![]() | V. ĂŠvfolyam, 3-4. szĂĄm 2001. Ĺsz-TĂŠl (149-152. oldal) |
TĂŠmĂĄk: empĂria, fogyasztĂĄs, gazdagsĂĄg, gazdasĂĄg, jĂłlĂŠt, materializmus, mĂŠrĂŠs, mĂłdszertan, pszicholĂłgia, szegĂŠnysĂŠg, szinkretizmus, vallĂĄs
KĂśszĂśnet jĂĄr Magyari Beck IstvĂĄnnak azĂŠrt, hogy dolgozatomat alapos ĂŠs ĂĄtfogĂł bĂrĂĄlatban rĂŠszesĂtette, ĂŠszrevĂŠtelei feltĂŠtlenĂźl elĹmozdĂtjĂĄk a gazdasĂĄgilag fejlett orszĂĄgok tĂşlfogyasztĂĄsĂĄrĂłl szĂłlĂł gondolkodĂĄst. Jelen ĂrĂĄsban Magyari Beck IstvĂĄn nĂŠhĂĄny felvetĂŠsĂŠre kĂvĂĄnok rĂśviden reagĂĄlni. (Az egyes pontok dĹlttel szedett kezdĂŠse foglalja Ăśssze az ĂŠrintett problĂŠmĂĄt.)
(1) Az ĂśnkĂŠntes egyszerĹąsĂŠg igenis inkĂĄbb hanyatlĂĄsnak tekinthetĹ; kĂŠrdĂŠs, hogy fel lehet-e erre ĂŠpĂteni egy Ăşj kultĂşrĂĄt. Az ĂśnkĂŠntes egyszerĹąsĂŠg terjedĂŠse valĂłban vĂĄlsĂĄgra utal, a fogyasztĂłi tĂĄrsadalom vĂĄlsĂĄgĂĄra. Ha mindez csupĂĄn egy "betegsĂŠg" tĂźnete, akkor mĂŠg elĹttĂźnk ĂĄll a terĂĄpia felismerĂŠsĂŠnek/kidolgozĂĄsĂĄnak a feladata. Az egyesĂźlt ĂĄllamokbeli mozgalom tanulmĂĄnyomban is bemutatott problĂŠmĂĄi miatt hajlok arra, hogy az ĂśnkĂŠntes egyszerĹąsĂŠget a jelenlegi formĂĄjĂĄban elĂŠgtelennek tartsam. NĂŠzetem szerint akkor leszĂźnk kĂŠpesek mĹąkĂśdĹkĂŠpes alternatĂvĂĄt felmutatni, ha nem utasĂtjuk el a mĂşltbĂłl szĂĄrmazĂł tapasztalatokat, arra szervesen ĂŠpĂtkezĂźnk, s nem valami teljesen Ăşjat prĂłbĂĄlunk kitalĂĄlni puszta racionalitĂĄsunkra tĂĄmaszkodva (a tĂĄrsadalommĂŠrnĂśksĂŠg hibĂĄinak elkerĂźlĂŠse).
(2) A kĂŠrdĹĂves kutatĂĄsok terjedĂŠse tudomĂĄnyos vĂĄlsĂĄgjelensĂŠg, ami az alulfinanszĂrozottsĂĄggal fĂźgg Ăśssze. A tĂĄrsadalomtudomĂĄnyokban tapasztalhatĂł tĂşlzott szĂĄmszerĹąsĂtĂŠsi tĂśrekvĂŠsekkel szembeni ellenĂŠrzĂŠseimnek korĂĄbban tĂśbb helyen is hangot adtam (lĂĄsd pĂŠldĂĄul Kocsis [1997]). Ugyanakkor, ha mĂĄr egyszer kialakult az a - tĂŠves - nĂŠzet, hogy az szĂĄmĂt tudomĂĄnyos megkĂśzelĂtĂŠsnek, ami szĂĄmszerĹą eredmĂŠnyt szolgĂĄltat, akkor nagyobb meggyĹzĹerejĹąek azok a kutatĂĄsok, amelyek szĂĄmszerĹąen is kĂŠpesek rĂĄmutatni a fogyasztĂłi tĂĄrsadalom ĂĄrnyoldalaira. EzĂŠrt ismertettem viszonylag rĂŠszletesen nĂŠhĂĄny ilyen, materializmussal kapcsolatos kutatĂĄst. A kĂŠrdĹĂves felmĂŠrĂŠsek hĂĄtrĂĄnyai egyĂŠbkĂŠnt sokban enyhĂthetĹk, s erre sajĂĄt kutatĂĄsomban nagymĂŠrtĂŠkben tĂśrekedtem. (A SzĂŠkelyfĂśldĂśn ĂŠs az ĹrsĂŠgben vĂŠgzett kutatĂĄs a tanulmĂĄnyom vĂŠgĂŠn felvĂĄzolt teljes ember gyĂśkereit vizsgĂĄlja.) A kĂŠrdĹĂves eljĂĄrĂĄssal Ăłhatatlanul egyĂźttjĂĄrĂł elszemĂŠlytelenedĂŠst, a szĂĄmszerĹąsĂthetetlen tĂŠnyezĹk elsikkadĂĄsĂĄt megprĂłbĂĄltam elkerĂźlni: az interjĂşkat magam kĂŠszĂtettem, ĂĄtlagosan egy ĂłrĂĄt vett igĂŠnybe egy-egy interjĂş elkĂŠszĂtĂŠse (tehĂĄt nem egy nĂŠhĂĄny perces, "kĂŠrdezĹbiztosos", szemĂŠlytelen kutatĂĄsra ĂŠpĂtkeztem), megfigyeltem a vĂĄlaszadĂł lakĂłkĂśrnyezetĂŠt, csalĂĄdjĂĄt is, valamint szĂĄmos fĂŠnykĂŠpet is kĂŠszĂtettem. Mindezek elĹsegĂtik, hogy sok ĂŠrtĂŠkes, nem szĂĄmszerĹąsĂthetĹ informĂĄciĂł is fennmaradjon, s a vĂŠgkĂśvetkeztetĂŠsben szerepet jĂĄtsszĂŠk.
(3) A vĂĄlaszadĂłk a tĂĄrsadalmi elvĂĄrĂĄsoknak, s nem a valĂłsĂĄgnak megfelelĹen vĂĄlaszolnak a feltett kĂŠrdĂŠsekre. A problĂŠma a kĂŠrdĹĂves kutatĂĄsok szakirodalma elĹtt nem ismeretlen, s tĂśbbnyire a tĂĄrsadalmi elvĂĄrĂĄsoknak megfelelĹ vĂĄlaszadĂĄs (socially desirable responding) cĂmszĂł alatt tĂĄrgyaljĂĄk. A jelensĂŠg nyilvĂĄn a materializmus-kutatĂĄs esetĂŠben is fennĂĄll, hiszen egy kĂŠrdezĹbiztos elĹtt valĂłszĂnĹąleg a valĂłsĂĄgosnĂĄl jobban egyetĂŠrtĂźnk azzal az ĂĄllĂtĂĄssal, hogy "szĂvesen adomĂĄnyozok jĂłtĂŠkonysĂĄgi cĂŠlra"; s kevĂŠsbĂŠ ĂŠrtĂźnk egyet azzal, hogy "szĂvesen kĂśltĂśk nem praktikus dolgokra"; stb. David Glen Mick problĂŠmĂĄhoz kapcsolĂłdĂł cikke egy igen alapos, tĂśbb felmĂŠrĂŠsen alapulĂł kutatĂĄssorozatrĂłl szĂĄmol be. Ez egyrĂŠszt megerĹsĂtette az aggodalmakat, hiszen egy-egy vĂĄlaszadĂł ĂĄtlagosan Ăśt-hat ponttal kevĂŠsbĂŠ materialistĂĄnak mutatta magĂĄt a valĂłsĂĄgosnĂĄl; mĂĄsrĂŠszt viszont kiderĂźlt az is, hogy a levonhatĂł kĂśvetkeztetĂŠseket mindez nem befolyĂĄsolja jelentĹsen: a tĂĄrsadalmi elvĂĄrĂĄsoknak megfelelĹ vĂĄlaszadĂĄs ugyanis nem okoz tendenciĂłzus torzĂtĂĄst a materializmus ĂŠs az egyĂŠb jelensĂŠgek (pĂŠldĂĄul csalĂĄdi integritĂĄs, vĂĄsĂĄrlĂłi etika stb.) kĂśzĂśtti ĂśsszefĂźggĂŠsek vizsgĂĄlatakor, mert a kĂźlĂśnfĂŠle csoportok mindegyike kĂśzel egyforma mĂŠrtĂŠkben hajlamos a vĂĄlaszadĂĄskor erre torzĂtĂĄsra.
(4) Az "ĂśnkĂŠntes szegĂŠnysĂŠg" problĂŠmĂĄja a kĂŠnyszerĹą egyszerĹąsĂŠg, kĂŠnyszerĹą bonyolultsĂĄg, ĂśnkĂŠntes egyszerĹąsĂŠg, ĂśnkĂŠntes bonyolultsĂĄg mĂĄtrixban nem lĂŠtezik. Az ĂśnkĂŠntes egyszerĹąsĂŠg nem szegĂŠnysĂŠg. Ha a szegĂŠnysĂŠg (kĂŠnyszerĹą egyszerĹąsĂŠg) ĂśnkĂŠntessĂŠ vĂĄlik, akkor megszĹąnik szegĂŠnysĂŠg lenni, jĂłllehet kĂźlsĹsĂŠgeiben gyakran ugyanarrĂłl az ĂŠlethelyzetrĹl van szĂł. A szerzeteseknĂŠl tehĂĄt - szociĂĄlpolitikai ĂŠrtelemben - szĂł sincs szegĂŠnysĂŠgrĹl, hiszen ĂĄllapotuk ĂśnkĂŠntes (bĂĄr a kĂźlsĹ szemlĂŠlĹ szĂĄmĂĄra szegĂŠnysĂŠgnek lĂĄtszik, s maguk a szerzetesek is "szegĂŠnysĂŠgi" fogadalmat tesznek; szegĂŠnysĂŠg felszĂĄmolĂĄsĂĄra irĂĄnyulĂł beavatkozĂĄsra azonban esetĂźkben nincs szĂźksĂŠg). A fentiek figyelembevĂŠtelĂŠvel a mĂĄtrix ĂĄltal meghatĂĄrozott fogalmi sĂŠma az "ĂśnkĂŠntes szegĂŠnysĂŠg" esetĂŠt mĂŠgiscsak tartalmazza, mĂŠgpedig ĂśnkĂŠntes egyszerĹąsĂŠgkĂŠnt. A tanulmĂĄnyban azt kĂvĂĄntam hangsĂşlyozni, hogy az ĂśnkĂŠntes egyszerĹąsĂŠg egyesĂźlt ĂĄllamokbeli ideolĂłgusai egyĂŠrtelmĹąen le kĂvĂĄnjĂĄk vĂĄlasztani a jelensĂŠget arrĂłl a szegĂŠnysĂŠgrĹl (kĂŠnyszerĹą egyszerĹąsĂŠg), amelyet a "rĂŠsztvevĹk" nem ĂśnkĂŠnt vĂĄllalnak, s "tehetetlensĂŠgbe, passzivitĂĄsba ĂŠs kĂŠtsĂŠgbeesĂŠsbe taszĂtja az embert". Mivel azonban az ĂśnkĂŠntes-kĂŠnyszerĹą megkĂźlĂśnbĂśztetĂŠs szubjektĂv jellegĹą, szemben az abszolĂşt szegĂŠnysĂŠg fogalmĂĄval (lĂĄsd alĂĄbb), ezĂŠrt felmerĂźl a manipulĂĄlhatĂłsĂĄg kĂŠrdĂŠse. A nĂśvekedĂŠsorientĂĄlt gazdasĂĄgnak ugyanis nem ĂĄll ĂŠrdekĂŠben, hogy az "egyszerĹąen ĂŠlĹ emberek" egyszerĹąsĂŠge ĂśnkĂŠntessĂŠ vĂĄljon. Fontos kapcsolĂłdĂł kĂŠrdĂŠs pĂŠldĂĄul, hogy deprivĂĄlt, segĂŠlyre szorulĂł szemĂŠly vagyok-e akkor, ha nincs sajĂĄt gĂŠpkocsim, nyaralĂłm, mobiltelefonom stb.
(5) A szegĂŠnysĂŠgnek van-e kĂśze az ellĂĄtottsĂĄg valamilyen szintjĂŠhez? Kellene lennie, jĂłllehet a relatĂv szegĂŠnysĂŠg (pĂŠldĂĄul az alsĂł egy-kĂŠt jĂśvedelmi tized vizsgĂĄlata) hasznĂĄlhatĂłbb fogalom rĂŠgiĂłnkban ĂŠs a nyugati vilĂĄgban, mint az abszolĂşt szegĂŠnysĂŠg koncepciĂłja (ĂŠhezĂŠs). Seebohm Rowntree pĂŠldĂĄul a szegĂŠnynek szĂĄmĂtĂł yorki munkĂĄsosztĂĄlyt vizsgĂĄlta 1899-ben, 1936-ban ĂŠs 1951-ben. MĂg a XIX. szĂĄzad vĂŠgi viszonyoknak megfelelĹ szegĂŠnysĂŠgi mĂŠrce alapjĂĄn mĂŠg a yorki munkĂĄsok 31%-a szĂĄmĂtott szegĂŠnynek 1936-ban is, addig ez az arĂĄny 1951-re 3%-ra csĂśkkent (idĂŠzi Sen [1999]). A nyugati vilĂĄgban tehĂĄt a XIX. szĂĄzadi mĂŠrce alapjĂĄn gyakorlatilag megszĹąnt az abszolĂşt szegĂŠnysĂŠg, s ez mĂŠg inkĂĄbb megszĹąnt volna, hogy ha korĂĄbbi - pĂŠldĂĄul kĂśzĂŠpkori vagy csĂĄszĂĄrkori - viszonyokra ĂŠpĂźlĹ szegĂŠnysĂŠgi mĂŠrcĂŠt vettĂźnk volna alapul. Ilyen ĂŠrtelemben az "abszolĂşt" szegĂŠnysĂŠgre vonatkozĂł hatĂĄr is relatĂv, hiszen ĂŠrtĂŠke idĹrĹl idĹre emelkedik. Ennek ellenĂŠre jĂł lenne megegyezni egy vĂŠgsĹ, tĂśbbĂŠ nem emelkedĹ, abszolĂşt szegĂŠnysĂŠgi kĂźszĂśbben, hiszen az ĂĄllandĂłan emelkedĹ "abszolĂşt" szegĂŠnysĂŠgi kĂźszĂśb (s mĂŠg inkĂĄbb a relatĂv szegĂŠnysĂŠg koncepciĂłja) olyan kilĂĄtĂĄstalan szegĂŠnysĂŠgellenes kĂźzdelembe hajszol minket, amely vĂŠgtelen nĂśvekedĂŠsre kĂŠnyszerĂti a gazdasĂĄgot. Ez tĂĄrsadalmi szempontbĂłl nem kĂvĂĄnatos, kĂśrnyezeti szempontbĂłl pedig nem is lehetsĂŠges.
(6) Az ĂśnkĂŠntes egyszerĹąsĂŠget meghatĂĄrozott »ideolĂłgiĂĄval« pĂĄrosĂtva lĂĄtom megvalĂłsĂthatĂłnak, jĂłllehet a felvilĂĄgosodĂĄs utĂĄn hĂĄrom ĂŠvszĂĄzaddal mĂĄr illĹ lenne a sokszĂnĹąsĂŠg elfogadĂĄsa. Az egyesĂźlt ĂĄllamokbeli ĂśnkĂŠntes egyszerĹąsĂŠg mozgalom problĂŠmĂĄinak egyik fontos oka szerintem az ĂśnkĂŠnyesen ĂśsszevĂĄlogatott spiritualitĂĄs. Igaz, hogy a mozgalom ideolĂłgusai elvben hangsĂşlyozzĂĄk a szellemi, spirituĂĄlis vonatkozĂĄsok fontossĂĄgĂĄt, a konkrĂŠtumok hiĂĄnya azonban mĂŠgis e dimenziĂł lebecsĂźlĂŠse. A mozgalom semmilyen hatĂĄrozott irĂĄnymutatĂĄssal nem szolgĂĄl ezen a tĂŠren, Ăşgy lĂĄtszik, szerintĂźk mindegy, hogy az ember mivel foglalkozik vĂĄsĂĄrlĂĄs helyett, csak valamilyen szellemi, spirituĂĄlis dolog legyen az. Tapasztalataim szerint azonban a fogyasztĂłi tĂĄrsadalomba valĂł "visszacsĂşszĂĄs" kĂśnnyebben elkerĂźlhetĹ, ha teljes egĂŠszĂŠben vĂĄllalunk egy ĂŠvezredek alatt "bevĂĄlt" vallĂĄsi hagyomĂĄnyt, mĂŠgpedig lehetĹsĂŠg szerint az adott rĂŠgiĂłban leginkĂĄbb Ĺshonosnak tekinthetĹt. (A kutatĂĄsi cĂŠlkitĹązĂŠs - szerencsĂŠre - nem igĂŠnyli annak a kĂŠrdĂŠsnek a vizsgĂĄlatĂĄt, hogy az egyes vallĂĄsi hagyomĂĄnyok kĂśzĂśtt felĂĄllĂthatĂł-e valamilyen rangsor, mondjuk "igazsĂĄgtartalmuk" alapjĂĄn.)
(7) A koncentrĂĄciĂłs tĂĄborban egyszerĹąsĂśdĹ problĂŠmĂĄja: a kĂŠnyszer nem von le az eredmĂŠny ĂŠrtĂŠkĂŠbĹl. KĂśrnyezeti szempontbĂłl valĂłban nem, hiszen a fogyasztĂĄs vĂŠgsĹ soron alacsonyabb lesz, s csĂśkken a kĂśrnyezet terhelĂŠse. Emberi, tĂĄrsadalmi szempontbĂłl azonban nem egyenĂŠrtĂŠkĹą ez a mĂłdszer az ĂśnkĂŠntessĂŠggel, ugyanis kĂźlsĹ kĂŠnyszert jelent (jĂłllehet a kĂŠnyszerĹą egyszerĹąsĂŠg valĂłban ĂśnkĂŠntessĂŠ vĂĄlhat - erre a lehetĹsĂŠgre a tanulmĂĄny is kitĂŠrt). Ennek ellenĂŠre elkĂŠpzelhetĹ olyan sĂşlyos kĂśrnyezeti vĂĄlsĂĄghelyzet, amely kĂźlsĹ, fogyasztĂĄst csĂśkkentĹ kĂŠnyszerintĂŠzkedĂŠsek bevezetĂŠsĂŠt kĂvĂĄnja meg. Nem ĂĄrt, ha rendelkezĂźnk erre vonatkozĂłan is valamilyen stratĂŠgiĂĄval, ĂĄm nĂŠzetem szerint a felelĹs gondolkodĂĄs elsĹsorban az ilyen helyzet elkerĂźlĂŠsĂŠn kell hogy fĂĄradozzĂŠk.
Kocsis T. [1997]: A nemzetek nyomorĂşsĂĄga - E nyomorĂşsĂĄg termĂŠszetĂŠnek ĂŠs okainak vizsgĂĄlata; KovĂĄsz, tĂŠl, 2-12. o.
Magyari Beck I. [2001]: Gazda(g)sĂĄg ĂŠs sze(r,g)ĂŠnysĂŠg - Kocsis TamĂĄs GyĂśkereink: ĂrĂśmrĹl ĂŠs gazdagsĂĄgrĂłl egy vilĂĄgmĂŠretĹą fogyasztĂłi tĂĄrsadalomban cĂmĹą dolgozatĂĄnak ĂźrĂźgyĂŠn; KovĂĄsz, Ĺsz-tĂŠl, 137-148. o.
Mick, D. G. [1996]: Are Studies of Dark Side Variables Confounded by Socially Desirable Responding? The Case of Materialism; Journal of Consumer Research 23, 106-119. o.
Sen, A. [1999]: A relatĂv szegĂŠny; EsĂŠly, 2-3. szĂĄm, 3-16. o. (eredeti megjelenĂŠs: 1983)