyĂłgyĂtgatĂĄsĂĄra. Az emberi kĂśzĂśssĂŠgek ĂŠs ĂŠlĹlĂŠnytĂĄrsulĂĄsok ĂŠletkĂŠpessĂŠgĂŠnek helyreĂĄllĂtĂĄsĂĄra.
A helyreĂĄllĂtĂĄs, persze, csalĂłka kifejezĂŠs. Az evolĂşciĂł tĂśrtĂŠnetĂŠben nincs Ăşt visszafelĂŠ, legfeljebb megszĂvlelendĹ tanulsĂĄgok akadnak. Az elĹttĂźnk ĂĄllĂł feladathoz - a globĂĄlis kĂśrnyezeti ĂŠs nĂŠpesedĂŠsi katasztrĂłfa elhĂĄrĂtĂĄsĂĄhoz - hasonlĂłt civilizĂĄciĂłnk tĂśrtĂŠnetĂŠben nem talĂĄlunk. TehĂĄt a megoldĂĄsoknak is Ăşjaknak kell lenniĂźk. Ami van, nem tarthatĂł fenn, ĂŠs nem fejlĹdĂŠs. FejlĹdĂŠsnek mostantĂłl kezdve jĂł lelkiismerettel csak olyasmit nevezhetĂźnk, ami a fenntarthatĂłsĂĄgot szolgĂĄlja. S tekintet nĂŠlkĂźl bĂĄrmi egyĂŠb ĂŠrdekre, az igazi nevĂŠn, bĹąnĂśsnek kell mondanunk minden olyan cselekedetet ĂŠs eljĂĄrĂĄst, amely nem gyarapĂtja, hanem tovĂĄbb rombolja az utĂĄnunk jĂśvĹk ĂŠletlehetĹsĂŠgeit.
Minden tudĂĄsunkat, intĂŠzmĂŠnyeinket az eszkĂśzĂśk ĂŠs szolgĂĄltatĂĄsok tĂśmeges elĹĂĄllĂtĂĄsĂĄnak szolgĂĄlatĂĄba ĂĄllĂtottuk, s ez mĂŠgsem vezetett a jĂłlĂŠt ĂĄltalĂĄnos nĂśvekedĂŠsĂŠhez, sem a tĂĄrsadalmi igazsĂĄgtalansĂĄg szĂŠlsĹsĂŠges formĂĄinak felszĂĄmolĂĄsĂĄhoz. Ehelyett az ĂnsĂŠg, az erĹszak ĂŠs a lĂŠtbizonytalansĂĄg ĂśltĂśtt vilĂĄgszerte pĂŠldĂĄtlan mĂŠreteket. SzĂŠdĂźletes tempĂłban hasznĂĄljuk el a termĂŠszet ĂŠs a kultĂşra kincseit, egyetlen hatalmas hulladĂŠktemetĹvĂŠ vĂĄltoztatjuk a FĂśldet, ez marad utĂĄnunk, mint Egyiptom fĂĄraĂłi utĂĄn a piramisok, rettenetes mementĂł - egy lakhatatlan bolygĂł.
GlobĂĄlis problĂŠmĂĄink a globĂĄlis megoldĂĄsokba vetett alaptalan bizalmunkbĂłl fakadnak, s csak helyben ĂŠs a helybeliek ĂĄltal oldhatĂłk meg. Mert helyreĂĄllĂtani csak olyasmit tudunk, aminek ismerjĂźk a helyĂŠt. Az ĂśkolĂłgiai politika "rĂśghĂśz kĂśtĂśtt" - szemĂŠlyes jelenlĂŠthez, helyismerethez. Megtanulta a tĂśrtĂŠnelembĹl, hogy a mĂŠlyrehatĂł, tartĂłs vĂĄltozĂĄsok mindig kis lĂŠptĂŠkben ĂŠs a kicsinyek ĂŠrdekĂŠben zajlanak (Hajnal IstvĂĄn), a szabadsĂĄg kicsiny kĂśreinek vĂŠdelmĂŠben (BibĂł IstvĂĄn). Nem elvont cĂŠlok jegyĂŠben, ĂŠs nem "jĂśvĹkĂŠpek" szerint. Hiszen a jĂśvĹt, fajunk jĂśvĹjĂŠt is azĂŠrt romboljuk, mert a jelenben nem leljĂźk a helyĂźnket.
SajĂĄt kĂśrnyezetĂŠnek tĂśnkretĂŠtelĂŠt valĂłszĂnĹąleg senki se tartja jĂłnak vagy ĂŠsszerĹąnek, s ha ilyesmit tapasztal, nem marad kĂśzĂśmbĂśs - legfeljebb beletĂśrĹdik tehetetlensĂŠgĂŠbe. EgyenkĂŠnt ĂŠs kĂźlĂśn-kĂźlĂśn mĂŠgis alĂĄvetjĂźk magunkat a pazarlĂĄs ĂŠs ĂśnpusztĂtĂĄs kĂŠnyszerĹąsĂŠgĂŠnek. Nem akarjuk, hogy kivĂĄgjĂĄk az erdĹket, de megszoktuk, hogy csomagolĂĄs, szĂĄmla, reklĂĄm, szalvĂŠta formĂĄjĂĄban naponta kisebb erdĹsĂŠgeket hajĂtunk a szemĂŠtkosĂĄrba. Fuldoklunk a vĂĄrosokban, de (sĹt, ĂŠppen ezĂŠrt!) gĂŠpkocsival kĂśzlekedĂźnk ott is - pĂŠldĂĄul Budapest belterĂźletĂŠn -, ahol a gyaloglĂĄs ĂŠs a tĂśmegkĂśzlekedĂŠs eszkĂśzeinek hasznĂĄlata nem jĂĄrna semmifĂŠle tĂŠnyleges idĹvesztesĂŠggel. MunkĂĄban ĂŠs szĂłrakozĂĄskĂŠnt elĹnyben rĂŠszesĂtjĂźk a szemĂŠlyes ĂŠrintkezĂŠssel szemben a tĂĄvkĂśzlĂŠsi rendszerek, technikai berendezĂŠsek kĂnĂĄlta szolgĂĄltatĂĄsokat, valĂłsĂĄgos kĂśrnyezetĂźnk elsivĂĄrosodĂĄsa elĹl virtuĂĄlis vilĂĄgokba menekĂźlĂźnk, gyermekeinket is erre szoktatjuk.
Igaz, a gĂŠpies produktivitĂĄs ĂŠs a passzĂv tĂśltekezĂŠs igĂŠnyei szerint gondosan, sĹt lelemĂŠnyesen berendezett kĂśrnyezetben nemigen lehet bĂźntetlenĂźl eltĂŠrni a tĂśbbsĂŠg ĂŠletformĂĄjĂĄtĂłl. Ha mĂĄsfajta ĂśrĂśmĂśket, mĂĄsfĂŠle versenyt, mĂĄs oktatĂĄst szeretnĂŠnk, ĂŠs mĂĄs elvek jegyĂŠben Ăłhajtunk gondoskodni egymĂĄsrĂłl ĂŠs magunkrĂłl, erre csak egyĂźtt szĂĄnhatjuk rĂĄ magunkat.
Ăgy lesz az ĂśkolĂłgia politikai. BĂrĂĄlata a rendszer mĹąkĂśdĂŠsĂŠnek alapjait ĂŠrinti, tehĂĄt az egyĂźttĂŠlĂŠs elveinek - ĂŠs mĂŠg inkĂĄbb a gyakorlatĂĄnak - megĂşjĂtĂĄsĂĄt kell kezdemĂŠnyeznie. Ezt pedig nem teheti mĂĄskĂŠnt, mint politikai Ăşton: a kĂśzcĂŠlok megĂĄllapĂtĂĄsa kĂśrĂźl folyĂł nyilvĂĄnos vetĂŠlkedĂŠsben.
A kĂśrnyezetvĂŠdĹk, termĂŠszetrajongĂłk, rendszerkutatĂłk, mĂĄskĂŠnt gazdĂĄlkodĂłk, alternatĂv kĂśzĂśssĂŠgek tagjai nem kĂŠszĂźltek erre a szerepre, ĂŠs nem ĂśrĂśmest vĂĄllalkoznak rĂĄ. Ăgy jĂĄrnak, mint a legendabeli Kohlhaas MihĂĄly, aki csak a maga kĂŠt szĂŠp lovĂĄt akarja visszaszerezni a fejedelem poroszlĂłitĂłl, s maga sem ĂŠrti, mikĂŠpp vĂĄlik belĹle veszedelmes lĂĄzadĂł. FellĂŠpĂŠsĂźk magĂĄt a politikĂĄt is megvĂĄltoztatja: az Ăşj tĂĄrsadalmi mozgalmakkal Ăşj szervezĹdĂŠsi formĂĄk, Ăşj beszĂŠdmĂłd ĂŠs Ăşj stratĂŠgiĂĄk jelennek meg a kĂśzĂŠlet szĂnterein. Nem is lehet ez mĂĄskĂŠnt. A mĂŠdia virtuĂĄlis valĂłsĂĄgĂĄban zajlĂł tĂśmegpolitika mechanizmusai ĂŠs apparĂĄtusai ĂźzemszerĹąen hĂĄrĂtjĂĄk, hatĂĄstalanĂtjĂĄk vagy korrumpĂĄljĂĄk a rendszeridegen tĂśrekvĂŠseket. Az ĂśkolĂłgiai politika hĂveit ez megerĹsĂtheti abban, hogy Ĺk valami egĂŠszen mĂĄst, talĂĄn nem is politikĂĄt csinĂĄlnak, de hogyha mĂŠgis, akkor annak valami elĹzmĂŠnyek nĂŠlkĂźli, Ăşj vĂĄlfajĂĄt. RĂŠszben ĂśnkĂŠntes, rĂŠszben kĂŠnyszerĹą kĂvĂźlĂĄllĂĄsuk a hivatalos politika vilĂĄgĂĄn sokak elĹl elrejti azokat a nagyon is nyilvĂĄnvalĂł szĂĄlakat, amelyek a "zĂśld" gyĹąjtĹnĂŠv alatt csoportosulĂł (vagy inkĂĄbb ĂśsszetorlĂłdĂł) elkĂŠpzelĂŠseket a politikai ĂŠs bĂślcseleti hagyomĂĄny kĂźlĂśnfĂŠle irĂĄnyzataihoz fĹązik.
A kĂśrnyezeti vĂĄlsĂĄg elmĂŠlyĂźlĂŠsĂŠben azonban egyre tĂśbben ismertĂŠk fel a modern euroamerikai civilizĂĄciĂł vĂĄlsĂĄgĂĄt, ĂŠs ez az ĂśkolĂłgiai rendszerkritika politikai jelentĹsĂŠgĂŠre irĂĄnyĂtotta a figyelmet. A "zĂśldek" politikai hovatartozĂĄsĂĄnak tisztĂĄzĂĄsĂĄt rendszerint nem is Ĺk maguk kezdemĂŠnyezik, hanem az Ăşj kihĂvĂĄssal szembesĂźlĹ hivatalos politika ĂŠs annak teoretikusai. Nem meglepĹ, hogy az azonosĂtĂĄs kĂsĂŠrlete ĂĄltalĂĄban a bevett fogalmi keretek kĂśzĂśtt mozog, ĂŠs a fĹ cĂŠl az ĂśkolĂłgiai politika "besorolĂĄsa" a politikai bal- vagy jobboldalra. E tĂśrekvĂŠsek helyĂŠt egyes vĂŠlekedĹk a felvilĂĄgosodĂĄs ĂŠs a haladĂĄs fundamentalista ellenfelei kĂśzĂśtt jelĂślik ki, mĂĄsok jellegzetes posztmodern jelensĂŠget lĂĄtnak bennĂźk, ĂŠs a "biopolitika" illetve a politika esztĂŠtizĂĄlĂłdĂĄsĂĄnak tĂźnetei kĂśzĂŠ soroljĂĄk fellĂŠpĂŠsĂźket. Mindazok szerint, akik Ăgy vĂŠlekednek, az ĂśkolĂłgia politikai mondanivalĂłja a jobboldal eszmevilĂĄgĂĄval mutat szorosabb rokonsĂĄgot. Megint mĂĄsok, nem kevesebb joggal, de ĂŠppen ellenkezĹleg, az ĂśkolĂłgiai kritika baloldali vonĂĄsaira hĂvjĂĄk fel a figyelmet, ĂŠs azt egyenesen a kommunizmus ĂŠs a szocializmus kĂźlĂśnfĂŠle vĂĄlfajaibĂłl kiĂĄbrĂĄndult baloldali radikalizmus ĂşjjĂĄĂŠledĂŠsĂŠvel hozzĂĄk ĂśsszefĂźggĂŠsbe. SzĂŠlsĹ esetben a "zĂśldet" lĂŠnyegĂŠben a "vĂśrĂśs" egy ĂĄrnyalatakĂŠnt kezelik.
A tĂśrekvĂŠsek sokfĂŠlesĂŠge, kĂŠpviselĹik vĂĄltozatos politikai elkĂśtelezettsĂŠge lehetĹvĂŠ tennĂŠ, hogy ezeknek a vĂŠlemĂŠnyeknek egyszerre ĂŠs vĂĄlogatĂĄs nĂŠlkĂźl adjunk igazat. TĂĄjĂŠkozĂłdĂĄsunkat azonban ez nem segĂtenĂŠ. KĂŠrdĂŠs ugyanis, hogy az irĂĄnyzatok megkĂźlĂśnbĂśztetĂŠsĂŠre alkalmazott ellentĂŠtpĂĄrok - modern/konzervatĂv, baloldali/jobboldali - mennyiben alkalmasak az ĂśkolĂłgiai politika alternatĂvĂĄinak ĂŠrtelmezĂŠsĂŠre, egyĂĄltalĂĄn, rendelkeznek-e idĹszerĹą ĂŠrtelemmel a modern kĂŠsei korszakĂĄban - napjainkban?
Ami a bal/jobb ellentĂŠtpĂĄrt illeti, ennek ĂŠrtelme szerintem szigorĂşan tĂśrtĂŠneti: a felvilĂĄgosodĂĄs programjĂĄnak - a szabadsĂĄgok egyenlĹsĂŠgĂŠnek - fokozatos kiterjesztĂŠsĂŠvel kapcsolatos. Baloldalinak mindenkor azokat a mozgalmakat tekintettĂŠk, amelyek a kivĂĄltsĂĄgok ĂŠs tĂĄrsadalmi kĂźlĂśnbsĂŠgek felszĂĄmolĂĄsĂĄĂŠrt kĂźzdenek, ĂŠs haladĂĄson e tĂśrtĂŠnelmi folyamat elĹrehaladĂĄsĂĄt ĂŠrtik. A modern ipari tĂĄrsadalmakban ezek az egyenlĹsĂtĹ mozgalmak - nyugaton demokratikus, keleten diktatĂłrikus eszkĂśzĂśkkel - ĂĄtĂźtĹ sikert arattak: megteremtettĂŠk korunk tĂśmegtĂĄrsadalmait, ahol a hagyomĂĄnyos kĂźlĂśnbsĂŠgek (kĂśzĂśssĂŠgi kĂśtelĂŠkek) felszĂĄmolĂĄsa utĂĄn mindenki egyenlĹkĂŠppen kiszolgĂĄltatott a technolĂłgiai-gazdasĂĄgi kĂŠnyszerĹąsĂŠgek szemĂŠlytelen uralmĂĄnak. Az egyenlĹsĂŠg jelszavĂĄval zajlott vilĂĄgszerte a helyi ĂŠs minĹsĂŠgi (kulturĂĄlis) kĂźlĂśnbsĂŠgek felszĂĄmolĂĄsa, lett lĂŠgyen szĂł a hatĂŠkonysĂĄg-elv ĂŠs a technolĂłgiai imperatĂvusz ĂŠrvĂŠnyesĂtĂŠsĂŠrĹl, a korlĂĄtlan szabadkereskedelem bevezetĂŠsĂŠrĹl, az ĂĄllam semlegesĂtĂŠsĂŠrĹl (azaz a kĂśzjĂł szĂźksĂŠgkĂŠppen normatĂv elvĂŠnek trĂłnfosztĂĄsĂĄrĂłl) vagy a tĂśmegkultĂşra emancipĂĄlĂĄsĂĄnak ĂştjĂĄban ĂĄllĂł arisztokratikus elĹĂtĂŠletek felszĂĄmolĂĄsĂĄrĂłl (a nagy proletĂĄr kulturĂĄlis forradalom keleti ĂŠs nyugati vĂĄlfajairĂłl).
A globalizĂĄciĂł igenis a "lĂŠtezĹ" baloldal politikai sikere, egyszersmind a baloldali utĂłpiĂĄk kudarca. Mert az egyetemes ĂśsszemĂŠrhetĹsĂŠg ĂŠs korlĂĄtlan hozzĂĄfĂŠrhetĹsĂŠg maradĂŠktalanul racionalizĂĄlt vilĂĄgĂĄban az ĂŠsszerĹą egyĂŠni mĂŠrlegelĂŠsen alapulĂł ĂŠletvezetĂŠs lehetĹsĂŠgei szĹąkĂśsebbek, mint valaha voltak. Mert az "ĂŠrtĂŠksemleges", tisztĂĄn procedurĂĄlis elvek szerint mĹąkĂśdĹ globĂĄlis rendszerek a hatalom, a tudĂĄs ĂŠs a jĂłlĂŠt szĂŠlsĹsĂŠgesen egyenlĹtlen megoszlĂĄsĂĄt tĂśrvĂŠnyesĂtettĂŠk. Mert a kĂźlĂśnbsĂŠgek felszĂĄmolĂĄsa nyomĂĄn a vilĂĄgbĂłl nem az egyenlĹtlensĂŠg tĹąnt el, hanem a sokfĂŠlesĂŠg. Kitarthatunk, persze, amellett, hogy a vesztesek, a gyĂśngĂŠk, a szegĂŠnyek ĂźgyĂŠnek kĂŠpviselete vĂĄltozatlanul baloldali program, de ez nem hangzik valami meggyĹzĹen, amikor ĂŠppen a baloldali alapelvek (korlĂĄtlan ĂśsszemĂŠrhetĹsĂŠg az ĂŠsztĂśrvĂŠnyek univerzalitĂĄsa alapjĂĄn) vilĂĄgtĂśrtĂŠnelmi sikerĂŠnek kĂśvetkezmĂŠnyeitĹl kellene megvĂŠdelmezni Ĺket. A baloldalisĂĄg ugyanis, minden ellenkezĹ hĂresztelĂŠs dacĂĄra, nem egyszerĹąen az egyenlĹsĂŠg eszmĂŠje melletti elkĂśtelezettsĂŠget jelent, hanem az egyenlĹsĂŠg megteremtĂŠsĂŠnek univerzĂĄlis technikĂĄiba vetett hitet jelenti. Azt a hamisĂtatlan modern meggyĹzĹdĂŠst, hogy a tĂĄrsadalmi igazsĂĄgossĂĄg e technikĂĄk (a jogĂĄllam, a tudomĂĄnyos tervezĂŠs ĂŠs/vagy a piaci verseny) intĂŠzmĂŠnyesĂtĂŠsĂŠn mĂşlik.
A jobboldalisĂĄgnak ezzel szemben nincs sajĂĄt, szubsztantĂv ĂŠrtelme. A kĂśzkeletĹą nĂŠzetek szerint mindenkor jobbrĂłl balra tartĂł modernizĂĄciĂł ellenfeleit tekintettĂŠk jobboldalinak, akik egyben vagy mĂĄsban szembeszĂĄlltak az egyenlĹsĂtĹ tĂśrekvĂŠsekkel, a korlĂĄtozĂĄsok korlĂĄtozĂĄsĂĄval. Ăgy a politikai jobboldalon a legkĂźlĂśnfĂŠlĂŠbb, egymĂĄssal lĂŠnyegi rokonsĂĄgot nem mutatĂł irĂĄnyzatok foglaltak helyet: a hagyomĂĄny ĂŠs tekintĂŠly uralmĂĄnak fundamentalista hĂvei, a helyi kĂśzĂśssĂŠgek ĂŠs kultĂşrĂĄk vĂŠdelmezĹi, a minĹsĂŠgi kĂźlĂśnbsĂŠgek ĂśsszemĂŠrhetetlensĂŠgĂŠt hangoztatĂł szabadelvĹą konzervatĂvok, valamint az elszĂĄnt haladĂĄrok egyes csoportjai is, akiknek meggyĹzĹdĂŠse szerint a modernizĂĄciĂł ĂştjĂĄban ĂŠppen a szolidaritĂĄs ĂŠs az igazsĂĄgossĂĄg kĂśvetelmĂŠnye ĂĄll (neoliberĂĄlisok), vagy az egyĂŠni szabadsĂĄg ĂĄll (fasisztĂĄk).
A modernizĂĄciĂł tartalĂŠkai, mint lĂĄttuk, kimerĂźltek: az eszkĂśzĂśk elĹĂĄllĂtĂĄsĂĄnak ĂŠs elosztĂĄsĂĄnak optimalizĂĄlĂĄsa ĂśnmagĂĄban nem biztosĂt tĂśbbĂŠ jobb ĂŠletlehetĹsĂŠgeket, a haladĂĄs ettĹl fogva nem technikai kĂŠrdĂŠs. EzentĂşl a cĂŠlok jĂłsĂĄgĂĄt kell minden esetben megvizsgĂĄlni, s a fenntarthatĂłsĂĄg kĂśvetelmĂŠnyĂŠvel egybevetni. EzĂŠrt az empirikus egyĂŠni vĂĄlasztĂĄsok fĂźggetlensĂŠgĂŠnek ĂŠs hĂĄborĂtatlansĂĄgĂĄnak biztosĂtĂĄsa minden egyes ember szĂĄmĂĄra tĂśbbĂŠ nem lehet politikai cĂŠl. A dĂśntĂŠseknĂŠl olyan ez idĂĄig "nĂŠma" ĂŠs jogfosztott szereplĹk ĂŠrdekeit is tekintetbe kell venni, mint az utĂĄnunk jĂśvĹ nemzedĂŠkek, a pusztulĂł nĂśvĂŠny- ĂŠs ĂĄllatfajok, vagy a FĂśld ĂŠlĹvilĂĄgĂĄnak egĂŠsze.
Ez Ăşjfajta igĂŠnyeket tĂĄmaszt a konszenzusteremtĂŠs politikai intĂŠzmĂŠnyeivel ĂŠs eljĂĄrĂĄsaival szemben. Az Ăşj alternatĂvĂĄk kĂśzĂśtt eligazodĂĄsunkat nem segĂti, ha ezeket a modernizĂĄciĂł (immĂĄr lezĂĄrult) klasszikus korszakĂĄra kidolgozott fogalmak segĂtsĂŠgĂŠvel ĂŠrtĂŠkeljĂźk, egy eredeti tĂśrtĂŠneti ĂśsszefĂźggĂŠseibĹl kiragadott, "ĂśrĂśk" baloldalisĂĄg, illetve jobboldalisĂĄg ismĂŠrvei szerint. A szavakkal ĹązĂśtt jĂĄtĂŠk csupĂĄn, hogy a fenntarthatĂłsĂĄg cĂŠljait, azaz az ĂśkolĂłgiai politikĂĄt, alapjĂĄban vĂŠve baloldalinak ĂŠs modernnek minĹsĂtjĂźk (jogkiterjesztĂŠs az utĂĄnunk jĂśvĹkre, illetve mĂĄs ĂŠlĹlĂŠnyekre), vagy jobboldaliaknak ĂŠs konzervatĂvnak (az egyĂŠni vĂĄlasztĂĄsok felett ĂĄllĂł ĂŠrtĂŠkelvek ĂŠrvĂŠnyesĂtĂŠse). MĂĄr ma is, amikor a nemzeti kisebbsĂŠgek vĂŠdelmezĹit - kĂźlĂśnĂśsen, ha nem a harmadik vilĂĄgban ĂŠlnek - inkĂĄbb jobboldalinak, a sajĂĄtos szexuĂĄlis irĂĄnyultsĂĄgĂş kisebbsĂŠgekĂŠt ellenben baloldalinak talĂĄljuk, amikor a leszakadĂł tĂĄrsadalmi csoportok - vagy nĂŠpek - lĂĄzongĂĄsĂĄt hol jobb, hol meg ĂŠppen baloldali radikalizmuskĂŠnt kĂśnyveljĂźk el, amikor az igazsĂĄgtevĹ ĂĄllami ĂşjraosztogatĂĄst egyszer szocialista, mĂĄskor jobboldali populista cĂmkĂŠvel lĂĄtjuk el, eljĂĄrĂĄsunk kĂśvetkezetlensĂŠgĂŠt mĂĄr csak az menti, hogy a lĂĄtszĂłlag ĂśnkĂŠnyes besorolĂĄs, ha egyebet nem is, de tĂźkrĂśzi a szereplĹk viszonyĂĄt bizonyos politikatĂśrtĂŠneti elĹzmĂŠnyekhez.
Mivel az Ăśkopolitika eszmetĂśrtĂŠneti gyĂśkerei, mint rĂśvidesen lĂĄtni fogjuk, mind a bal-, mind a jobboldali hagyomĂĄnyban fellelhetĹk, nem szĂźksĂŠges, ĂŠs meggyĹzĹdĂŠsem szerint nem is lehetsĂŠges eldĂśntenĂźnk, hogy az autentikus "zĂśld" politikai karakter melyik oldalon keresendĹ. Az ĂśrĂśksĂŠg vĂĄzlatos ĂĄttekintĂŠse arrĂłl mindenesetre meggyĹzhet, hogy az ĂśkolĂłgiai politika sok szĂĄlon kapcsolĂłdik a modern politikai gondolkodĂĄs kĂźlĂśnfĂŠle irĂĄnyzataihoz, Ăgy antimodernnek legalĂĄbbis nehezen mondhatĂł. Az ĂśkolĂłgiai politika megjelenĂŠse mĂĄr a politikatĂśrtĂŠnet Ăşj, modern utĂĄni korszakĂĄhoz tartozik, amelyben a bĂrĂĄlat tĂĄrgya a modernitĂĄs a maga egĂŠszĂŠben ĂŠs lĂŠnyege szerint, de nem egy modern elĹtti nĂŠzĹpontbĂłl, hanem ĂŠppen ellenkezĹleg, a modernitĂĄs ĂĄltalĂĄnos vĂĄlsĂĄgĂĄnak talajĂĄn fellĂŠpĹ radikĂĄlis Ăşj igĂŠnyek alapjĂĄn. Mert a modern politikai gondolkodĂĄs alapĂŠrtĂŠkeit manapsĂĄg nem az ĂśkolĂłgiai mozgalmak fenyegetik, hanem ĂŠppen ellenkezĹleg, a globĂĄlis technolĂłgiai-gazdasĂĄgi rendszerek mĹąkĂśdĂŠsĂŠnek kĂŠrlelhetetlen logikĂĄja. Ez az, aminek, mint mondjĂĄk, "szĂźksĂŠgkĂŠppen" fel kellett ĂŠs ezentĂşl mĂŠg inkĂĄbb fel kell majd ĂĄldoznunk az egyĂŠn erkĂślcsi autonĂłmiĂĄjĂĄt, a nĂŠpszuverenitĂĄs elvĂŠt, valamint a tĂĄrsadalmi szolidaritĂĄs ĂŠs igazsĂĄgossĂĄg kĂśvetelmĂŠnyĂŠt. E modern vĂvmĂĄnyok megĹrzĂŠse mĂĄra a szĂł szoros ĂŠrtelmĂŠben konzervatĂv programmĂĄ lett.
ElkĂśtelezettsĂŠgĂźnk a XIX. szĂĄzadi liberalizmus ĂŠs a XX. szĂĄzadi szociĂĄldemokrĂĄcia nemes eszmĂŠnyei mellett, a XXI. szĂĄzadban, meglehet, sokunkat menthetetlenĂźl konzervatĂvvĂĄ tesz.
"Ma, amikor Bacon utĂłpiĂĄja, hogy gyakorlatilag parancsoljunk a termĂŠszetnek, globĂĄlis mĂŠretekben valĂłsult meg, nyilvĂĄnvalĂłvĂĄ vĂĄlt annak a kĂŠnyszernek a lĂŠnyege, amelyet Ĺ a megzabolĂĄzatlan termĂŠszetnek tulajdonĂtott: ez maga az uralom. A tudĂĄs, amelyben Bacon az emberisĂŠg kĂŠtsĂŠgtelen fĂślĂŠnyĂŠt lĂĄtta, most hozzĂĄlĂĄthat ennek az uralomnak a fĂślszĂĄmolĂĄsĂĄhoz." A felvilĂĄgosodĂĄs dialektikĂĄjĂĄnak (Horkheimer-Adorno) egykor gyakran idĂŠzett sorai kijelĂślik a legfĹbb kapcsolĂłdĂĄsi pontot az ĂśkolĂłgiai politika ĂŠs a Marx - illetve LukĂĄcs GyĂśrgy - utĂĄni baloldali politikai filozĂłfia kĂśzĂśtt. Ez az elidegenedĂŠs-elmĂŠlet, ahogyan azt a frankfurti iskola gondolkodĂłi ĂşjraĂŠrtelmeztĂŠk, a hatvanas ĂŠvek Ăşjbaloldali mozgalmainak krĂŠdĂłja lett. TĂŠny, hogy a "zĂśld" politika ebben a szellemi kĂśrnyezetben szĂźletett.
A C. S. LewistĂłl kĂślcsĂśnzĂśtt ĂŠs a social ecology hĂvei ĂĄltal hangoztatott jelszĂł szinte szĂł szerint rĂmel a frankfurti elĹzmĂŠnyekre: amit az ember termĂŠszet feletti uralmĂĄnak nevezĂźnk, vĂŠgsĹ soron nem mĂĄs, mint egyes emberek uralma a tĂśbbiek felett, a termĂŠszettĹl elragadott eszkĂśzĂśkkel. Ennek az uralomnak a lĂŠnyege az ĂśkofeministĂĄk szerint a nĹk ĂŠs a nĹi princĂpium elnyomĂĄsa, az antiglobalizĂĄciĂłs mozgalmak szerint a harmadik vilĂĄg kizsĂĄkmĂĄnyolĂĄsa, a bio-uralom elmĂŠlete szerint (Foucault, Lasch stb.) a szĂźksĂŠgletek felett ĂŠs a szĂźksĂŠgletek manipulĂĄlĂĄsa ĂştjĂĄn gyakorolt uralom, pĂŠldĂĄul a represszĂv deszublimĂĄciĂł (Marcuse), amely a szexuĂĄlis forradalom ĂgĂŠretĂŠvel az intimszfĂŠra gyarmatosĂtĂĄsĂĄt legitimĂĄlta. Ivan Illich szerint (baloldali katolikus ĂŠs zĂśld anarchista) a technokratikus szakĂŠrtelem mindenhatĂłsĂĄgĂĄnak hitĂŠben nevelt ĂŠs a technolĂłgia mĂŠrhetetlen fĂślĂŠnyĂŠt nap mint nap tapasztalĂł mai ember elveszĂtette bizalmĂĄt a sajĂĄt fej, a sajĂĄt kĂŠz ĂŠs lĂĄb hasznĂĄlatĂĄban, ĂŠs ez teszi politikai ĂŠrtelemben is tĂśkĂŠletesen kiszolgĂĄltatottĂĄ. Nem tĂśbb beleszĂłlĂĄst, legfeljebb jobb szolgĂĄltatĂĄsokat kĂśvetel majd magĂĄnak, Ărja, nagyjĂĄbĂłl egy idĹben a tĂĄrsadalmi nyilvĂĄnossĂĄg szerkezetĂŠnek ĂĄtalakulĂĄsĂĄrĂłl elmĂŠlkedĹ Habermas-szal.
Ivan Illich, Murray Bookchin, Jonathon Porrit - ĂŠs sokan mĂĄsok - a kommunitĂĄrius anarchizmus legjobb hagyomĂĄnyait kĂśzvetĂtik a zĂśld mozgalmak felĂŠ: a grassroots politikai stratĂŠgiĂĄit, a szemĂŠlyessĂŠg ĂŠs a kĂŠnyszermentessĂŠg elvĂŠnek megalkuvĂĄst nem ismerĹ kĂśvetkezetes kĂŠpviseletĂŠt. Kropotkin vĂziĂłja a kĂślcsĂśnĂśs segĂtsĂŠg ĂŠs ĂśnkĂŠntes tĂĄrsulĂĄs elvĂŠn szervezĹdĹ politikai kĂśzĂśssĂŠgekrĹl egyĂŠbkĂŠnt a maga korĂĄban rendhagyĂł termĂŠszetfilozĂłfiai nĂŠzeteken alapult, ezeket az ĂśkolĂłgiai rendszerelmĂŠlet azĂłta rĂŠszben igazolta.
A hatvanas ĂŠvek Ăşjbaloldali mozgalmainak - melyeket vĂŠletlenĂźl se tĂŠvesztenĂŠk Ăśssze Giddens, Blair ĂŠs tĂĄrsai mai kotyvalĂŠkĂĄval - dĂśntĹ ĂşjdonsĂĄga, hogy egyszerre fordĂtanak hĂĄtat a modern ipari tĂśmegtĂĄrsadalmak bal- ĂŠs jobboldali, szocialista ĂŠs kapitalista, ĂĄllami ĂŠs piaci vĂĄltozatĂĄnak. JĂłl lĂĄtjĂĄk, hogy az uralom mindkĂŠt oldalon a maga kikerĂźlhetetlen ĂŠs rĂŠszrehajlatlan ĂŠsszerĹąsĂŠgĂŠre hivatkozik, az objektĂv tĂŠnyek hatalmĂĄra, akĂĄr a tĂśrtĂŠnelmi szĂźksĂŠgszerĹąsĂŠg parancsĂĄnak, akĂĄr a piac spontĂĄn ĂŠrtĂŠkĂtĂŠletĂŠnek vĂŠgrehajtĂĄsĂĄt tekinti hivatĂĄsĂĄnak. A bĂźrokratikus racionalitĂĄs kritikĂĄja terĂŠn Max Weberre tĂĄmaszkodnak, a tudĂĄs-hatalom mint az "objektĂv" tĂŠnyek uralmĂĄrĂłl nyĂşjtott elemzĂŠseik pedig rĂĄvilĂĄgĂtanak arra a kĂźlĂśnĂśs terĂźletre, ahol Marx bizonyos ĂŠrtelemben a husserli fenomenolĂłgia elĹfutĂĄrĂĄnak bizonyul.
A mĂŠlyĂśkolĂłgia civilizĂĄciĂłkritikĂĄjĂĄt megalapozĂł szerzĹk kĂśzĂźl a frankfurti iskola nĂŠzeteihez szorosan kĂśtĹdĹ Theodor Roszak tudatosan vĂĄllalja a szĂźletĹ ellenkultĂşra teoretikusĂĄnak szerepĂŠt. Fritjof Capra a termĂŠszettudomĂĄnyos vilĂĄgkĂŠp, a fĂŠrfiuralom ĂŠs a fosszilis energia bĹsĂŠgĂŠre alapozott nagyipari tĂśmegtermelĂŠs rendszerĂŠnek egyidejĹą vĂĄlsĂĄgĂĄbĂłl arra kĂśvetkeztet, hogy az emberisĂŠg tĂśrtĂŠnete olyan fordulĂłponthoz ĂŠrkezett, mint amilyen a fĂśldmĹąvelĂŠs ĂŠs az ĂrĂĄsbelisĂŠg elterjedĂŠse lehetett egykor.
Mi az, ami mĂŠg baloldalivĂĄ teszi ezeket a nĂŠzeteket, a racionĂĄlis uralom, a tudomĂĄnyos haladĂĄs, illetve a termĂŠszet leigĂĄzĂĄsĂĄtĂłl remĂŠlt felszabadulĂĄs ĂgĂŠretĂŠbĹl valĂł kiĂĄbrĂĄndulĂĄs utĂĄn? LĂĄzadĂĄsuk az uralom ĂŠs a kĂŠnyszer minden formĂĄja ellen, de most mĂĄr kĂźlĂśnĂśsen annak modern, szemĂŠlytelen, technokratikus formĂĄi ellen - vĂĄltozatlanul az egyĂŠn autonĂłmiĂĄja ĂŠs a tĂĄrsadalmi igazsĂĄgossĂĄg nevĂŠben. Az autonĂłmia igĂŠnye azonban fenntarthatatlannak bizonyul a szolidaritĂĄs morĂĄlja nĂŠlkĂźl. Az ezredvĂŠg nagy tanulsĂĄga, hogy az egyĂŠn nem lehet szabad sem a kĂśzĂśssĂŠgtĹl fĂźggetlenĂźl, sem a hagyomĂĄny ellenĂŠben. (BĹvebben lĂĄsd LĂĄnyi A.: Nem vĂĄlaszt, akit nem vĂĄlasztanak; Liget, 2002/3.)
Az Ăşjbaloldal tĂśrekvĂŠseibĹl kibontakozĂł radikĂĄlis rendszerkritika ezen a ponton lĂŠp tĂşl a modernitĂĄs ĂŠs a baloldalisĂĄg eszmekĂśrĂŠn. Nem a modern eszmĂŠnyek elutasĂtĂĄsa, hanem az emancipĂĄciĂłs program ellentmondĂĄsos kĂśvetkezmĂŠnyeinek vĂŠgiggondolĂĄsa kĂŠszteti majd az ĂśkolĂłgiai gondolkodĂĄs Kolombuszait arra, hogy a modern ismert ĂŠs elismert vilĂĄgĂĄnak hatĂĄrain tĂşl egy Ăşj fĂśldrĂŠszt fedezzenek fel. S megvetve lĂĄbukat az ismeretlen parton, Ăşgy talĂĄljĂĄk, hogy a tudĂĄs kerek glĂłbuszĂĄn tett felfedezĹĂşt vĂŠgĂŠn kĂśzelebb ĂĄllnak, mint valaha, ahhoz, amitĹl meggyĹzĹdĂŠsĂźk ĂŠs navigĂĄciĂłs mĹąszereik szerint a legmesszebbre kellett volna eltĂĄvolodniuk: a hagyomĂĄnyhoz. Vissza a jĂśvĹbe, elĹre a mĂşltba!
A jobboldalisĂĄgnak korĂĄbban tisztĂĄn reaktĂv ĂŠrtelmet tulajdonĂtottam, s e gyĹąjtĹnĂŠv alĂĄ soroltam a baloldali politikai tĂśrekvĂŠsekre ellenhatĂĄskĂŠnt jelentkezĹ kĂźlĂśnfĂŠle irĂĄnyzatokat. Azt ĂĄllĂtottam, hogy a modernitĂĄs klasszikus korszakĂĄn tĂşl, amikor a jobbrĂłl balra tartĂł modernizĂĄciĂł tartalĂŠkai mĂĄr kimerĂźltek, s az eredeti szĂĄndĂŠkoknak ellentmondĂł kĂśvetkezmĂŠnyek nyilvĂĄnvalĂłvĂĄ lettek, az irĂĄnyzatok megkĂźlĂśnbĂśztetĂŠsĂŠre tĂśbbĂŠ nem alkalmasak a rĂŠgi, egydimenziĂłs politikai gondolkodĂĄs fogalmai: jobb- ĂŠs baloldal.
A konzervatĂv jelzĹ ellenben a mindenkori politikai viszonyoktĂłl fĂźggetlenĂźl illeti meg azokat, akik a tĂĄrsadalmi vĂĄltozĂĄsokban a folytonossĂĄgra Ăźgyelnek, ĂŠs egy helyi kĂśzĂśssĂŠg integritĂĄsĂĄt biztosĂtĂł, ĂśnazonossĂĄgĂĄt hordozĂł hagyomĂĄny fenntartĂĄsĂĄn munkĂĄlkodnak. (KĂśzĂśssĂŠg ĂŠs hagyomĂĄny ĂŠrtelemszerĹąen csak helyi lehet, hiszen tĂŠrbeli ĂŠs idĹbeli folytonossĂĄgot feltĂŠtelez.) Az eurĂłpai humanizmus konzervatĂv, amennyiben egy ilyen kĂźlĂśnĂśs hagyomĂĄny talajĂĄn ĂĄll, ĂŠs annak fenntartĂĄsĂĄn-megĂşjĂtĂĄsĂĄn fĂĄradozik. Az ĂşjĂtĂł hajlam, a mĂĄs kultĂşrĂĄk irĂĄnti nyitottsĂĄg, a dialĂłgus igĂŠnye ĂŠppensĂŠggel az eurĂłpai hagyomĂĄny sajĂĄtos vonĂĄsai. MinĂŠl inkĂĄbb tudatĂĄra ĂŠbred - a globalizĂĄciĂł viszonyai kĂśzĂśtt - e humanizmus a maga tĂśrtĂŠnetisĂŠgĂŠnek, azaz sebezhetĹsĂŠgĂŠnek ĂŠs mĂşlandĂłsĂĄgĂĄnak, annĂĄl inkĂĄbb "kiĂźtkĂśznek" konzervatĂv vonĂĄsai. ErkĂślcseink ĂŠs technolĂłgiĂĄnk, termĂŠszetfelfogĂĄsunk, testi ĂŠs szellemi lĂŠtrĹl alkotott furcsa elkĂŠpzelĂŠseink, szabadsĂĄgvĂĄgyunk ĂŠs szeretetigĂŠnyĂźnk, a tudĂĄs egyetemessĂŠgĂŠrĹl ĂŠs szemĂŠlyisĂŠgĂźnk egyszerisĂŠgĂŠrĹl vallott nĂŠzeteink ĂşgyszĂłlvĂĄn megmagyarĂĄzhatatlanok annak a kulturĂĄlis kĂśzĂśssĂŠgnek a tĂśrtĂŠnetĂŠtĹl elvonatkoztatva, amely az antikvitĂĄsban vette kezdetĂŠt a FĂśldkĂśzi-tenger partjain, ahol a rĂłmai imperializmus megteremtette az egyiptomi gnĂłzis, a gĂśrĂśg rendszeretet ĂŠs a zsidĂł bĹąntudat talĂĄlkozĂĄsĂĄnak kereteit. TegyĂźk mĂŠg hozzĂĄ ehhez a fĂśldfelszĂn tagoltsĂĄgĂĄt ĂŠs vĂĄltozatossĂĄgĂĄt, mivel ez nagyban hozzĂĄjĂĄrult, hogy a talĂĄlkozĂĄs nyomĂĄn kialakulĂł civilizĂĄciĂł mindmĂĄig megĹrizhesse az egymĂĄstĂłl kĂźlĂśnbĂśzni ĂŠs egymĂĄssal kommunikĂĄlni kĂŠpes rĂŠszek sokfĂŠlesĂŠgĂŠt.
A szabadelvĹą konzervatĂvok megkĂźlĂśnbĂśztetĹ vonĂĄsa a mediterrĂĄn-eurĂłpai humanizmus ĂŠrtĂŠkvilĂĄgĂĄnak vĂŠdelme a politikai tĂśrekvĂŠsek sokfĂŠlesĂŠge kĂśzepette. Ehhez az ĂŠrzĂźlethez mindenkor hozzĂĄtartozik a hagyomĂĄny tisztelete, a szerves fejlĹdĂŠs igĂŠnye, valamint a helyi vĂĄltozatok jelentĹsĂŠgĂŠnek felismerĂŠse, ĂŠs vĂŠdelmĂźk az ĂŠszigazsĂĄgok univerzalitĂĄs-igĂŠnyĂŠvel szemben. Az Ĺ szellemĂźkben jĂĄrok el, amikor ĂŠrzĂźletrĹl beszĂŠlek, ĂzlĂŠsrĹl ĂŠs magatartĂĄsrĂłl, rendszeres vilĂĄgnĂŠzet helyett. Az ide sorolhatĂł szellemi ĂĄramlatok ugyanis - Hume szenzualizmusĂĄtĂłl Gadamer hermeneutikĂĄjĂĄig - ĂŠppen az individuĂĄlis ĂŠs csoportegyĂŠnisĂŠgek mĂŠlyszerkezetĂŠt alkotĂł "vonzĂĄsok ĂŠs vĂĄlasztĂĄsok" elsĹbbsĂŠgĂŠt hangsĂşlyozzĂĄk a tĂĄrgyi ismeretekhez kĂŠpest. Ha Ăşgy tetszik, az etika elsĹbbsĂŠgĂŠt az ismeretelmĂŠlettel szemben. MĂĄs megkĂśzelĂtĂŠsben: a tĂśrtĂŠnetisĂŠgĂŠt a logikĂĄval szemben.
Ez a meggyĹzĹdĂŠs pedig szorosan hozzĂĄtartozik az ĂśkolĂłgiai politika ĂśrĂśksĂŠgĂŠhez ĂŠs a modern politikai intĂŠzmĂŠnyek felett gyakorolt zĂśld kritika lĂŠnyegĂŠt alkotja. JĂł tudnunk, hogy az ĂŠlet bonyolult rendjĂŠnek tisztelete, tudĂĄsunk korlĂĄtainak jĂłzan belĂĄtĂĄsa, a spontĂĄn ĂŠs elĹre lĂĄthatatlan folyamatokba vetett bizalom, valamint a kĂmĂŠlet ĂŠs az ĂłvatossĂĄg az elkerĂźlhetetlen beavatkozĂĄs lĂŠptĂŠkĂŠt ĂŠs mĂŠrtĂŠkĂŠt illetĹen erĂŠnynek szĂĄmĂtottak minden konzervatĂv szemĂŠben, mĂĄr jĂłval az ĂśkolĂłgiai ĂśnkorlĂĄtozĂĄs ĂŠs elĹvigyĂĄzatossĂĄg elvĂŠnek rendszerelmĂŠleti megalapozĂĄsa elĹtt.
A konzervatĂv liberalizmus vĂŠgeredmĂŠnyben a minĹsĂŠgi kĂźlĂśnbsĂŠgek fenntartĂĄsa ĂŠs ĂśsszemĂŠrhetetlensĂŠge melletti elkĂśtelezettsĂŠget jelent. Az igazsĂĄgos tĂĄrsadalomrĂłl alkotott modern elkĂŠpzelĂŠsek ezzel szemben az egyĂŠni teljesĂtmĂŠnyek egyetemes ĂśsszemĂŠrhetĹsĂŠgĂŠnek kĂźlĂśnfĂŠle elmĂŠletein alapulnak (hogy a tĂśbb = jobb). Ezek legitimĂĄljĂĄk a tĂśbbsĂŠg uralmĂĄt ugyanĂşgy, mint a piaci versenygazdasĂĄgot ĂŠs az ĂĄllam eljĂĄrĂĄsaitĂłl elvĂĄrt semlegessĂŠget. A minĹsĂŠgelvĹą ĂŠs egyĂşttal kĂśzĂśssĂŠgelvĹą bĂrĂĄlat szerint azonban az egyĂŠni cĂŠlok ĂŠs teljesĂtmĂŠnyek kĂśzti kĂźlĂśnbsĂŠgek lĂŠnyegĂźket tekintve ĂśsszemĂŠrhetetlenek - ellenben kĂśzĂślhetĹk ĂŠs belĂĄthatĂłk. Ărtelmesen kĂźlĂśnbĂśzni csak kĂśzĂśssĂŠgben lehet: a tĂĄrsulĂĄs ĂŠrtelme - egyĂşttal: kĂŠnyszerĹąsĂŠge - a kĂźlĂśnbsĂŠgek fenntartĂĄsa irĂĄnti kĂślcsĂśnĂśs ĂŠrdekeltsĂŠgĂźnkben rejlik. A tisztĂĄn instrumentĂĄlis ĂŠsszerĹąsĂŠg elvĂŠn mĹąkĂśdĹ kĂśzvetĂtĹ rendszerek nem pĂłtoljĂĄk a megĂŠrtĂŠsen, a bizalmon ĂŠs a kĂślcsĂśnĂśs tiszteleten alapulĂł szemĂŠlykĂśzi kapcsolatokat, ĂŠs nem alkalmasak a jĂł cĂŠlok ĂŠs lehetsĂŠges jĂł ĂŠletformĂĄk sokfĂŠlesĂŠgĂŠnek fenntartĂĄsĂĄra. KorlĂĄtozzĂĄk az egyĂŠni kĂŠpessĂŠgek kibontakozĂĄsĂĄt, az ĂśsszemĂŠrhetĹsĂŠg - azaz az egynemĹąsĂŠg - irĂĄnti elĹszeretetĂźk pedig az egyformasĂĄgnak kedvez.
A kĂźlĂśnbsĂŠgek fenntartĂĄsĂĄhoz nĂŠlkĂźlĂśzhetetlen a tĂĄrsak segĂtĹ kĂśzremĹąkĂśdĂŠse. Emberi kĂśzĂśssĂŠgekben a segĂtsĂŠg a mĂĄsok kĂźlĂśnĂśs tĂśrekvĂŠseinek megĂŠrtĂŠsĂŠn ĂŠs elismerĂŠsĂŠn alapul. A megĂŠrtĂŠs egyedĂźli biztosĂtĂŠka az elĹlegezett bizalom, az elismerĂŠs indĂtĂŠka a tisztelet. A mĂĄsok vĂĄlasztĂĄsai irĂĄnti bizalom ĂŠs tisztelet csak a sikeres egyĂźttmĹąkĂśdĂŠs tapasztalatĂĄbĂłl fakadhat. E tapasztalatot, valamint a sikeres egyĂźttmĹąkĂśdĂŠs mintĂĄit a kĂśzĂśs emlĂŠkezet Ĺrzi, a hagyomĂĄny, amely a kĂślcsĂśnĂśs megĂŠrtĂŠs nyelvi-szimbolikus feltĂŠteleirĹl gondoskodik. A hagyomĂĄny ĂŠrtelmĂŠrĹl folyĂł pĂĄrbeszĂŠd szabadsĂĄga teszi a tĂĄrsadalmat szabaddĂĄ: a kultĂşra autonĂłmiĂĄja. EzĂŠrt a konzervatĂv liberalizmus a szĂłlĂĄs ĂŠs a lelkiismeret szabadsĂĄgĂĄt ĂĄllĂtja a kĂśzĂŠppontba, az egyĂŠn elidegenĂthetetlen jogĂĄt, hogy a kĂśzjĂł megĂĄllapĂtĂĄsa kĂśrĂźl folyĂł pĂĄrbeszĂŠdnek illetĂŠkes ĂŠs felelĹs rĂŠsztvevĹje lehessen. Az illetĂŠkes rĂŠszvĂŠtel feltĂŠtele a kulturĂĄlis mintĂĄk elsajĂĄtĂtĂĄsa - a mĹąveltsĂŠg. A mĹąvelĹdĂŠs a legfĹbb, ha nem ĂŠppen az egyedĂźli biztosĂtĂŠka a tĂĄrsadalom integritĂĄsĂĄnak ugyanĂşgy, mint az egyĂŠn boldogulĂĄsĂĄnak.
A tĂĄrsaitĂłl elszigetelt, a hagyomĂĄny oltalmĂĄt nem ĂŠlvezĹ, ĂŠs a tĂśbbsĂŠgi vĂŠlemĂŠny zsarnoksĂĄgĂĄnak kiszolgĂĄltatott tĂśmegember magĂĄnya Tocqueville-nĂŠl, lĂĄzadĂĄsa a civilizĂĄciĂł hazug kĂŠnyszerĹąsĂŠgei ellen, ĂŠs a vadon ĂşjrafelfedezĂŠse Thoreau ĂŠs az angolszĂĄsz romantika gondolatvilĂĄgĂĄban egy tĹrĹl fakad azzal a balsejtelemmel, amelyben a korabeli magyar liberalizmus valamennyi klasszikusa osztozni lĂĄtszik, nevezetesen, hogy a XIX. szĂĄzad uralkodĂł eszmĂŠi, szabadsĂĄg, egyenlĹsĂŠg ĂŠs testvĂŠrisĂŠg egymĂĄssal feloldhatatlan ellentmondĂĄsban ĂĄllnak.
Ha a kommunitĂĄrius ĂŠs szabadelvĹą konzervatĂv gondolkodĂłkat kĂśvetve Ăşgy talĂĄljuk, hogy az egyĂŠn szabadsĂĄga nem fĂźggetlensĂŠget jelent mĂĄsoktĂłl, hanem az egymĂĄsra utaltak kĂśzĂśtti kapcsolatok minĹsĂŠgĂŠn mĂşlik, ha a javak igazsĂĄgos elosztĂĄsĂĄnak vĂŠgsĹ fundamentumĂĄt a "jĂł" mibenlĂŠtĂŠrĹl folyĂł kulturĂĄlis pĂĄrbeszĂŠdben vĂŠljĂźk felfedezni, vĂŠgĂźl ha testvĂŠrisĂŠgen mĂĄst ĂŠs tĂśbbet ĂŠrtĂźnk, mint azonosulĂĄst egy adott tĂśrtĂŠneti kĂśzĂśssĂŠggel, ĂŠspedig a mĂĄsok szabadsĂĄgĂĄĂŠrt ĂŠs jĂłlĂŠtĂŠĂŠrt viselt szemĂŠlyes felelĹssĂŠgĂźnk vĂĄllalĂĄsĂĄt ĂŠrtjĂźk ezen, akkor mĂĄris tĂşllĂŠptĂźnk a modern politikaelmĂŠlet individualista ĂŠs kollektivista elĹfeltevĂŠsein, akkor (PolĂĄnyi MihĂĄly ĂŠs Ivan Illich kifejezĂŠsĂŠvel ĂŠlve) a konvivialitĂĄs ĂĄllĂĄspontjĂĄra helyezkedtĂźnk. Ennek kĂśzĂŠppontjĂĄban tĂśbbĂŠ nem a magĂĄncĂŠljai kĂśvetĂŠsĂŠben hĂĄborĂtatlansĂĄgot kĂśvetelĹ egyĂŠni akarat ĂĄll, hanem a kĂśzĂśs ĂŠrtelem megalkotĂĄsĂĄra irĂĄnyulĂł pĂĄrbeszĂŠd, ĂŠs a kapcsolataiĂŠrt felelĹs szemĂŠly.
BĂĄrmit is tartsunk felĹle, a meggyĹzĹdĂŠs, hogy az ember alapjĂĄban vĂŠve mĂĄsokĂŠrt van, s hogy nem lehet szabad mĂĄsok ellenĂŠben, csak mĂĄsok ĂĄltal, hogy boldogulĂĄsĂĄt nem a termĂŠszet felett kivĂvott gyĹzelemben, hanem a termĂŠszettel ĂŠs ĂśnnĂśn termĂŠszetĂŠvel Ăśsszhangban kell keresnie, vĂŠgighĂşzĂłdik civilizĂĄciĂłnk tĂśrtĂŠnetĂŠn. KonzervatĂv szĂnezetet mĂĄr csak a modernitĂĄs kĂŠsei korszakĂĄban Ăślt, az egoista individualizmus bĂrĂĄlatakĂŠnt. E felfogĂĄs tudomĂĄnyos igĂŠnyĹą megalapozĂĄsĂĄhoz Ăşjabban fontos felismerĂŠsekkel jĂĄrult az ĂśkolĂłgiai szempontok alkalmazĂĄsa a tĂĄrsadalomtudomĂĄnyi vizsgĂĄlĂłdĂĄsok terĂźletĂŠn: az ĂśkolĂłgiai komplexumban zajlĂł folyamatok, illetve a szupraindividuĂĄlis szervezetek rendszerelvĹą vizsgĂĄlata, autonĂłmia ĂŠs interdependencia ĂśsszefĂźggĂŠsĂŠnek hangsĂşlyozĂĄsa, vagy az ĂŠletjelensĂŠgek eredendĹ kommunikativitĂĄsĂĄnak felismerĂŠse. Ezek a tĂśrekvĂŠsek joggal ĂĄllĂthatĂłk pĂĄrhuzamba az interszubjektivitĂĄs fenomenolĂłgiai elemzĂŠsĂŠnek tanulsĂĄgaival (Ricoeur, Gadamer ĂŠs Levinas), a szociĂĄlkonstruktivizmus egyes kĂŠpviselĹinek nĂŠzeteivel (pĂŠldĂĄul Mead, Berger ĂŠs Luckman), vagy a pszicholĂłgiĂĄban a szimbolikus interakcionizmusnak nevezett iskolĂĄval (Piaget, MĂŠrei). Az angolszĂĄsz pragmatikus filozĂłfia, James ĂŠs Dewey kĂśzĂśssĂŠg- ĂŠs kultĂşrafelfogĂĄsa kĂśzvetlenĂźl hatott annak idejĂŠn a chicagĂłi iskolĂĄban formĂĄlĂłdĂł amerikai humĂĄnĂśkolĂłgia elgondolĂĄsaira, Ăşjabban az Aldo Leopold fĂśld-etikĂĄja nyomĂĄn kibontakozĂł bioszociĂĄlis irĂĄnyzatra (Rolston, Callicot). Az emberi jelensĂŠg ĂśkolĂłgiai ĂŠrtelmezĂŠsĂŠben ĂşttĂśrĹ Bertalanffy ĂŠs Bateson elsĹsorban Mead (ĂŠs Ernst Cassirer) antropolĂłgiai nĂŠzeteihez kapcsolĂłdik. A mĂŠlyĂśkolĂłgiai ĂŠs ĂĄltalĂĄban az ĂśkofilozĂłfiai kezdemĂŠnyezĂŠsek egy szĂĄmottevĹ rĂŠsze a fenomenolĂłgia ĂŠs a gestalt-filozĂłfia hatĂĄsa alatt ĂĄll (pĂŠldĂĄul Naess, Thiele, Kidner, KohĂĄk), itt a legtĂśbb hivatkozĂĄs Heideggerre tĂśrtĂŠnik.
Az Ăśkopolitika elĹzmĂŠnyeinek mĂŠgoly vĂĄzlatos hatĂĄstĂśrtĂŠneti ĂĄttekintĂŠse sem hagyhatja vĂŠgĂźl emlĂtetlenĂźl a magyar harmadikutas gondolkodĂłk munkĂĄssĂĄgĂĄt. A tĹkĂŠs piacgazdasĂĄg antropolĂłgiai ĂŠs gazdasĂĄgi elĹfeltevĂŠseinek megalapozatlansĂĄgĂĄt senki se mutatta ki nagyobb meggyĹzĹ erĹvel, mint PolĂĄnyi KĂĄroly A nagy ĂĄtalakulĂĄs lapjain (Schumacher, Daly elmĂŠleteinek kĂśzvetlen elĹfutĂĄrĂĄt benne tisztelhetjĂźk). KortĂĄrsa, Hajnal IstvĂĄn technika- ĂŠs vĂĄrostĂśrtĂŠneti munkĂĄiban egy egĂŠsz emberĂśltĹvel Lewis Mumford fellĂŠpĂŠse elĹtt mĂĄr feltĂĄrja a szokĂĄsszerĹąsĂŠgen ĂŠs szemĂŠlyes ĂŠrintkezĂŠsen alapulĂł, kis mĂŠretekhez kĂśtĹdĹ, alulrĂłl ĂŠpĂtkezĹ tĂĄrsadalomszervezĹdĂŠs jĂłtĂŠkony hatĂĄsĂĄt az eurĂłpai fejlĹdĂŠs menetĂŠre, kĂźlĂśnĂśsen a technolĂłgiai kultĂşra terĂŠn. MĹąveiben a hatĂŠkonysĂĄgelv egyeduralmĂĄnak bĂrĂĄlata ugyanĂşgy felfedezhetĹ, mint a fenntarthatĂłsĂĄg ĂŠs a lokalitĂĄs kĂśzti ĂśsszefĂźggĂŠs bizonyĂtĂŠkai. BibĂł IstvĂĄn, ĂŠvtizedekkel Habermas ĂŠs Apel elĹtt, mĂĄr teljes tudatĂĄban van annak, hogy a demokrĂĄcia konszenzusteremtĹ intĂŠzmĂŠnyei nem nĂŠlkĂźlĂśzhetik az etikai megalapozĂĄst. NĂŠmeth LĂĄszlĂł az erĹszakos kollektivizĂĄlĂĄs ĂŠs a brutĂĄlis privatizĂĄlĂĄs alternatĂvĂĄjĂĄt a tĂśrtĂŠnelmi kĂśzĂśssĂŠgek megtartĂł erejĂŠre ĂŠpĂtĹ, szervesebb fejlĹdĂŠs irĂĄnyĂĄban keresi.
A hazai ĂśkolĂłgiai gondolkodĂĄs a felsoroltakban tĂśrekvĂŠseinek fontos elĹzmĂŠnyeit fedezheti fel. E termĂŠkeny - tĂśrtĂŠnelmi, illetve nyelvi okokbĂłl elszigetelt, tĂśbbnyire hatĂĄstalan - gondolatkĂsĂŠrletek jelzik a "harmadik utat" keresĹ hazai gondolkodĂłk tĂĄjĂŠkozĂłdĂĄsĂĄnak irĂĄnyĂĄt, valamint szellemi ĂśrĂśksĂŠgĂźk kiaknĂĄzatlan gazdagsĂĄgĂĄt. Az erĹltetett modernizĂĄciĂł diktatĂłrikus, illetve szabadversenyes mĂłdozatĂĄval vĂĄltakozva kĂsĂŠrletezĹ Kelet-KĂśzĂŠp-EurĂłpĂĄban, Ăşgy tĹąnik, szerzĹinket a tĂśrtĂŠnelmi megrĂĄzkĂłdtatĂĄsok katartikus hatĂĄsa a modern dilemmĂĄinak eredeti ĂŠs mĂŠlyĂŠrtelmĹą felfogĂĄsĂĄra ĂśsztĂśnĂśzte. MunkĂĄssĂĄguk kĂśzvetlenĂźl ĂŠrinti azokat a kĂŠrdĂŠseket, amelyekre a vĂĄlaszt ma az ĂśkolĂłgiai politikĂĄban keressĂźk.
Az ĂśkolĂłgia politikai filozĂłfiĂĄjĂĄnak vĂŠgsĹ tĂśrekvĂŠse nem a vĂŠdekezĂŠs. Nem a termĂŠszeti forrĂĄsok hasznĂĄlatĂĄnak cĂŠlszerĹą korlĂĄtozĂĄsĂĄt javasolja, hanem az ember cĂŠljainak a vilĂĄg hasznĂĄlatĂĄra valĂł korlĂĄtozĂĄsĂĄt utasĂtja el: a technokratikus uralom alapelvĂŠt. AzĂŠrt kĂśvetel kĂmĂŠletet az ĂŠlet valamennyi formĂĄja szĂĄmĂĄra, mert ĂŠrtelmes cĂŠlnak e gazdag sokfĂŠlesĂŠg megĂŠrtĂŠsĂŠt, fenntartĂĄsĂĄt ĂŠs gyarapĂtĂĄsĂĄt talĂĄlja. Az embernek szabadsĂĄgĂĄban ĂĄll, hogy Ăgy cselekedjen, de csakis akkor cselekszik a szabadsĂĄg mĂŠrtĂŠke szerint, ha vĂĄgyaiban ĂŠs alkotĂĄsaiban ĂśnmagĂĄn tĂşllĂŠpve, a mĂĄsok sorsĂĄĂŠrt viselt felelĹssĂŠge tudatĂĄban szab sorsot magĂĄnak. JĂł tĂĄrsadalomnak csak azt ismerhetjĂźk el, amelynek berendezkedĂŠse ĂśsztĂśnzi s nem akadĂĄlyozza a szabadsĂĄg Ăgy felfogott kĂŠpessĂŠgĂŠnek kibontakozĂĄsĂĄt, az ĂśnkĂŠntes ĂŠs kĂślcsĂśnĂśs felelĹssĂŠgvĂĄllalĂĄst.
Az ĂśkolĂłgiai belĂĄtĂĄs azt igazolja, hogy az ember lĂŠnyĂŠhez nem egy hĂşsdarab ĂŠs egy biolĂłgiailag programozott kibernetikai rendszer tartozik, hanem egy egĂŠsz vilĂĄg. Az egyĂŠn, amikor cĂŠljait megvĂĄlasztja, mindenekelĹtt tĂĄrsakat vĂĄlaszt, ĂŠs cĂŠljai sorĂĄban a mĂĄsok megĂŠrtĂŠse ĂĄll az elsĹ helyen, mert legfĹbb javaival nem rendelkezhet az Ĺ egyetĂŠrtĂŠsĂźktĹl, illetve a tĂĄrsadalmi viszonyoktĂłl fĂźggetlenĂźl. Ma mĂĄr azt is tudjuk, hogy e javak tĂśbbsĂŠge nem pĂłtolhatĂł ĂŠs nem helyettesĂthetĹ a vĂŠgtelensĂŠgig, mert ĂşjraelĹĂĄllĂtĂĄsuknak hatĂĄrt szab a fĂśldi ĂśkoszisztĂŠma teljesĂtĹkĂŠpessĂŠge. EzĂŠrt a jelenben kĂśvetett cĂŠljaink messzemenĹen befolyĂĄsoljĂĄk az utĂĄnunk jĂśvĹk vĂĄlasztĂĄsi lehetĹsĂŠgeit. A jĂśvĹ nemzedĂŠkek sorsĂĄĂŠrt viselt felelĹssĂŠgĂźnkre hivatkozva terjeszti ki Hans Jonas az etika hatĂĄlyĂĄt a javak elĹĂĄllĂtĂĄsĂĄnak terĂźletĂŠre, ami odĂĄig tisztĂĄn technikai kĂŠrdĂŠsnek szĂĄmĂtott.
Az ĂśkolĂłgiai politika tehĂĄt a modern politika alapelveinek, etikai ĂŠs antropolĂłgiai elĹfeltevĂŠseinek tovĂĄbbgondolĂĄsĂĄra vĂĄllalkozik. A technolĂłgiai imperatĂvusz helyĂŠbe a kĂmĂŠlet ĂŠs az elĹvigyĂĄzatossĂĄg elvĂŠt ĂĄllĂtja. A mennyisĂŠgi nĂśvekedĂŠssel szemben a dolgok emberi lĂŠptĂŠkĂŠnek megĹrzĂŠsĂŠt rĂŠszesĂti elĹnyben. A szabadsĂĄgban a mĂĄs ĂŠletformĂĄk irĂĄnti nyitottsĂĄgot, a mĂĄsok szabadsĂĄga irĂĄnti elkĂśtelezettsĂŠget hangsĂşlyozza. A versengĂŠst a segĂtĹ egyĂźttmĹąkĂśdĂŠs ĂŠrdekĂŠben korlĂĄtoznĂĄ. A tĂĄrsadalmi igazsĂĄgossĂĄg zĂĄlogĂĄt nem az egyenlĹsĂŠg elvĂŠnek ĂŠrvĂŠnyesĂtĂŠsĂŠben lĂĄtja, hanem a kĂźlĂśnbsĂŠgek tiszteletĂŠn alapulĂł kĂślcsĂśnĂśs segĂtsĂŠgben.
Ezek politikai elvek, amennyiben a kĂśzcĂŠlok megĂĄllapĂtĂĄsa kĂśrĂźl zajlĂł nyilvĂĄnos vetĂŠlkedĂŠst nevezzĂźk politikĂĄnak. A ma uralkodĂł gyakorlatban azonban a politika alig tĂśbb jĂśvedelmezĹ ĂźzletĂĄgnĂĄl, ahol a kĂśzvĂŠlemĂŠny befolyĂĄsolĂĄsĂĄra fordĂtott befektetĂŠseket a sikeres vĂĄllalkozĂł a hatalom eszkĂśzeinek kisajĂĄtĂtĂĄsa ĂştjĂĄn kamatoztatja. EzĂŠrt az ĂśkolĂłgiai politika se megĂŠrtĂŠsre, se szĂśvetsĂŠgesekre nem szĂĄmĂthat a politikai vĂĄltĂłgazdasĂĄg mai rendszerĂŠben, ahol a mindenkori kĂŠt tĂśmegpĂĄrt nem kĂŠpvisel azonosĂthatĂł tĂĄrsadalmi csoportokat, se jĂłl megkĂźlĂśnbĂśztethetĹ cselekvĂŠsi programokat. LĂŠtĂźk csupĂĄn az alternativitĂĄs minimumĂĄt hivatott fenntartani, szembenĂĄllĂĄsuk nem szubsztantĂv, tisztĂĄn pozicionĂĄlis, mĹąkĂśdĂŠsĂźkhĂśz a nyilvĂĄnossĂĄgot maguk teremtik, s nem a nyilvĂĄnosan formĂĄlĂłdĂł kĂśzakarat teremti Ĺket. A technokratikus uralom mai rendszerĂŠnek legfĹbb vonĂĄsa, hogy a politikai kĂśztestĂźletek mĹąkĂśdĂŠsĂŠt ugyanĂşgy kivonja a kormĂĄnyzottak ellenĹrzĹ befolyĂĄsa alĂłl, ahogyan a multinacionĂĄlis ĂłriĂĄsvĂĄllalatok ĂŠs pĂŠnzĂźgyi hĂĄlĂłzatok mĹąkĂśdĂŠse sincs tĂśbbĂŠ kitĂŠve a piac spontĂĄn ĂŠrtĂŠkĂtĂŠletĂŠnek, hiszen mĂŠrhetetlen tĂşlsĂşlyuknĂĄl fogva a tudomĂĄnyos tervezĂŠs, a politikai alku, a nyers erĹszak, a megvesztegetĂŠs, valamint a vĂĄgyak, a vĂŠlemĂŠnyek ĂŠs az igĂŠnyek alakĂtĂĄsĂĄnak valamennyi eszkĂśze a rendelkezĂŠsĂźkre ĂĄll, hogy gondoskodjanak a hatĂŠkony, azaz nyeresĂŠges mĹąkĂśdĂŠsĂźk szempontjĂĄbĂłl kedvezĹ "tĂĄrsadalmi kĂśrnyezet" kialakĂtĂĄsĂĄrĂłl.
ReformelkĂŠpzelĂŠseik valĂłra vĂĄltĂĄsĂĄhoz tehĂĄt az ĂśkolĂłgiai politika elkĂśtelezettjeinek Ăşj alapelvekre ĂŠs Ăşj intĂŠzmĂŠnyekre lesz szĂźksĂŠgĂźk, a dĂśntĂŠshozatali eljĂĄrĂĄsok megvĂĄltoztatĂĄsĂĄra, a tĂĄrsadalmi ĂśnrendelkezĂŠs Ăşjfajta biztosĂtĂŠkaira. Azoknak az embereknek a cselekvĹ segĂtsĂŠgĂŠre, akik nap mint nap tapasztaljĂĄk a technolĂłgiai-gazdasĂĄgi ĂśnkorlĂĄtozĂĄs kĂnjait, az ĂŠlet minĹsĂŠgĂŠnek romlĂĄsĂĄt, emberi mĂŠltĂłsĂĄguk sĂŠrelmĂŠt, jogaik megcsĂşfolĂĄsĂĄt. Olyan politikĂĄra, amely nem a javak elĹĂĄllĂtĂĄsa ĂŠs elosztĂĄsa, hanem a JĂł megĂĄllapĂtĂĄsa kĂśrĂźl forog.
A politika ĂŠrtelmĂŠnek helyreĂĄllĂtĂĄsa az ĂśkolĂłgiai politika legelsĹ feladata. Ehhez azonban elengedhetetlen a nyilvĂĄnossĂĄg szĂntereinek visszahĂłdĂtĂĄsa, az ĂŠrintettek illetĂŠkes rĂŠszvĂŠtelĂŠn alapulĂł, emberi lĂŠptĂŠkĹą dĂśntĂŠshozatal feltĂŠteleinek megteremtĂŠse. Nem idĂŠzhetjĂźk elĂŠgszer Hajnal IstvĂĄn figyelmeztetĂŠsĂŠt: az emberi tĂĄrsadalom ĂŠpĂtkezĂŠsĂŠt nem felĂźlrĹl, elkĂŠpzelt cĂŠlokĂŠrt kell kezdeni, hanem alulrĂłl, a kicsinyek biztosĂtĂĄsĂĄval, mert kĂźlĂśnben a kĂśzjĂłlĂŠtbĹl kevesek jĂłlĂŠte lesz.
* A MĂŠltĂĄnyossĂĄg PolitikaelemzĹ KĂśr 2002. december 4-i vitaindĂtĂł elĹadĂĄsĂĄnak hĂĄttĂŠranyaga.